Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppet arkiv & SVT Play m m


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Jag tittar ibland in på SVT:s "Öppet arkiv" för att se något äldre program.

 

Men det har blivit jobbigt att titta på dem !

 

Nu senast har jag försökt att kika på "Hemsöborna" och det sista avsnittet på 1 timme och 21 minuter har tagit uppåt 3,5 timmar att gå igenom. Filmen stoppar och en liten grön cirkel snurrar i bildens mitt i flera minuter innan det hela fortsätter igen. Det blir ganska enervrerande i längden...

 

Beror det på att det är många inne samtidigt och att kapaciteten inte räcker till hos "Öppet arkiv", eller är det någonting i min internetuppkoppling ?

 

Jag kör 100 Mbit i downstream ! Har kollat bredbandshastigheten och den ligger en bra bit över 90 Mbit/sek...

 

Med vänlig hälsning

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Du är inte ensammen om dessa problem på SVT Play, är många om man läser inläggen på SVT Forum.

http://kontakt.svtpl...e/org/svt-play/

Men alla dessa problem beror inte alltid på SVT Play, kan vara ens egen dator eller dess inställningar också.

 

Men det första man själv kan börja med att kontrollera är att senaste Adobe Flash är installerat

http://get.adobe.com/se/flashplayer/

Kom ihåg att bocka ur rutan med McAfee Security Scan och ev. övriga 3:e partsprogram tex. Toolbar under installationen.

 

Kontrollera också Maskinvaruacceleration:

Högerklicka i bilden -> Inställningar -> Aktivera maskinvaruacceleration.

 

Om man har ett gammalt grafikkort med låga prestanda så kan man istället prova att avaktivera maskinvaruacceleration (då sker detta via CPU istället).

 

Tills sist och det kanske är lite trist, men prova en annan webbläsare tex. Firefox.

 

Jag tillägger att jag inte har några som helst problem med någon visning på SVT Play med min stationära dator (ta i trä) med CPU Intel Core i7 2600K och grafikkort AMD HD7870 samt Firefox. Jag har Banhof fiberanslutning trådat till routern D-Link Dir 655 och ligger på c:a 96Mbit/sek nedladdningshastighet mot Bredbandskollen.

 

Däremot - trådlöst till mina gamla klena Dell Latitude D-505 laptop med Linux Mint 13 och Firefox så får jag väldigt ofta samma problem som du och att den håller på och buffrar och har sig, grön cirkel etc.

Trots att laptopen ändå når runt 20-25Mbit/sek uppmätt mot Bredbandskollen - vilket skall vara mer än tillräckligt för SVT Play.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej Flyfisherman, och tack för info och tips !

 

Jag har den senaste FlashPlayer !

Maskinvaruaccelerationen är ikryssad !

Jag har ökat på minneskapaciteten till 50 MB i inställningsrutan !

 

Mitt grafikkort och datorn i övrigt är tämligen ny och ominstallerad, med snabba hårddiskar och så mycket jag förmått anpassa den till tuff videohantering. Så den borde klara av det mesta i den vägen, tycker jag !

 

Jag har kikat lite på inläggen i SvtPlay. De som jag läste är ungefär två - tre månader gamla, och tydligen har man inte kommit tillrätta med saken ännu...

 

Det pratas t ex om buffringen och den kan man ju följa på sidan av bilden, när den går ned till noll...

 

Det knepiga i det hela är att den hamnar på noll vid exakt samma tidpunkt varje gång, om jag spelar upp filmen flera gånger ! Innan dess varierar det lite upp och ned, men till just denna tidpunkt bara rasar buffringen markant, alltså inte linjärt, och så är gröningen ett cirkulerande faktum....

 

Jag har kört filmen med både Internet Explorer och Firefox ! Samma historia !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har du provat att titta på andra filmer och program på SVT-Play för jämförelse?

Så det inte är problem med just detta program och avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej igen !

 

Två saker:

 

Jag konstaterar att den ovannämnda filmen stannar på exakt 2.48. Det gör den vare sig jag startar från början eller att jag startar någon minut framåt och således kör en kortare speltid - om det nu skulle hänga på detta.

 

Jag missade ett par avsnitt av The Bible, som gick runt påskhelgen. Dessa tittade jag på via SVTPlay. Då minns jag att det var samma problem, och att var och en av dem dem stannade på exakt samma punkt, när jag hade startat om en bit bakåt... Den filmen var ju knappast att betrakta som gammal....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan du länka till just det avsnittet/filmen så kunde jag testa på min stationära och se om samma fenomen då uppstår och vid samma ställe 2:48?

