Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte göra bootbart media med Archlinux eller Debian


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Tänkte testa Archlinux och lägga det på en USB sticka som bootbart OS precis som jag tidigare gjort med Mint. Laddade ner ISO filen som hamnade i "hämtningar" men fick sedan problem. I programmet där man kan konfigurera ett bootbart media (USB sticka eller CD/DVD) kan jag inte använda ISO filen för Arch. Jag väljer "Annat" och går till rätt mapp där filen ligger men den läggs inte till i programmet. Trodde att det var fel version och försökte igen, nu på Ubuntu datorn men samma resultat. Laddade ner olika versioner från olika platser och provade olika program men det går inte att göra ett bootbart USB minne med Archlinux och nu undrar jag varför. Är det jag som är dum och gör fel eller ska det inte gå att göra i ordning en USB sticka med Arch? Vill helst använda USB minne eftersom jag har det, har inga CD/DVD skivor kvar. Just nu har jag "archlinux-2013.06.01-dual.iso" i hämtningsmappen men vad kan jag göra med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera archlinux-2013.06.01-dual.iso till USB-minnet med dd. i Ubuntu. Kommandot är: dd if =/sökväg/archlinux-2013.06.01-dual.iso of=/dev/sdX bs=2048

Lägg in rätt sökväg och enhetsbeteckning. Minnet automonteras i Ubuntu. Korrekt beteckning får du ur /etc/mtab. Obs eventuell siffra på slutet skall utelämnas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du redan hämtat en ISO kan du ju testa enligt

//eforum.idg.se/topic/340707-usb-verktyg-i-linux/page__view__findpost__p__1605600

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade "usb-imagewriter" och lyckades göra ett bootbart USB minne men jag kom inte längre än till rubriken: "archiso login". Sedan stod det: root@archiso " # . Tydliugen är Arch en sådant där värdelöst system som man behöver specialkunskaper för att kunna använda. Tryckte hur som helst Enter och fick därefter ett keyboard error som tog 30 minuter att lösa angry.gif . Nu formaterar jag USB minnet och använder det till något vettigt i fortsättningen. Skräp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson
Jag installerade "usb-imagewriter" och lyckades göra ett bootbart USB minne men jag kom inte längre än till rubriken: "archiso login". Sedan stod det: root@archiso #

Fick precis likadant som dig. Verkar vara skräp ja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp försöket med Arch och laddade ner Debian istället. Men jag kan inte göra något bootbart media (USB) med detta OS heller. Efter drygt 50% blir det ett: "ofångat undantag". Nu vill jag veta vad det är som pågår i denna dator. Varför kan jag inte göra något boottbart media under Linux Mint? Testade att göra ett bootbart minne med Mint och det fungerade perfekt. Så varför inget annat OS?

 

Edit: Denna USB gick naturligtvis inte att starta upp med och det blev "keyboard error" när jag sedan skulle starta upp igen (har trådlöst tangentbord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-minnet "pucko"? Ett SanDisk Cruzer Blade kanske?

 

Med ett sådant minne och YUMI så skrevs inte alla filer till minnet, med annat fabrikat fungerar det okej.

se även //eforum.idg.se/topic/336679-problem-med-usb-minne/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag gav upp försöket med Arch och laddade ner Debian istället.

Samma här efter att jag upptäckte att detta inte var något för en vanlig dödlig :)

Men om du vill testa en färdig maskin så finns denna: Guide - installera Manjaro Linux Arch virtuellt på VMware Player

 

Annars kan du läsa våra synpunkter i tråden som Mikael63 visat på....Linux för nybörjare

 

 

[Edit] För övrigt kör jag med Linux mint 13 på en gammal laptop samt Ubuntu 13-4 virtuellt via VMware Player.

Ubuntu eller Mint finns också som färdiga maskiner att ladda hem och bara köra, färdiga och klara - dock har jag inte ännu uppdaterat Ubuntu tlll senaste versionen ännu, men om intresse finns så kan jag göra detta och ladda upp en ny maskin.

Guide - Hur man kör en VMware-maskin

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...