Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IR-problem? Icke, sa Nicke!


ElectroPix

Rekommendera Poster

Jag blir så häpen när jag läser om alla drivrutiner som ligger på skivor si och så, om Bios och annat meck! Jag har lösningen på era IR-problem:

Byt dator, vetja!

Alla mina mobiler med IR (888, T29, T39) och alla mina Palm (III, Vx) har jag i flera års tid bara lagt intill mina olika bärbara Macar, och synkat Palmen eller roddat med telfonen - pruttenkelt!

Stödet för IR intalleras alltid med systemet (alla system de senaste åren) och man behöver bara ställa in på ett ställe att man vill ha datorns IR-öga aktivt. C'est tout!

Hur kan man acceptera ett operativsystem som är så dåligt att man måste ringa en konsult för att få skräpet att fungera?

 

Det är bara synd att Ericsson och andra Windoze-anfrätta tillverkare inte klarar av att skriva telefonprogramvara för MacOS. Men jag sköter om min telefonbok med en utmärkt sw som heter GSM Remote (http://www.traud.de/gsm/remote/).

Det är ointressant hur många, eller få, som använder MacOS, det viktiga är att vi som gör det kontrollerar media bl a, och har valt att arbeta och skapa, i stället för att ligga under den gamla volvon och mecka. När man kan glida i stället...

Jag har träffat massor av datachefer och tekniker som talar sig glödheta för Windows, men har Mac hemma. I hemlighet.

Men det handlar om att vara rädd om inkomstkällan, det är så enkelt. Tyvärr.

Låt oss, som kunder, kräva full kompabilitet i mjukvaror - och i tjänster på nätet!

Peace!

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara synd att Ericsson och andra Windoze-anfrätta tillverkare inte klarar av att skriva telefonprogramvara för MacOS.

 

Åh, dom hade säkert kunnat om dom velat. Men varför ödsla tid på att fixa stöd för alla möjliga obskyra OS i periferin när det räcker med att ha stöd för det OS som är världsstandard?

 

Det är ointressant hur många, eller få, som använder MacOS, det viktiga är att vi som gör det kontrollerar media bl a

 

Jaa du, eftersom jag är en av dem som till yrket ägnar sig åt att "kontrollera media", kan jag ju meddela att främsta skälet till att man har Mac i min bransch nog är ren och skär organisationströghet.

 

Det fanns en tid när Mac på grund av dess överlägsna funktionalitet på det här området var att föredra. Men det för längesen. Dock finns det ett visst mentalt och ekonomiskt motstånd mot att byta från den plattform man är van vid och har investerat i.

 

BTW, med tanke på tonen i ursprungsinlägget kanske den här tråden borde placerats i datorkrig i stället...

 

/Björn G

 

[inlägget ändrat 2001-09-14 10:14:10 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, dom hade säkert kunnat om dom velat. Men varför ödsla tid på att fixa stöd för alla möjliga obskyra OS i periferin när det räcker med att ha stöd för det OS som är världsstandard?

Undrar stilla vad som egentligen hände med möjligheten att själv välja det OS som man tycker passar en själv bäst. Windows må kallas världsstandard, men varför ska folk som väljer andra OS straffas för det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows må kallas världsstandard, men varför ska folk som väljer andra OS straffas för det?

 

Tänker inte ta den debatten, mitt inlägg var medvetet raljerande. Titta på ursprungsinlägget så tror jag du förstår varför ;-)

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste det.

Björn Gustavsson på Expressen hann först med att svara exakt som väntat.

Han susar glatt förbi min huvudpoäng, den om att det är så lätt att få IR och sånt att lira på en Mac, och fokuserar i stället på min sidokommentar om den stalinistiska pclikriktningen som förvånansvärt många demokrater så gärna hemfaller åt.

 

Vad det beror på vet jag inte, men han vill nog inte prata om det där, det var ju lite pinsamt, att något annat skulle kunna klara av jobbet bättre...

 

Det är här och nu som diskussionen ändrar spår, eftersom Gustavsson missade eller inte låsades märka själva kärnan i mitt inlägg. Hej och hå...

 

Vad anser Björn om det jag skrev om IR och Mac, det var liksom det viktiga?