Bara för att försöka avgöra om det är problem eller inte på SVT Play med filmen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Här är länken till Hemsöborna avsnitt 1, som stannar på 2.48 (Precis efter scenbytet !):

 

http://www.oppetarkiv.se/video/1097905/hemsoborna-avsnitt-1-av-3

 

Jag loggade in med en av mina andra datorer på hemmanätverket. Den datorn har mycket sämre förutsättningar att kolla strömmande video, då den är för klent utrustad.

Filmen hackar naturligtvis hela tiden, men det blir inget buffringsstopp vid sagda tidpunkt. Då kör jag med Firefox.

 

Och - hoppsan - tar jag Internet Explorer på samma dator, varken hackar filmen eller stannar på någon av de hållplatser som den gjorde på den första datorn med såväl IE som Firefox... Märkligt !

Jag kollar igen, för säkerhets skull, med den första datorn, om tiden på dagen har någon betydelae:

 

Men icke ! Det är samma stopp vid 2:48 på både IE och Firefox, dessutom vid 6:06 (som tidigare !) med den första datorn...

 

IE är version 9 på båda datorerna, som kör Windows7 ! Firefox har jag ingen versions på, eftersom den precis vill uppdatera !

 

På något sätt hänger det alltså tydligen ihop med dator nr 1, som dock är anpassad för videohantering å det tuffaste. Så jag begriper ingenting...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej igen,

Jag tittar nu på avsnittet och än så länge går det utan vidare och har passerat 2:48 med råge...

Jag testar även olika skärminställningar, fullskärmsläge och att genom att Pausa > klicka på det lilla kugghjulet längst ned och väljer olika kvalitet på uppspelningen.

 

post-73434-0-18710800-1368893841_thumb.png

 

M.a.o flyter det på bra.

 

Då är frågan; vad är det hos dig som orsakar detta?

Till att börja med i Firefox, vilka tillägg har du installerade och som skiljer sig från tex. IE eller mina?

 

Vad har du installerat på dator 1, något som kör i bakgrunden och tar upp resurser från antingen CPU eller internet bandbredd?

Tex. om du har någon form av bakgrundstjänst via något program som kör moln-baserade synkroniseringar?

Har du Adobe Creative Cloud eller annat som körs i bakgrunden?

 

Mvh :unsure:

 

Ps Jag är nu framme vid c:a 20:35 utan ett hack eller problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill kolla om det är något program i bakgrunden som stör kan man ju pröva efter en så kallad ren omstart då färre program startas.

 

Steg 1. Ställ in datorn

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning" (Vista), "Sök bland program och filer" (Windows7), resp. klicka på "Kör" först (XP). Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

 

Steg 2. Pröva hur det fungerar

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Cecilia, Flyfisherman & ev andra intresserade...

 

Jag har inte haft tillfälle att systematiskt gå igenom min dator sedan jag ominstallerade såväl diskar som operativsystem och övrig utrustning för att maximera möjligheter för videohantering.

Har nog haft på känn att det skulle behövas endera da'n, eftersom täta besök på internet och ideliga uppdateringar av allehanda system och tjänster ju alltid drar med sig en massa obehövligt skräp som belastar datorn.

 

Flyfisherman !

Tack för ditt intresse och engagemang, att kolla videofilmen och jämföra ! Jag fick mig en tankeställare redan när två av mina datorer reagerade så olika på samma objekt, och med din insats tycker jag att det är bevisat att något ligger på och tynger ned kapaciteten på ettan !

 

Cecilia !

Jag ska kolla enligt dina föreskrifter så snart jag kommer i tillfälle. Med tanke på hur mycket som faktiskt ligger på igångsatta tjänster, gjorde jag en bild av skärmdumpar på just dessa.

Som vanligt så har man själv noll koll på vad allt detta handlar om, eftersom man inte känner igen ens hälften av alla beteckningar. Det är väl meningen så från tillverkarna, för att de s k tjänsterna (mer "otjänster") ska kunna hänga sig kvar i datorn

Jag tar mig friheten att bifoga skärmdumps-bilden på de tjänster som är igång (resten är stoppade !), om du har lust, tid och tillfälle råda mig vad som bör vara kvar och vad som kan stängas i "Tjänster"....

 

Med vänlig hälsning, tack och tillönskan om trevlig helg

 

/Kalle

post-4543-0-45221600-1368900970_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Om vi har tur så kan saker hittas som kan ställa till mankemang; men här är det Cecilia som nog är bäst lämpad att avgöra vad som bör ske i nästa steg i analysen av din dators installerade program och ev. skade-program.

Mvh

 

Ps. Tack för poäng. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ASDR brukar vara ASUS SmartDoctor och enligt en beskrivning jag hittade är det till för ASUS grafikkort. Du får själv avgöra om du har behov av det eller Diskeeper. Tjänsten från Apple ser ju underlig ut. Vad har du för Apple-program installerade?

