Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitioneringstyp


bgjo

Rekommendera Poster

Hej,

 

Anledningen till att jag skriver är att jag fick problem i samband med byte av systemdisken, en Intel SSD X-25 på 120GB, till en Intel SSD520 på 240GB. Började med att montera den nya disken i en extern USB 3.0-box och klonade därefter denna med hjälp av MiniTool Partition Wizard Home, vilketjag använt många gånger tidigare med lyckat resultat. Efter att ha skiftat SSD:erna och försökt att starta datorn fick jag meddelande om att MBR ej kunde hittas. Detta löste sig emellertid genom att jag körde Windows installationsskiva och valde att utföra en reparation av operativsystemet. På C-disken ligger operativsystemet Windows 7 Ultimate, MS Office samt några andra program och resten av programmen samt Mina Dokument ligger på en egen HD som är partitionerad som D:\ och E:\.

 

Systemdisken, Intel SSD 520 240 GB, innehåller två partitioner, Reserverad av system och C:\Win7. Dessa är partitionerade som Aktiv,Primär partition resp. Systemstart, Växlingsfil och Primär partition. D-diskens om är en traditionell HD är också partitionerad som System, Växlingsfil, Aktiv och Primär partition vilket fick mig att undra och därför ställa följande fråga.

 

Skall eller måste D-disken vara partitionerad som system, aktiv och primär partition och kan jag ändra denna till att inte vara aktiv utan att råka ut för att systemet inte startar igen?

 

Jag har läst att man normalt skall undvika att ha datadiskar partitionerade som primära men det kanske skall vara så när man flyttat vissa delar av systemet såsom Mina Dokument och Program etc?

 

Hälsningar /bgjo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System partitionen måste vara primär partition markerad som aktiv så att os:et kan starta upp

 

Jag skulle inte göra det men du kan ju dra elsladden ur HDD och se om den bootar upp på SD - funkar det ja då spelar det ingen roll om HDD är aktiv eller inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man inte har fler än 4 partitioner på en hårddisk kan samtliga vara primära

 

Stämmer bra det - se bild - om du vill ha fler än 4 måste du ha en av de extended/utökad

post-2793-0-43270900-1370040272_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för era svar,

 

Som svar på NordicOne avseende 'bort med strömförsörjningen på D-disken och testa' så är jag lite orolig över detta då många av mina program ligger installerade där.

 

I samband med att jag körde reparationen av operativsystemet fick den 'lilla' startpartitionen på C-disken, som är reserverad av systemet, en enhetsboktav (G:) tilldelad. Då denna normalt är dold för användaren i windows utforskare testade jag med att ta bort den mha Windows diskhanterare vilket gick bra så nu verkar den biten vara ok.

 

Datorn fungerar nu som den skall men jag är fortfarande fundersam på om D-partitionen verkligen skall vara 'aktiv'? Är rädd för att det kan ställa till det vid en eventuell återställning i framtiden. Vill även påtala att i samband med SSD-bytet blev samtliga 'fulla' säkerhetskopieringar av C-disken obrukbara. Dock fungerar säkerhetskopieringar av användarfiler som de skall.

 

Så min fråga kvarstår. Kan det bli problem med att ha mer än en disk partitionerad som 'aktiv'?

 

Tack för hjälpen \bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på NordicOne avseende 'bort med strömförsörjningen på D-disken och testa' så är jag lite orolig över detta då många av mina program ligger installerade där.

 

Dina program påverkas inte av att du kopplar loss HDD - använd alltid skydd mot statisk elektricitet när du meckar med dator

 

Kan det bli problem med att ha mer än en disk partitionerad som 'aktiv'?

 

Jag kan inte se att det är nåt problem - sitter på en dator som här konfigurerad på det sättet med flera HDD/SSD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis suttit och läst i manualen för Acronis True Image från vilken jag citerar följande;

 

Jag vet inte om det är tillåtet men här börjar citat

Partition type (these settings are available only for MBR disks)

 

Choose the type of partition to be created. You can define the new partition as primary or logical.

 

Primary - choose this parameter if you are planning to boot from this partition. Otherwise, it is better to create a new partition as a logical drive. You can have only four primary partitions per drive, or three primary partitions and one extended partition.

 

Note: If you have several primary partitions, only one will be active at a time, the other primary partitions will be hidden and won’t be seen by the OS.

 

Mark the partition as active - an active partition is used for loading an operating system. Selecting Active for a partition without an installed operating system could prevent your computer from booting.

 

Logical - choose this parameter if you don’t intend to install and start an operating system from the partition. A logical drive is part of a physical disk drive that has been partitioned and allocated as an independent unit, but functions as a separate drive.

 

* Slut citat

 

Här framgår det ju ganska klart att man enbart bör ha en partition aktiv eller?

 

Jag skall testa och dra ut spänningsmatningen för d-disken och kolla lite senare och höra av mig.

 

\bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här framgår det ju ganska klart att man enbart bör ha en partition aktiv eller?

 

Stämmer - det gäller en och samma HDD eller SDD - Om du har tex 3 HDD kan varje HDD ha 1 partition aktiv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer - det gäller en och samma HDD eller SDD - Om du har tex 3 HDD kan varje HDD ha 1 partition aktiv

 

Verkar vettigt.

 

Jag har i alla fall provat med att göra disken spänningslös och operativet startade som det skulle bortsett från att kopplingen mot SkyDrive försvann och givetvis att programmen som startas från denna ej heller drog igång. Jag har därefter gjort D-disken inaktiv och anslutit min SkyDrive mot 'molnet' igen och allt verkar frid och fröjd. Bäst att backa upp rubbet nu och hoppas man minns nästa gång det blir aktuellt.

 

Tackar för all hjälp och 'stöd' och hoppas att det inte dyker upp några nya överraskningar på ett tag. "Fallet är löst*.

 

//bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...