Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hans-Erik

vista sp2

Rekommendera Poster

med min helt nya fiberanslutning 100/50 från telia skulle jag ladda hem ca 90 med sladd och ngt lägre utan. installationen har utförts och konfigurerats av telia-personal.

kollat på bredbandskollen och jag laddar hem nu ca 65 med sladd och 25 utan. ska detta anses normalt? datorn är 4-5 år gammal. med gamla vdsl-modemet från BBB fick jag hem 50 med sladd och 25-30 utan. uppfattar själv detta som dåligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har 100/10 med Bahnhof. Resultat på min dator. Intel Quad 2,4GHz 4GB RAM. Exton Mandriva linux. Router ASUS RT-N66U.

Med sladd såklart :thumbsup:

post-42633-0-35578500-1368554214_thumb.jpg

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

med min helt nya fiberanslutning 100/50 från telia skulle jag ladda hem ca 90 med sladd och ngt lägre utan. installationen har utförts och konfigurerats av telia-personal.

kollat på bredbandskollen och jag laddar hem nu ca 65 med sladd och 25 utan. ska detta anses normalt? datorn är 4-5 år gammal. med gamla vdsl-modemet från BBB fick jag hem 50 med sladd och 25-30 utan. uppfattar själv detta som dåligt!

Är det någon gammal router du använder?

När det gäller trådlöst hänger ju mycket på vilka trådlösa hastigheter som det trådlösa nätverkskortet klarar av. Filöverföringshastigheten 25 Mbit/s tyder på att den trådlösa nätet går med hastigheten 54 Mbit/s vilket var den maximala hastigheten för nätverkskort för ca 5 år sedan, dvs om kortet eller routern bara klarar av 54 Mbit/s så går det inte att få mer än ca 25 Mbit/s i filöverföringshastighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir grön av avund på jannejannes siffror - jag har Intel P4 2-kärnig 3,0 ramminne 8 gb som var hygglig på sin tid. Cecilia verkar vara på rätt spår - när jag kollar i Aktivitetshanteraren finns 1) Anslutning till lokalt nätverk länkhastighet 1 Gbit/s 2) Bluetooth Frånkopplad (förstår egentligen inte varför..) 3) Trådlöst länkhastighet 54 Mbit/s.

Har förstått att dessa är maxhastigheter. TV, Telefoni och Dator är kopplade till ett och samma telia-modem. Märkte ingen notabel skillnad på datorn om TV:n var på eller inte.

En granne med samma fiberanslutning laddar hem ca 65 trådlöst. Om jag skaffar nytt nätverkskort måste datorn "öppnas" eller finns det nån form av stickor och om så är fallet får det nya kortet prioritet eller måste det gamla stängas av på nåt sätt? Dyrbara grejor??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om jag skaffar nytt nätverkskort måste datorn "öppnas"

Ja

eller finns det nån form av stickor

Visst de finns

om så är fallet får det nya kortet prioritet eller måste det gamla stängas av på nåt sätt?

Nej - men det går att stänga av i Windows

Dyrbara grejor??

Beror på

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=399

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Modem eller Router är Telias senaste och heter Technicolor och försörjer Dator, TV och Telefon och installerades förra veckan. Har köpt en TP-LINK 300 Mbps Wireless N USB Adapter som kostar 195 spänn. behöver alltså inte öppna datorn men måste avaktivera befintliga trådlösa nätverkskortet först och sen installera med hjälp av en skiva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Blir grön av avund på jannejannes siffror - jag har Intel P4 2-kärnig 3,0 ramminne 8 gb som var hygglig på sin tid. Cecilia verkar vara på rätt spår - när jag kollar i Aktivitetshanteraren finns 1) Anslutning till lokalt nätverk länkhastighet 1 Gbit/s 2) Bluetooth Frånkopplad (förstår egentligen inte varför..) 3) Trådlöst länkhastighet 54 Mbit/s.

Har förstått att dessa är maxhastigheter. TV, Telefoni och Dator är kopplade till ett och samma telia-modem. Märkte ingen notabel skillnad på datorn om TV:n var på eller inte.

En granne med samma fiberanslutning laddar hem ca 65 trådlöst.