 

Men för all del: Vad tycker du om det faktum att USA:s försvarsdepartement för ett bra tag sedan bytte ut alla sina webbservrar på sina informationskontor, från Windows till Mac?

Anledningen var, och är, att ingen hittills hackat en Macserver. Ingen.

 

Detta har flera orsaker, en är att i MacOS finns fler rutiner som ett program kan anropa, ett välskrivet Macprogram gör det upp till 70 % av sin tid, medan ett Windowsprogram måste kunna allt själv.

 

Det är alltså fler synapser som måste funka när man programmerar för Mac, viklet gör det betydligt svårare att hacka ihop virus exempelvis. Det kan vilken klantstjärt som helst göra för Windosmiljön, men programmering för Mac är svårare, kräver mer av programmeraren.

Sedan Macen kom har det kommit kanske hundra eller färre virus på den plattformen, och vi vet ju alla att virus är vardagsmat i Windowsvälden, flera tusen om året. Säkerhet, var det någon som sa ordet?

 

Det bästa vore ju om utvecklingen fortsätter som hittills, att allt som är bra för användaren sprids till de andra operativsystemen, och att man snart kan arbeta utan att det ska vara viktigt vilket OS man har. Vad gör ni layout på, förresten, på Expressen? Windows? Och vad kör era webbservrar? Är Unix ockå obskyrt?

 

Nej, käbbla och byta ämne ska vi inte, men äras den som äras bör:

 

Macintosh var den första pc:n.

 

MacOS var först med ett grafiskt gränssnitt på en pc. Microsoft hände bara på, apade efter, gjorde glappande skal. Som blir bättre och bättre, konstigt vore det väl annars?

 

Många andra gränssnitts- och andra standarder kommer från Apple.

 

PC-konsulterna blev feta inför millenieskiftet och alla var skitnervösa eftersom så många system iden världen är lapptäcken som bygger på gammal och sunkig teknik.

Vi som hade Mac sov gott utan bekymmer - Macen har nämligen alltid hanterat årtal med fyra siffror, ända sedan den kom -83. Så icke Windows.

Så den revisor som exempelvis körde ekonomisystem från Hogia på Mac behövde inte oroa sig alls...

 

Apple var först med laserskrivaren.

 

Apple producerade den första digitalkameran, QuickTake, för konsumentbruk, låt vara med skrattretande dåliga prestanda med dagens mått. Men då var det spjutspetsteknologi och det var Apple som levererade den. Den står på Museum of Modern Art nu. Tillsammans med flera andra Appledatorer, den ljudlösa kuben nu senast.

 

Mac var den första bärbara konsumentdatorn som såldes med trådlösa nätverk, och inbyggd dold antenn, Windowsvärlden kom något år senare. Nu har alla det.

 

Apple var först med USB och FireWire i konsumentprodukter. Satte standard. Igen.

 

Apple var först med lågprisdatorer som klarar digital videoredigering utan andra tillbehör än DV-kameran.

 

Och så vidare.

Men visst - jag har sett snygga lösningar i Windows också. De som liknar eller bygger på Appleteknologi...

QuickTime är en av dem.

 

Ställ tjugo Macar i ett klassrum och tjugo Windowsdatorer i ett annat.

Vilken lärare utan speciellt goda datakunskaper har kopplat ihop dem i ett nätverk, med skrivare och internetuppkoppling fortast tror du?

vem sliter i flera dagar, och vem är klar före lunch? Med alla detaljer, allt ska fungera perfekt. Ska vi slå vad?

Vad kostar kalaset? Inklusive tekniker och support alltå, den riktiga kostnaden?

 

Problemet i skolor, myndigheter och företag är att de som kan lite men har pengarna frågar sina experter om råd inför nyanskaffningar.

Och experterna, vilka är det?

datachefer, konsulter och tekniker som har ett stort egenintresse av att man väljer en knepig lösning som kräver deras höga närvaro, som skiljer på användare och tekniker och ofts ser användaren som ett hinder.

 

Alltså, datateknikern är ibland som en busschaufför som stormtrivs med jobbet - om det inte vore för de där jävla passagerarna...

 

Jag raljerar, skriver Björn.

