Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minne saknas i operativsystemet


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Fann en liten underlighet på min laptop så jag ställer en fråga.

 

Köpte för en tid sedan en äldre laptop, en Presario 2100 (2135) och i original var den bestyckad med 2X 256MB minne och körde Windows XP som sedan byttes mot Lubuntu 13.04. Uppgraderade till 2X 512MB men enligt mitt operativsystem har jag fortfarande bara den mindre mängden minne. Översikten (system profiler & benchmark) säger: "442 MB" men det beror på att lite går åt till grafiken. Hur får jag tillgång till allt minne? Har plokat ut minnena och bytt plats på dem men det hjälpte inte. Måste jag installera om bara för att jag byggt ut datorn eller kan detta OS/moderkortet inte hantera mer? Kan tyvärr inte skriva vilket moderkort jag har eftersom jag inte hittade någon info om det.

 

Denna fråga är inte direkt akut, datorn fungerar bra och har ett resurssnålt OS men det är ju lite irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppade du i exakt samma typ av minnen, när du uppgraderade till 1GB?

 

Enligt spec, så är det följande minnestyp som passar.

  • DDR SDRAM
  • Speed 266.0 MHz / PC2100

Tänk på att denna laptop är ca 10 år gammal.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppade du i exakt samma typ av minnen, när du uppgraderade till 1GB?

 

Enligt spec, så är det följande minnestyp som passar.

  • DDR SDRAM
  • Speed 266.0 MHz / PC2100

Tänk på att denna laptop är ca 10 år gammal.

 

 

 

 

 

 

Det kan hända att de är lite nyare men det är fortfarande SDRAM. PC3200 DDR400. Har aldrig tidigare upplevt problem med snabbare minnen. Lade in Sysinfo och där presenterades samma mängd minne. Inte heller där kunde jag utläsa moderkortstyp. Speccy är ett windows program och kan alltså inte användas här. Tittade i BIOS men jag kunde inte ändra minnet, det var låst till 442MB. Videominnen gick däremot att justera men jag lämnade allt oförändrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Bios kan du uppdatera med hjälp av en diskett där du lagt/packat upp uppdateringen i dosformat. Har du ingen disketttstation i datorn kan du använda en extern med usbanslutning som du bootar från. Fungerar med Ubuntu och Win 7 på äldre maskiner. Har själv använt mig av denna metod för både Ubuntu och Win 7 på äldre maskiner.

 

Lycka till.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Helt rätt, glömde bort det. En startdiskett måste skapas på en windowsmaskin. Sedan kan biosflashen läggas på disketten och köras med hjälp av bat-filen.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...