Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
stoned_free

Internet kopplar ner lite då och då

Rekommendera Poster

Hej

jag har precis köpt en ny dator (Acer V5-531) där uppkopplingen inte riktigt känns rätt.

Jag har stadsnät och kör jag med kabel i datorn så är det inga bekymmer, men så fort jag ska köra trådlöst så kopplar den ner lite när den känner för det. Då det finns IP-telefoni i huset har jag testat att koppla om kablarna, både testat med routern först och sedan även med telemodemet först. Tyvärr ingen skillnad.

När internet kopplar ner har jag testat och jag kommer ut och kan surfa runt i telefonen utan bekymmer, så därför antar jag att felet inte ligger i routern (?).

Jag har uppdaterat nätverkskortet med senaste drivrutin och allt tänkbart som en novis kan göra.

Det är fruktansvärt irriterande då jag vill sitta i ett annat rum och jobba så kopplar den ner, ibland efter 20 minuter ibland efter 45 minuter. Den kopplar tillbaka upp bara någon minut senare, men det här lilla avbrottet betyder mycket om man laddar hem filer från jobbet eller man kollar på något streamat (som sedan envisas med att starta om från början...).

Jag tycker jag har Googlat sönder hela internet och läst lite svar här i forumet men kommer inte fram till något som kan hjälpa mig. Även Acers hemsida har jag kollat igenom noggrant, men den var verkligen inte till någon nytta...

Jag har Windows 8 som operativsystem och (om det kan vara till någon hjälp) en D-Link Dir 615 router.

Ohyggligt tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du prövat byta kanal? Grannarnas nät kan störa om de ligger på samma eller närstående kanal.

Jag har försökt göra det i routern men ingen skillnad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådlöst har faktiskt bara 11 kanaler. Och de kanaler som inte alls stör varandra är 1 och 6 och 11.

Dessutom använder trådlösa telefoner, microvågsungnar och mycket annat samma frekvenser.

Så bor du inte i ett ensamt hus på landet är det helt normalt du har problem med trådlöst.

Tyvärr.

Hur många trådlösa nätverk hittar din dator?

Hade själv när jag skaffade router 2004 ett trådlöst nätverk i närheten.

Nu har det passerat 20 när jag kollade sist.

Och vi kör allt på kabel utom en dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har försökt göra det i routern men ingen skillnad...

Hur många kanaler har du prövat med?

Kan du se i datorn vilka kanaler som grannarnas nätverk använder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era snabba svar och ursäkta för mitt sena.

Jag hittar ca 22 nätverk (hoppar up några nya då och då).

@Cecilia - jag har provat 2 kanaler (kan inte säga vilka et var, då jag inte kommer ihåg det). Jag har den ställd på "auto" nu, för jag såg ingen skillnad när jag bytte. Den kopplade ner hela tiden.

Som den novis jag är undrar jag; routern kopplar inte ner, för att när datorn gör det så fungerar det att surfa på telefonen, är det då routerns inställningar jag ska ändra på?

Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är många nätverk och då kan det bli trångt i luften.

Har du prövat med att ha datorn på olika ställen, nära routern, några meter bort?

Om datorn har en Bluetooth-anslutning kan du se om det blir bättre om du stänger av den. Se till att alla bärbara telefoner, deras basstation, Bluetooh-prylar (t ex headset) är långt ifrån routern, datorn och vägen mellan de två.

Ta gärna med datorn till en kompis och pröva där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är många nätverk och då kan det bli trångt i luften.

Har du prövat med att ha datorn på olika ställen, nära routern, några meter bort?

Om datorn har en Bluetooth-anslutning kan du se om det blir bättre om du stänger av den. Se till att alla bärbara telefoner, deras basstation, Bluetooh-prylar (t ex headset) är långt ifrån routern, datorn och vägen mellan de två.

Ta gärna med datorn till en kompis och pröva där.

Olyckligtvis har jag ett modem till telefonen väldigt nära routern och har ingen möjlighet att flytta telefonen någon annanstans... Tack så hemskt mycket för alla svar i alla fall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med modem, ett ADSL-modem?

Det har inget trådlöst och kan därför inte störa en trådlös förbindelse, till skillnad från trådlösa telefoner och Bluetooth.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med modem, ett ADSL-modem?

Det har inget trådlöst och kan därför inte störa en trådlös förbindelse, till skillnad från trådlösa telefoner och Bluetooth.

Ibland är jag väldigt otydlig, sorry. Har ett modem till telefonen, som är kopplat från bredbandsuttaget, som sedan går vidare till routern. Har testat sätta internet i routern och sen koppla vidare till "modemet" och även tvärtom. Tyvärr hjäler inte det heller, datorn kopplar ner från uppkopplingen oavsett...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara en så kallad ping-box (i alla fall kallas de så i det här huset) som konverterar internet-signalen till telefonsignal?

Det är ju ingen förbindelse som går i luften, utan med kabel mellan bredbandsuttaget och routern, och därmed kan det inte störa den trådlösa signalen till datorn.

Har du en bärbar telefon med basstation, dvs basstationen sitter i pingboxen och sedan är inte själva telefonen ansluten med kabel utan trådlös?

Har du tagit med datorn till någon annans nät?

För om det är dålig mottagning på flera ställen ökar risken för att det är något fel på datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämnade in den och fick ett nytt nätverkskort och sen var allt löst. Tack för all hjälp i alla fall!!

Utöver det problemet, så stämmer det även in på strömbesparingsfunktioner som finns i Windows.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...