Du har

TV, Telefoni och Dator är kopplade till ett och samma telia-modem.

Jahaja, då blir dina hastigheter förklarliga. (Jag har enbart Internet över min fiber.....)

På den tiden när Telia körde TV och Internet över ADSL så var ju Internet=Datorhastigheten klart lägre för

de som valt TV och Internet jämfört med de som valt enbart Internet.

Och som hade samma anslutningshastighet. Samma avstånd till telefonstation. Bodde t.ex i samma hus.

För Telia reserverade delar av det tillgängliga frekvensområdet inom ADSL för TV.

Oavsett om man kollade på TV eller inte.

Om jag skaffar nytt nätverkskort måste datorn "öppnas" eller finns det nån form av stickor och om så är fallet får det nya kortet prioritet eller måste det gamla stängas av på nåt sätt? Dyrbara grejor??

Har själv gjort det på följande sätt.

Gått in i Windows och avaktiverat nätverkschipet i datorn.

Startat om datorn, gått in i BIOS och stängt av nätverkschipet i BIOS.

Installerat drivrutinerna till nya USB-WiFi-nätverkskortet

Satt in nya USB-WiFi-nätverkschipet.

(Ibland är det tvärtom nya hårdvaran först, drivrutiner efteråt.)

Tänk på "att de här fantastiska hastigheterna trådlöst" i verkligheten bara existerar med router och dator i samma rum.

Med en testvinnande router som hade ca 250Mbit/s med datorn i samma rum sjönk hastigheten trådlöst till ca 30Mbit/s efter en vägg och till ca 3Mbit/s efter två väggar.

Den gamla typen av WiFi på 2,4GHz har lägre maxhastighet 54Mbit/s men tappar hastighet långsammare vid passage genom hinder (läs väggar golv) än den nya typen på 5GHz.

Det finns inget som säger att routern måste vara nära "fiberuttaget".

Har själv 10m nätverkskabel mellan fiberuttaget och routern för att den trådlösa överföringen från routern till en dator långt bort (2 våningar, 3 väggar och 15 meter) ska bli så bra som möjligt.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telias felsökningsguide vid instabilt och långsamt bredband via fiber: http://www.telia.se/privat/support/bredbandviafiber/instabiltlangsamtbredband

Om det är långsamt även när du följer guiden kan du kontakta Telia och höra vad de ser från sin sida och hur teven påverkar.

Om jag minns rätt reserverades ca 4 Mbit/s för teven när man hade ADSL 24 Mbit/s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag förstår rätt så är laddning hem med sladd ca 70 inte extremt dåligt och jag skickar drygt 11 som är bättre än de 10 som lovas (bredbandskollen säger det är bra värden), en granne med samma modem (vet ej skillnad mellan modem/router) tar hem ca 65 trådlöst. eftersom mina värden med sladd är hyfsade är det väl knappast nåt fel på datorn med virus eller modemet etc utan det är väl helt enkelt det trådlösa nätverkskortet som bromsar eftersom det är isatt efter dåtidens förhållanden. vad jag menar är att det inte borde vara fel att sätta i den adapter för trådlöst med högre hastighet jag köpt och frågar räcker det inte helt sonika att via Enhetshanteraren avaktivera det trådlösa kortet och sedan sätta i stickan /installationsskivan och köra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag förstår rätt så är laddning hem med sladd ca 70 inte extremt dåligt och jag skickar drygt 11 som är bättre än de 10 som lovas (bredbandskollen säger det är bra värden), en granne med samma modem (vet ej skillnad mellan modem/router) tar hem ca 65 trådlöst. eftersom mina värden med sladd är hyfsade är det väl knappast nåt fel på datorn med virus eller modemet etc utan det är väl helt enkelt det trådlösa nätverkskortet som bromsar eftersom det är isatt efter dåtidens förhållanden. vad jag menar är att det inte borde vara fel att sätta i den adapter för trådlöst med högre hastighet jag köpt och frågar räcker det inte helt sonika att via Enhetshanteraren avaktivera det trådlösa kortet och sedan sätta i stickan /installationsskivan och köra?

Kan fungera som du skriver.

