Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7


pinglan100

Rekommendera Poster

pinglan100

Hej.

Undrar hur man får lite mindre bokstäver samt att sidorna ser stora ut på nåt sätt.

 

Har också lagt till en bakgrundsbild på skrivbordet ,men den täcker inte hela skärmen som den gjorde i xp.

 

Undrar också om det inte finns nån inbyggd outlook express i windows 7?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du i alla program eller sidor i Internet Explorer när du skriver om mindre bokstäver?

 

Är det samma bildskärm du har nu som i XP?

Har du ställt in korrekt bildskärmsupplösning?

Noterade du när du valde bakgrundsbilden att du kan välja olika alternativ i en rullgardinsmeny som heter Bildposition?

 

I Windows 7 får man ladda ner och installera ett e-postprogram, t ex Mozilla Thunderbird eller Windows Live Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@pinglan100

 

Vet inte riktigt om jag förstått hur du menar men kan tänka mig att det är som följande.

 

Klicka på "kugghjulet" som du får överst på höger sida.

Då får du fram en meny där du kan ställa in (zoom) storleken som du vill ha på sidorna.

Själv så behöver jag ha den på 125% även när jag har läsglasögon på mig.

Kan tänka mig att den från början står på "anpassa" för dig med den inställningen.

 

Du kanske behöver ha den på mindre zoom, kanske 75%?

 

Kolla också som Cecilia förslår att kolla upplösningen som du har inställd på skärmen.

Detta gör du precis som du gjorde det med XP via Kontrollpanelen.

 

Angående det där med mailprogram så varför använder du inte ett webbaserat som till exempel Outlook.com men du kan naturligvis också göra som Cecilia föreslår använda Mozilla Thunderbird eller Windows Live Mail som ingår i Win7 och ersätter Outlook express.

 

Själv personligen så hade jag Thunderbird tidigare men övergav det då jag tycker att det är mycket bättre med ett mailprogram som är webbaserat och ligger på en server istället för att det ligger i själva datorn/hårddisken och har numera Outlook.com samt gmail.

 

Hoppas du får ordning på broblemen och Win7 är ju betydligt bättre än XP som snart skall sluta uppdateras såvida det inte redan gjort det.

 

Kör du med Explorer som webbläsare så rekommenderar jag även att du använder IE10 som finns för både Win7 samt Win8.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

post-126546-0-76425300-1369575893_thumb.png

post-126546-0-64377600-1369575911_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv personligen så hade jag Thunderbird tidigare men övergav det då jag tycker att det är mycket bättre med ett mailprogram som är webbaserat och ligger på en server istället för att det ligger i själva datorn/hårddisken och har numera Outlook.com samt gmail.

Observera att med webbaserade e-postsystem blir det krångligare med säkerhetskopiering av e-post och säkerhetskopiering behövs oavsett var e-posten ligger. Kollar man i Microsofts forum ser man många trådar om folk som har fått sina e-postkonton hackade och tömda på innehåll.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pinglan100!

Jag har Windows 7 (64 bits) och kan bara skriva under på det baartil skriver, att Windows Live Mail är ersättaren till Outlook Express. Jag har ett webbaserat mailprogram men även Windows Live Mail som jag tycker funkar minst lika bra som gamla Outlook Express. Det ingår inte i Windows 7 utan i "Windows Essentials" som måste laddas ner separat. Klicka bara i Windows Live Mail där så du slipper alla de andra sakerna som du förmodligen inte är intresserad av. (Skulle du vara det kan du ju ladda ner dem vid ett senare tillfälle.)

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/essentials-other#essentials=overviewother

Översikt "Windows Essentials är en serie produkter som finns i en gemensam nedladdningsbar fil. Skaffa alla produkter på en gång eller bara dem du vill ha."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinglan100

Menar du i alla program eller sidor i Internet Explorer när du skriver om mindre bokstäver?

 

Är det samma bildskärm du har nu som i XP?

Har du ställt in korrekt bildskärmsupplösning?

Noterade du när du valde bakgrundsbilden att du kan välja olika alternativ i en rullgardinsmeny som heter Bildposition?

 

I Windows 7 får man ladda ner och installera ett e-postprogram, t ex Mozilla Thunderbird eller Windows Live Mail.

 

Hej.Ja,det är samma bildskärm som jag hade i xp.