Annars ser jag inget särskilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej Cecilia (mitt i natten...)

 

SmartDoctor har hängt med sedan installationen och jag har tittat snett på den hela tiden, men inte mig veterligen haft någon nytta av den, så den åker väck som en tämligen onödig grej...

Apple ? Jag vet inte att jag har något Apple, men jag ska titta på om jag har importerat någonting i ett svagt ögonblick... I aktivitetshanteraren hittar jag något som heter Bonjour Service med samma ramsa "Id-string...." men har ingen susning om vad den ställer till eller vad den gör...

Diskeeper defragmenterar mina diskar, och gör det bra tycker jag. Men finns det någonting bättre, modernare och gärna som freeware som gör samma jobb när mina fingrar vilar från tangentbordet, byter jag gärna ut den !

 

Fly... Du skrev medan jag gjorde detsamma om Diskeeper. Min är en 2010:a !

 

Är sent nu, så - Go'natt och tack för hittills ! Kommer du på något mer som jag kan hiva, så....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ahh... Diskeeper - ett diskdefragmenterings program som jag jag själv använde mycket förr i tiden, dock inte längre.

 

Ang. just Diskeeper beroende på vilken version (särskilt ver. 2012); så ligger denna ALLTID i bakgrunden och kör, dels påverkar detta processoranvändningen (hög CPU Usage), men samtidigt i ännu högre grad disk-användningen (Disk I/O).

 

När det gäller just version 2012 av Diskeeper så finns det ingen möjlighet att stänga av detta och därför var det också jag själv slutade använda denna s/w.

 

Jag tar ett exempel:

Jag håller på med videoredigering i Adobe Premiere eller i Pinnacle Studio och vid renderingar och annat så vill man naturligtvis inte ha något som stör processen det minsta lilla.

Filmernas slutresultat blev hackiga etc. och det tog viss tid för mig att inse att det var just Diskeeper 2012 som orsakade allt strul.

 

Tidigare versioner fungerade klanderfritt, dessa gick ned omgående när dom kände av att CPU började arbeta.

 

Även om du nu inte har ver. 2012, så testa att stänga av Diskeeper helt och är det ver. 2012 eller för den delen ver. 2013 - avinstallera detta för att testa om det är det som ställer till det Går ju att installera igen sedan.

 

Tidigare versioner måste man manuellt gå in i Setup och konfigurera upp så dessa inte kör när man själv behöver full kraft, inga problem.

Version 2011 kan vara väldigt besvärlig också, själv tyckte jag bäst om ver. 2010.

 

Mvh

 

[Edit] Men kolla i inställningarna först och se vad det finns för inställningar, hur programmet skall arbeta i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bonjour är ett Appleprogram och är något som har med nätverk att göra. Det kan t ex installeras när man installerar iTunes har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Cecilia !

Nu har jag utfört de steg som du lade upp, angående msconfig !

 

Efter första åtgärdsavdelningen kollade jag åter Hemsöborna avsnitt 1. Inga gröna cirklar alls där jag kollade, och absolut inte på de tider jag hade innan.

 

Återställde med msconfig !

Med kuslig precision kom stoppen och de små gröna på exakta tiderna 2,48 och 6,06 (Fordrar nästan en utredning i sig !)...

 

Då inställer sig frågan: Vilka automatstartade tjänster ställer till detta ?

 

Jag har ännu inte tagit bort vare sig SmartDoctor eller något annat innan ovanstående tester...

 

Flyfisherman !

Jag har kikat in på hur och om jag kan konfigurera Diskeeper 2010, men jag hittar ingen vettig ingångspunkt och vet inte var jag ska ställa in, eller se hur inställningen är, så att inte Diskeeper jobbar samtidigt med andra körningar...

 

Mvh

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra, då är du något på spåren :thumbsup:

Då väljer du flikarna Autostart och Tjänster i MSCONFIG och avbockar bara några program och tjänster åt gången tills du kommer fram till vilket program eller vilken tjänst det är som ställer till problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Cecilia !

 

Har nu succesivt tagit bort tjänst efter tjänst, startat om och kollat bärigheten på streamen från SVTPlay (Hemsöborna avsnitt 1) !

 

Konstaterar att när jag stoppar någon av tjänsterna, eller alla

 

F-Secure Dll Hoster

F-Secure ORSP Client

FSMA

 

från F_Secure (mitt antivirusprogram), klarar sig videoströmmen utan att stoppa på tidigare nämnda ställen, och förhoppningsvis även på andra !

 

Men då får jag varningar för bristande virusskydd...

 

Hittar ingenstans i F-Secure, där jag kan konfigurera bort problemet som har samband med antivirusprogrammet...