Men jag rekommenderar att först i Windows, Nätverk stänga av den trådlösa nätverksförbindelsen, Disable

Därefter starta om datorn . gå in i BIOS när datorn startar och stänga av nätverkschipet.

Alternativt om det är en stationär dator med trådlöst nätverkskort koppla ur den.

Lyfta upp den på den rostfria diskbänken (du har väl en sådan?) bra jord normalt.

Sedan iförd bomulskläder, barfota öppna datorn och när du gjort det ta i diskbänken med en hand och plocka ut det trådlössa nätverkskortet sedan. Allt för att minska risken för skador pga statisk elektricitet.

Jag har själv förstört minne för 4000kr med statisk elektricitet.

Och det är väl lustigt, ju mer lärdomen kostar, dessto bättre sitter den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag förstår rätt så är laddning hem med sladd ca 70 inte extremt dåligt och jag skickar drygt 11 som är bättre än de 10 som lovas (bredbandskollen säger det är bra värden)

Ditt abonnemang heter troligen Bredband 100 och då lovar Telia att nedladdningshastigheten ska vara minst 50 Mbit/s: http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/bredband/abonnemang/50-100-uppstrom8-10.product

utan det är väl helt enkelt det trådlösa nätverkskortet som bromsar eftersom det är isatt efter dåtidens förhållanden

Troligen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det här med Bios, diskbänkar, bomullskläder, barfota är inget som direkt lockar mig som 70-årig lekman även om jag numera fått lära mig en hel del på Forum och såg det först som "skoj" men givetvis är det inte så. att jag valt den nämnda "stickan" beror närmast på att jag inte vill ge mig på att öppna datorn (alltså stationär) eller transportera den till min datorhandlare - enligt den senare ska "stickan" fungera väl så gott som ett invärtes kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har installerat trådlösa "stickan" efter att ha avaktiverat det trådlösa i enhetshanteraren. för Firefox nu 64/ 12 (70/12) samt för Chrome (nyinstallerat) 63/12 (105/11) där värdena inom klammers är med sladd. värdena med sladd är stabile medan utan sladd varierar mera. märkligt att skillnaden är så stor för Chrome. får vara nöjd med detta och i jämförelse med andra i Bredbandskollen ligger jag högt med dessa värden. försökte köra kollen med Explorer men går inte alls för att "javascript ska vara aktiverat och senaste flashplayern" - hur aktiverar jag java och är det inte samma flashplayer som får till alla webläsarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra att du fått upp de trådlösa värdena nu :thumbsup:

Javascript och Java är två olika saker och i detta fall beror nog meddelandet på avsaknad av Flash.

Det är olika Flash-tilläggsprogram för Internet Explorer och andra webbläsare. Besök http://get.adobe.com/se/flashplayer/ med Internet Explorer får du ner rätt version för den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kopierade in hänvisningslänken i IE och laddade åter hem senaste flashen - under nedladdningen sade Adobe till att stänga IE - sedan bekräftelse på att det var successful.

men det var det inte -fortfarande kommer upp att denna websida kräver aktiverat java-script och senaste flashen!

datorn har alltså Vista SP2 64-bit och det är även efter den förutsättningen jag lagt in "flashen". när jag laddar ner videos använder jag FreeDownloadManager som går bra med Firefox men med IE hittar FWD inte på nån "flash" och det är samma sak med Chrome vid nerladdning men för Chrome gnäller alltså inte websidan för Bredbandskollen.

med min reservmaskin som är en nyare laptop och W8 (som jag inte alls kan med än och återkommer senare till den) fungerar Bredbandskollen både med Firefox och IE och här var IE väsentligt snabbare än Firefox, normalt använder jag alltid enbart Firefox men det verkar som FF är långsammare än både Chrome och IE åtminstone med sladd men samtidigt vill jag alltså ha möjligheten att kunna ladda ner nåt om det behövs och det går tydligen endast med FF - men nog borde det väl gå lika för alla 3 webläsarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

adobe visade att flash finns på FF och Chrome men i n t e på IE - kunde följa anvisningarna och tog bort activex-filtering och vips funkar nu bredbandskollen på alla 3 med IE som klar vinnare och FF förlorare i hastighet. tack så "hemskt" mycket!:thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...