 

Vad är korrekt bildskärmsupplösning..alla sisor ser stora ut,både ikoner,bokstäver.Nej,nån bildposition har jag inte sett,detta är en av mina egna bilder.

 

Ska kolla windows live mail då.Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinglan100

@pinglan100

 

Vet inte riktigt om jag förstått hur du menar men kan tänka mig att det är som följande.

 

Klicka på "kugghjulet" som du får överst på höger sida.

Då får du fram en meny där du kan ställa in (zoom) storleken som du vill ha på sidorna.

Själv så behöver jag ha den på 125% även när jag har läsglasögon på mig.

Kan tänka mig att den från början står på "anpassa" för dig med den inställningen.

 

Du kanske behöver ha den på mindre zoom, kanske 75%?

 

Kolla också som Cecilia förslår att kolla upplösningen som du har inställd på skärmen.

Detta gör du precis som du gjorde det med XP via Kontrollpanelen.

 

Angående det där med mailprogram så varför använder du inte ett webbaserat som till exempel Outlook.com men du kan naturligvis också göra som Cecilia föreslår använda Mozilla Thunderbird eller Windows Live Mail som ingår i Win7 och ersätter Outlook express.

 

Själv personligen så hade jag Thunderbird tidigare men övergav det då jag tycker att det är mycket bättre med ett mailprogram som är webbaserat och ligger på en server istället för att det ligger i själva datorn/hårddisken och har numera Outlook.com samt gmail.

 

Hoppas du får ordning på broblemen och Win7 är ju betydligt bättre än XP som snart skall sluta uppdateras såvida det inte redan gjort det.

 

Kör du med Explorer som webbläsare så rekommenderar jag även att du använder IE10 som finns för både Win7 samt Win8.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

post-126546-0-76425300-1369575893_thumb.png

post-126546-0-64377600-1369575911_thumb.png

 

Tack för ett bra svar.Detta gäller alla sidor.Hittar bara kugghjul på Internet Explorer.Jag använder Goggle Croome.Allt ser större ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinglan100

Hej pinglan100!

Jag har Windows 7 (64 bits) och kan bara skriva under på det baartil skriver, att Windows Live Mail är ersättaren till Outlook Express. Jag har ett webbaserat mailprogram men även Windows Live Mail som jag tycker funkar minst lika bra som gamla Outlook Express. Det ingår inte i Windows 7 utan i "Windows Essentials" som måste laddas ner separat. Klicka bara i Windows Live Mail där så du slipper alla de andra sakerna som du förmodligen inte är intresserad av. (Skulle du vara det kan du ju ladda ner dem vid ett senare tillfälle.)

http://windows.micro...s=overviewother

Översikt "Windows Essentials är en serie produkter som finns i en gemensam nedladdningsbar fil. Skaffa alla produkter på en gång eller bara dem du vill ha."

 

 

Tack för denna mail.Skall testa det,går det att föra in kontakterna då som jag har på en textfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Ja,det är samma bildskärm som jag hade i xp.

 

Vad är korrekt bildskärmsupplösning..alla sisor ser stora ut,både ikoner,bokstäver.Nej,nån bildposition har jag inte sett,detta är en av mina egna bilder.

 

Ska kolla windows live mail då.Tack.

Hej!

 

Bildskärmsupplösningen du ska sätta i Windows beror på vilken bildskärm du har. Står det någon beteckning på bildskärmen?

 

Kom datorn förinstallerad med Windows 7 eller har du installerat Windows 7 i datorn där du hade XP förut?

 

Det är bäst att vänta med att justera bakgrundsbilden tills bildskärmsupplösningen är korrekt för annars behöver du bara göra om det sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ändrar du textstorlek i din webbläsare

 

Jag har inte Google Chrome men här finns en bild av hur man ändrar textstorleken där:

http://www.taxiutrustning.se/chrome.html

 

"Öppna menyn genom att klicka på symbolen till höger om adressfältet > Välj "Zooma in" > Välj något av alternativen Större, Normal eller Mindre.

Håll nere Ctrl-tangenten och tryck på + eller - för att förstora eller förminska texten. Återställ med "Ctrl + 0(noll)"

 

Om du har en mus med scrollhjul kan du hålla nere Ctrl-tangenten och snurra på scrollhjulet för att förstora eller förminska texten."

post-55300-0-04653400-1369626325_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett bildskärm så går det ju att ändra skärmupplösningen för att se om förändringen sker i rätt riktning, eller ej.