 

Har också fått ett lite konstigt meddelande som ser ut att komma från just F-Secure (Se bifogad bild !)

Vad tror du om detta ?

 

Plockar tillbaka Diskeeper, som inte gjorde någon skillnad.

 

Avstår från ASDR och ##Id_string

 

Behöver jag ha kvar

 

Adobe Flash Player Update Service ?

Adobe Acrobat Update Service ?

MBAMScheduler ?

Intel® Rapid Storage Technology ?

 

Måste jag fortsätta med Selectiv start när jag har avbockat ovanstående ?

I och med avbockningen ställer msconfig in sig på Selectiv, medan normal start återtar alla avbockade. Måste tydligen ta bort på annat sätt....

 

Med vänlig hälsning

 

/Kalle

post-4543-0-83639200-1369168176_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du uppgraderar F-secure och ser om det blir bättre. Även om det inte hjälper just i det här fallet så är säkert uppgraderingen bra/viktig på något sätt.

 

Det är väldigt viktigt att hålla Flash, Acrobat/Reader uppdaterade. Om du sedan vill låta programmen sköta det själva eller om du vill kolla manuellt i stort sett varje dag är upp till dig.

 

MBAMScheduler lär väl vara till för schemalagda skanningar i MalwareBytes Anti-Malware. Du kan förstås komma ihåg själv att skanna regelbundet om du föredrar det.

 

Intel® Rapid Storage Technology vet jag för lite om för att kunna uttala mig om.

 

När det gäller tjänster som du inte vill köra är det bäst att gå till:

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

och leta upp tjänsterna, dubbelklicka på dem och välja Startmetod = Inaktiverad.

Det är ett bättre ställe att inaktivera tjänster än Msconfig.

 

Däremot när det gäller sådant som finns på Autostart-fliken i Msconfig går det bra att avbocka där om man vill och fortsätta ha Selektiv start.

 

Har F-secure någon inställning för webbskydd, dvs något som kollar att webbsidor man besöker eller det man laddar ner inte är skadligt?

I så fall inaktivera det och se om SVT Play fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Intel® Rapid Storage Technology innehåller bl.a.kontrollpanel för att se status på diskar och när man installerar programmet så installeras även Intel SATA drivrutinen för hårddisk/SSD eftersom du verkar ha ett moderkort med Intel Chipset.

 

Högerklick på ikonen och öppna program eller Start > Alla Program > Intel >

post-73434-0-85374100-1369195777_thumb.png

 

post-73434-0-63412500-1369195777_thumb.png

 

Jag rekommenderar att du lämnar den.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej och tack för tips och visa råd !

 

Jag tror att grundproblemet löste sig, efter nattligt uppesittande !

 

Läste i något inlägg tidigare att man hade haft förvärrade problem med att öka bildkvalitén till den högsta, varför jag undvek detta. Men efter att jag provat det, och samtidigt satt FlashPlayer till högsta möjliga nivå för buffring, kunde jag konstatera att buffringen visserligen gick ned, men från en betydligt högre nivå, vilket i sin tur betydde att filmen inte stoppade, stod och hackade på noll buffer. Nu låg den uppåt hundra och mer...

 

Så Diskeeper, F-Secure m fl verkar vara närmast oskyldiga denna gång, även om de inverkade, åtminstone F-Secure på sitt sätt....

 

Så Cecilia; Du tror inte att det är något skumt med den uppdatering som jag skickade bild på ! ? Jag tyckte att benämningarna lite här och var verkade väldigt aparta och världsfrämmande. Annars uppdaterar F-Secure sig själv vad avser virusdefinitioner och även ibland programmässigt. Aldrig har jag sett den här - på bilden visade - uppdateringsmetoden....

----------------------

 

Fly...! Jag har en SSD-disk !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

 

Kan man se vart länken som heter "Undersökning" pekar när man håller musen över den?

Det är ju inte så vanligt att det kommer mindre programuppdateringar som dessutom internetleverantörerna bryr sig om att skicka ut. Meddelandet tycker jag ser vettigt ut förutom att leverantören inte har brytt sig om att byta ut platshållaren "Localisation...." mot vad det nu borde stå där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tyvärr så hann jag inte !

När jag startade datorn nu framåt kvällen, fick jag besked om att produktuppdateringen hade utförts och lyckats - utan att jag ens hade godkänt...

 

Vi får väl se nu hur pass vederhäftig denna uppdatering är. Jag kan väl bara se till att F-Secure kör sina scanningar och hoppas att inga fuligheter ska finnas.... Senast utförda uppdatering var tydligen idag kl 18 och allting ser i alla fall ut som OK....

Jag håller tummarna...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...