Vi vet. Det gör jag med. Och tänker kanske lite friare...

Och "tonen i ursprungsinlägget" handlade som sagt om IR och att det fungerar bättre på Mac, utan strul.

Men jag antar att du inte "tänker ta den debatten".

Men det var du som bytte kurs från IR till "datorkrig". Ingen annan.

Trevlig helg!

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det beror på vet jag inte, men han vill nog inte prata om det där, det var ju lite pinsamt, att något annat skulle kunna klara av jobbet bättre...

 

Har aldrig förstått varför somliga känner sig manade att slå fast att ett visst OS eller en viss dator är "bäst". För alla.

 

Jag använder Mac på jobbet och har en PC hemma. Föredrar PC:n. Windows uppfyller mina behov och krav. MacOS gör det inte. Andra får självfallet välja det OS som passar dem bäst. Jag påstår inte att Windows nödvändigtvis är bäst på allt, för alla, alltid.

 

Vad anser Björn om det jag skrev om IR och Mac, det var liksom det viktiga?

 

Jag använder inte IR och vet inte mycket om det. Det är möjligt att Mac hanterar det bättre. Eh... grattis då. Typ.

 

Vad tycker du om det faktum att USA:s försvarsdepartement för ett bra tag sedan bytte ut alla sina webbservrar på sina informationskontor, från Windows till Mac?

 

Är du säker på att du vill ha en tävling i vilka som använder Mac och vilka som använder Windows? Med tanke på att Windows har över 90 procent av världsmarknaden medan MacOS har någonstans kring 4,7. (Inte för att detta har någon som helst betydelse i frågan om vilket OS som är "bäst", men det var inte jag som drog upp det...)

 

men programmering för Mac är svårare, kräver mer av programmeraren.

 

Och det är en fördel?

 

Macintosh var den första pc:n.

 

Ojoj. Inte ens nära.

 

MacOS var först med ett grafiskt gränssnitt på en pc

 

Nåja, Apple var först på marknaden med en sådan dator åtminstone. Och det ska de förvisso ha all credit för. Jag har aldrig hävdat något annat.

 

Apple var först med laserskrivaren.

 

Nej. Xerox. (Om du inte menar först med stöd för laserskrivare, i så fall har du rätt)

 

Vi vet. Det gör jag med. Och tänker kanske lite friare...

 

Friare? Tycker det verkar som om du har svårt att acceptera att någon frivilligt kan välja något annat än Mac.

 

Vad gäller övriga uppräkningar om Apples förträfflighet ser jag ingen anledning att kommentera. Jag har aldrig hävdat att Apple är uselt. Och jag har aldrig påstått att MacOS skulle vara dåligt bara för att jag själv föredrar ett annat OS (till skillnad från dig och din inställning till Windows). Tvärtom har Apple gjort en hel del för att driva utvecklingen framåt. Och det är ju bra. Men du verkar tro att det enbart är Apple som driver teknkikutvecklingen framåt..?

 

 

Men det var du som bytte kurs från IR till "datorkrig". Ingen annan.

 

Nope. Det gjorde du med bisarra uttalanden som "ett operativsystem som är så dåligt att man måste ringa en konsult för att få skräpet att fungera". Det var det jag svarade på...

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Electropix;

 

Håll ditt fanatiska mässande i datorkrig där det passar bättre än i ett forum där det är meningen att folk ska få hjälp med sina problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Electropix, om du inte har en bättre lösning på de eventuella problem som diskuterats här än att köpa en ny dator för 20-30kkr så betvivlar jag din kompetens ;)

 

Eftersom du inte valt datorkrigets forum så får du acceptera dessa kommentarer - sämre lösning får man väl ändå leta länge efter? =D

 

*retas*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar enklare att få IR att rulla med en Mac än med en Windowsmaskin.

Ingen har bevisat motsatsen.

Och, ja, en dator kostar pengar.

Jag lämnar denna trista lista.

Gonatt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har bevisat motsatsen.

 

Ingen har ju ens försökt.

 

Jag lämnar denna trista lista.

 

Bortsett från att det är ett diskussionsforum säger jag bara :)

 

/Björn G

 

[inlägget ändrat 2001-09-14 21:46:30 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...