Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktivera Windows 8


behedwin

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag köpte windows 8 i januari. Microsoft hade någon deal där man kunde köpa det för några hundralappar. Jag tyckte det lät bra och slog till. Fick windows 8 Pro.

 

Jag installerade och allt fungerade fint.

Jag formaterade min dator med hjälp av installations verktyget och startade sedan upp win8 efter avslutat installation.

 

Nu några månader senare ville jag formatera min dator... börja om helt enkelt.

Så jag gjorde samma process, in med win8 skivan. Formatera, installera.

 

Men när jag ska aktivera win8 så vägrar den acceptera min produktnyckel.

 

Efter mycket sökande prövade jag att göra en återställning på datorn.

Efter detta var win8 registrerat och det fungerade.

 

Varför?

 

 

Varför ville inte min win8 nyckel funka först?

Jag har läst om att microsoft sålde uppgraderingsversioner som enbart funkar om man går från en äldre version till win8. Men det står inget om att jag köpt en uppgraderingsversion på mitt kvitto från microsoft och när jag ringde kunde de inte bekräfta något till mig.

 

Jag har läst att jag skulle vara tvungen att först installera win7, sedan direkt boota med win8 skivan och "uppgradera" till win8....

 

Nu funka det ju för mig genom att bara köra en återställning... men jag är nyfiken på hur Microsoft tänkte här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är nog bara Microsofts utvecklare som kan svara på varför de valde en viss metod, men syftet med en uppgraderingslicens är att det ska ersätta en tidigare Windows-licens. När du gjorde återställningen blev det som att du installerade Windows 8 ovanpå en Windows (i detta fall Windows 8 men tydligen inte tillräckligt smart program för att märka det).

 

Det Microsoft sålde till rabatterat pris var uppgraderingslicenser för att försöka få folk att uppgradera på en gång i stället för att vänta tills de köper ny dator. Det framgick av webbsidan där man gjorde beställningen. Till Windows 8 finns bara två licenstyper som man kan köpa som privatperson, uppgraderingslicens och systembyggarlicens, och systembyggarlicens får endast installeras på en nybyggd dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är nog bara Microsofts utvecklare som kan svara på varför de valde en viss metod, men syftet med en uppgraderingslicens är att det ska ersätta en tidigare Windows-licens. När du gjorde återställningen blev det som att du installerade Windows 8 ovanpå en Windows (i detta fall Windows 8 men tydligen inte tillräckligt smart program för att märka det).

 

Det Microsoft sålde till rabatterat pris var uppgraderingslicenser för att försöka få folk att uppgradera på en gång i stället för att vänta tills de köper ny dator. Det framgick av webbsidan där man gjorde beställningen. Till Windows 8 finns bara två licenstyper som man kan köpa som privatperson, uppgraderingslicens och systembyggarlicens, och systembyggarlicens får endast installeras på en nybyggd dator.

 

 

ok tack

 

så jag har då en uppgraderingslicens.

jag kommer runt problemet genom att köra en återställning direkt efter att ha installerat windows 8, så att den tror att jag gör en uppgradering från en annan version av windows. det hade säkert oxå funkat om jag kört in windows 7 och sedan gjort en "vanlig" uppgradering.

 

låt oss nu säga att jag köper en ny dator.

då får jag inte använda denna skiva, då det är en uppgraderingslicens och inte en systembyggarlicens.

nästa gång jag köper dator, måste jag alltså köpa ett nytt windows för att göra microsoft glada.

 

jag tror visserligen inget kommer stoppa mig från att installera windows 8 med en uppgraderingslicens på en nybyggd dator och använda samma "knep" som ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt oss nu säga att jag köper en ny dator.

då får jag inte använda denna skiva, då det är en uppgraderingslicens och inte en systembyggarlicens.

nästa gång jag köper dator, måste jag alltså köpa ett nytt windows för att göra microsoft glada.

Ja, det stämmer. Jämfört med retail-licensen (full-licens) för Windows 7, som man kunde flytta hur som helst, är de två licenstyperna för Windows 8 betydligt rabatterade. Man kan väl säga som så att i och med att priset är lågt så får man acceptera begränsningar i vad som är tillåtet. Även om du köper både en uppgraderingslicens och en systembyggarlicens av Windows 8 kommer du att betala mindre än för full-licensen av Windows 7 som gick på över 2000 kr när Windows 7 var något år gammalt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer. Jämfört med retail-licensen (full-licens) för Windows 7, som man kunde flytta hur som helst, är de två licenstyperna för Windows 8 betydligt rabatterade. Man kan väl säga som så att i och med att priset är lågt så får man acceptera begränsningar i vad som är tillåtet. Även om du köper både en uppgraderingslicens och en systembyggarlicens av Windows 8 kommer du att betala mindre än för full-licensen av Windows 7 som gick på över 2000 kr när Windows 7 var något år gammalt.

 

Förvånad dock hur "lätt" det är att komma runt behovet att köpa systembyggarlicensen. Dvs bara ha uppgraderingslicensen för alla datorer och enbart med windows egna verktyg komma runt problematiken med att inte kunna aktivera.

 

Kanske det patchas på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort detsamma som du med skillnaden att jag enbart tar bort dom gamla partitionerna för att sedan låta installationsprogrammet sköta resten, förmodligen partitionera, formatera och därefter installera. Jag installerar med usb och använder uefi och har gjort det två gånger utan några som helst aktiveringsproblem.

Jag funderar över om det har någon betydelse att du först formaterar datorn med installationsverktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...