 

Nedre bilden i inlägg #3 visar även alternativet "Ändra bildskärmsinställningar".

 

Ändra ett "snäpp" i taget, står det ex. 800x600 så ändra till närmast större, ex. 1024x768 eller vad du kan ha för alternativ. Strunta, till en början, i om skärmen "inte passar", att du får svart på sidorna o.s.v.

När man hittat det läge som man tycker passar får man leta de i närheten som "fyller skärmen" bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Jag kör både IE10 samt den senaste Chrome som heter Version 27.0.1453.94.

Se skärmklipp hur det ser ut på den.

 

Sedan så håller jag helt och hållet med Mikael63, testa runt på olika skärmupplösningar och se.

 

 

Själv så har jag upplösningen på min skärm 1280 x 1024 vilket är det högsta som jag kan ha på min skärm men måste alltså dessutom ha zoomen på 125% vare sig det är på IE eller Chrome och även om jag använder läsglasögon

 

Visserligen så måste jag skaffa en bättre skärm eftersom jag redan köpt Win8 och för att kunna köra apparna så behöver jag en bättre upplösning på skärmen.

Har dock alltså inte installerat Win8 utan har det både på ett USB samt DVD-skiva men det är ju en helt annan sak.

 

Nåväl, här kommer då skärmklipp på hur man ändrar zoom i den senaste varianten av Chrome.

Inget kugghjul men på samma plats i Chrome som på IE10.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

post-126546-0-43346900-1369636077_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinglan100

Hej!

 

Bildskärmsupplösningen du ska sätta i Windows beror på vilken bildskärm du har. Står det någon beteckning på bildskärmen?

 

Kom datorn förinstallerad med Windows 7 eller har du installerat Windows 7 i datorn där du hade XP förut?

 

Det är bäst att vänta med att justera bakgrundsbilden tills bildskärmsupplösningen är korrekt för annars behöver du bara göra om det sedan.

 

Hej.

Ja,det är en samsung syncmaster 172t

Nej,datorn hade vista o är uppgraderad till windows 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och man ställer in upplösningen så här:

Högerklicka på skrivbordet och välj Skärmupplösning, ändra sedan upplösning till 1280 x 1024 om det redan inte är det. Tryck på Verkställ-knappen.

 

Om det inte ser bra ut på skärmen, klicka på texten "Förstora eller förminska text och andra objekt". Välj en annan inställning där. Om inte någon av de som listas ger lagom storlek, klicka på "Ställ in anpassad textstorlek" till vänster och pröva dig fram till vad du tycker ser lagom ut.

 

Hittar du någon bra inställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinglan100

Och man ställer in upplösningen så här:

Högerklicka på skrivbordet och välj Skärmupplösning, ändra sedan upplösning till 1280 x 1024 om det redan inte är det. Tryck på Verkställ-knappen.

 

Om det inte ser bra ut på skärmen, klicka på texten "Förstora eller förminska text och andra objekt". Välj en annan inställning där. Om inte någon av de som listas ger lagom storlek, klicka på "Ställ in anpassad textstorlek" till vänster och pröva dig fram till vad du tycker ser lagom ut.

 

Hittar du någon bra inställning?

 

Hej.

Har provat att ändra upplösning steg för steg..fungerar ej.Den står redan på förminskad text.Anpassad storlek hittar jag ej.

Provade att sätta in sonens bildskärm som är en HD skärm 23 tum.Det såg riktigt ut direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i min dator med Windows 7 när jag väljer Skärmupplösning:

 

Skärmklipp.PNG

 

Har du inte den inringade texten till vänster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Till vänster 'Ställ in anpassad textstorlek' > så kan du istället välja ett annat värde i procent, ett som du själv sätter om 125% blir alldeles för stort.

På mindre bildskärmar med hög upplösning så har jag personligen funnit att ett värde på runt 107% är rätt lagom och texten blir fortfarande skarp.

 

Du kan då välja att gå med musen över det uppmarkerade området (med vertikala streck) och samtidigt som du vänsterklickar och håller in musknappen så för du musen åt vänster eller höger och då ändras procenttalet stegvis, till ett värde du känns komfortabel med.

