Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Övertala mig att inte köpa mac


HansEriksson

Rekommendera Poster

HansEriksson

Vad jag har:

Jag har för tillfället två lap tops som båda är värdelösa. Den ena är en Packard bell som är ungefär fyra år gammal. Det största problemet är att bateriet är slut så jag måste alltid ha sladden i. Jag vet att man kan skaffa ett nytt batteri men det känns inte värt med en så gammal dator. Sen är den extremt långsam nu också och tar över 5 minuter att starta. Nästan alla skruvar har lossnat från undersidan och försvunnit. Den blir snabbt väldigt varm.

 

Den andra är en Asus som är ungefär två år och bara ungefär 10 tum. Vänsterklicken har slutat fungera och högerklicken fungerar bara ibland. Startknappen fungerar sporadiskt. Den har blivit väldigt känslig och Shockwave Flash slutar fungera om man öppnar två youtubeklipp samtidigt. Sidorna slutar svara eller står och laddar utan att någonting händer eller laddar inte alls. Det enda man kan göra är att stänga datorn och öppna den igen och då fungerar det ibland. Den blir väldigt varm.

 

Vad jag vill ha:

 

Jag vill ha en ny dator och har tittat på Mac, men alla säger att den är alldeles för dyr. Jag tycker också att den är dyr men är det inte den bästa datorn på marknaden också? Jag vill ha en dator som fungerar och som fortsätter fungera, jag har läst att Macdatorer har specialtillverkade delar, både hård och mjukvara, just för att allt ska fungera så bra som möjligt. Alla program är kompatibla med varandra och programmen är väldigt bra. Jag som håller på en del med filmredigering och musikskapande (på amatörnivå) skulle väldigt gärna vilja ha movie maker och garage band, just eftersom programmen är kompatibla med varandra och man vet att det kommer fungera.

 

Jag vill ha en dator som:

 

Inte går sönder. Alltså att knapparna slutar fungera eller saker lossnar.

 

Inte blir överhettad (Mac har tydligen en ny superbra fläkt i sin mac book pro med retinaskärm)

 

Allt är kompatibelt i som i macdatorer

 

Är bra om man mest surfar (flera timmar i sträck)

 

Är bra om man vill streama film.

 

Är bra om man vill redigera film och skapa musik (om inte program ingår vill jag ha tips på kompatibla program)

 

Har lång batteritid.

 

Inte blir långsammare med tiden.

 

Ger ett helhetsintryck (som macdatorer)

 

Inte har med en massa skitprogram.

 

Inte är långsam.

 

Man förstår.

 

Är 13”

 

Inte väger så mycket eftersom jag bär runt på den.

 

Jag spelar inte spel men skriver en del. Framför allt surfar jag (facebook, imgur, tumblr m.m.)

 

Det känns som att det ska mycket till för att övertala mig om att det finns bättre datorer än mac till lägre pris men jag vet att det finns flera där ute som gärna vill övertala mig. Så gör ett försök!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det finns väl inget skäl att inte köpa en Mac om man känner för det.

På de senaste bärbar Macarna är antalet skruv radikalt minskat.

För de limmas ihop på många ställen där man förut använde skruv.

Så när de går sönder kan det bli det elektronikåtervinningen direkt.

 

Men vill man ha dator med 3 års garanti så är det några andra fabrikat.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s128326098&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s128326231

Ja jag har bara tagit med sådana med Windows 7 på prisjakt.

För W7 kör vi på jobbet och kommer göra många år framåt.

Jag hade XP till hösten 2012.

Vista hoppade man över på jobbet.

Och Windows 8 kommer man också hoppa över......

Vad jag har för bärbar dator?

En Lenovo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HansEriksson

Låter som du vill ha en Mac - oavsett vad någon tycker - stämmer det? :lol:

 

Jag tänkte köpa en mac men det var så galet många som sa typ att man kan få en motsvarande PC för halva priset. Kan ingen visa mig den PCn då? Jag förstår att alla inte anser att det finns men det finns väldigt många som säger att man inte ska köpa Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erfarenheter från hushållet är att Air verkar ha svårare utföra sina uppgifter än Pro.

Tuggar oftare. Båda är ju dock Mac så inget som talar mot där..

 

Tidigare erfarenhet, som skulle tala mot, är att det kan vara lite trix att komma åt nätverksskrivare/Windowsutdelad skrivare. Men detta verkar nu också vara löst.

 

Jag har retat upp mig på att OS X är "oergonomiskt", att det mesta måste hanteras med musen och att ex. piltangenter inte kan tillämpas överallt. Maximera fönster (med ett klick) har inte gått tidigare men detta verkar nu också vara fixat.

 

Byte av batteri samt att kunna utöka minnet? Något att kolla upp närmare kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...