Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny dator går segt


adam23

Rekommendera Poster

hej jag köpte mig en ny dator i höstas och efter ungefär än månad började den små lagga speccielt när jag startar datorn men laggar bara när jag typ surfar och gör annat aldrig några fps problem och sånt i spel vet inte vad det kan vara som är problemt har inte många auto startade proggram eller något

intel dual core 3.10 GHz

8gb ram

windows 8 64 bit

och något 1 gb grafik kort vet inte exakt vliket

500w nätagg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här får du några tips

 

Se till att Windows Defender (i W8 är den både antivirus & antimalware program) är påslagen om du inte har andra Antivirus & Antimalware program - då ska WD vara avaktiverad

Se till att Windows Brandvägg är påslagen

Defragmentera Hårddisken (ej SSD)

Kör CHKDSK på alla diskar/paritioner

Använd MSConfig för att kolla vad som startas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

I Startskärmen (fd. Metro) skriv bara rakt av prest > sökfältet kommer fram och under detta klickar du Inställningar > klicka på appen Visa systemresrursanvändining i Aktivitetshanteraren => vilka processer/program används mest (fliken CPU)?

 

Sedan > klicka på fliken Prestanda > längst ned på sidan en länk Öppna Resursövervakaren > fliken Översikt > klicka på varje rubriks huvudtema; Processor, Disk och Minne så desa öppnas upp => ta en skärmbild och ladda upp i ditt nästa svar eller berätta om du där ser någon process eller diskaktivitet som verkar onormalt hög.

 

Mvh

 

[Edit] Följ först rådet i inlägget ovan med sfc /scannnow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja nånting drog ju 51 % 4% processorkraft i din mellersta länk.

 

Det bästa är att du klickar på på kolumnen Processor (så den markeras) och sedan direkt på själva namnlisten så den lille pilen pekar nedåt.

Det betyder att du sortearr CPU användningen efter den process som arbetar mest med början från toppen, tar mest kraft från CPU (processorn).

 

Se denna tråd för exempel: http://eforum.idg.se...ost__p__1598299

 

 

[Edit] Tittade på fel kolumn förut, men såg nu att det bara var 4% CPU användning totalt, så det är ju ingen fara.

Men kolla i länken ovan och sortera ändå upp dessa fönster, särskilt diskanvändningen för att se om det är något där som stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut iaf - var

SFC /scannow

felfri?

 

Jag skulle göra backup på mina filer, en systemåterställningspunkt och reparationsskiva - sedan köra ComboFix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComboFix ska man inte köra på egen hand utan utbildning eftersom det kan sluta med en dator som inte startar. Dessutom är inte ComboFix anpassad för Windows 8.

 

Kan ju vara bra att pröva hur datorn beter sig efter en ren omstart, se http://support.microsoft.com/kb/929135/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...