Du måste klicka Ok för att ändringen skall gälla.

 

post-73434-0-43426700-1369716394_thumb.png

 

På min vänstra 24" bildskärm (jag har dubbla) med 1920x1080 (16:9) blir text tillräckligt stor så jag behöver inte ändra.

På min högra 22" med 1920x1080 ligger det på gränsen, men denna kommer jag snart att ersätta med en 24" 1920x1200 (16:10) eftersom jag inte anser att förhållandet 16:9 är optimalt för att arbeta vid datorn, det ryms mindre på skärmen i höjdled.

Se tråden Skärmupplösningsjungel 1680x1050 vs 1920x1080 och där inlägg #5 mina tankar om förhållandet 16:9 och 16:10 vilket jag föredrar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinglan100

@pinglan100

 

Vet inte riktigt om jag förstått hur du menar men kan tänka mig att det är som följande.

 

Klicka på "kugghjulet" som du får överst på höger sida.

Då får du fram en meny där du kan ställa in (zoom) storleken som du vill ha på sidorna.

Själv så behöver jag ha den på 125% även när jag har läsglasögon på mig.

Kan tänka mig att den från början står på "anpassa" för dig med den inställningen.

 

Du kanske behöver ha den på mindre zoom, kanske 75%?

 

Kolla också som Cecilia förslår att kolla upplösningen som du har inställd på skärmen.

Detta gör du precis som du gjorde det med XP via Kontrollpanelen.

 

Angående det där med mailprogram så varför använder du inte ett webbaserat som till exempel Outlook.com men du kan naturligvis också göra som Cecilia föreslår använda Mozilla Thunderbird eller Windows Live Mail som ingår i Win7 och ersätter Outlook express.

 

Själv personligen så hade jag Thunderbird tidigare men övergav det då jag tycker att det är mycket bättre med ett mailprogram som är webbaserat och ligger på en server istället för att det ligger i själva datorn/hårddisken och har numera Outlook.com samt gmail.

 

Hoppas du får ordning på broblemen och Win7 är ju betydligt bättre än XP som snart skall sluta uppdateras såvida det inte redan gjort det.

 

Kör du med Explorer som webbläsare så rekommenderar jag även att du använder IE10 som finns för både Win7 samt Win8.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

post-126546-0-76425300-1369575893_thumb.png

post-126546-0-64377600-1369575911_thumb.png

Hej.Vill tacka för alla bra svar.Jag har nu lärt mig mycket tacka vare er.Behövde ändå en ny skärm ,så det är inköpt nu o det fungerar.Jag använder också hotmail/outlook..men har alltid haft en arbetsrelaterad outloo express adress.Har nu tagit hem Windows live mail o gillar den redan.Behöver bara hjälp med att få över mina gamla outlookontakter som jag exporterade till en textfil som ligger på mitt skrivbord.Undrar ckså när man ppnar windows mail o skall skicka mail eller få,måste man trycka varje gång på skicka/ta emot.Hoppas ni kan hjälpa mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Live Mail har nog ingen funktion för att importera kontakter som finns i en textfil. Normalt använder man en .wab-fil för att flytta kontakter från Outlook Express till Windows Live Mail.

 

Här finns import-funktionen i Windows Live Mail:

Öppna kontakt-listan.

Välj Arkiv - Importera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pinglan100

Windows Live Mail har nog ingen funktion för att importera kontakter som finns i en textfil. Normalt använder man en .wab-fil för att flytta kontakter från Outlook Express till Windows Live Mail.

 

Här finns import-funktionen i Windows Live Mail:

Öppna kontakt-listan.

Välj Arkiv - Importera.

 

Du har nog rätt C.Kan man ändra den till wabfil då? Denna heter csv. om man kollar på egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CSV var ju en annan sak, när jag googlar ser det ut som det kan gå. Kolla i Windows Live Mail vad för filer som den kan importera kontakter från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. och när det gäller CSV kan det strula lite eftersom våra CSV kan innehålla ; i stället för , men det går också att lösa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att importera en CSV fil till Live Mail väljer du Kontakter till vänster. Sedan väljer du Importera i menyraden, inte Arkiv-Importera. Sedan kan du importera CSV filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...