Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud ibland på video-in?


Dark_Order

Rekommendera Poster

Tja!

 

Skriver om min fråga nu (fick inget svar i en gammal tråd).

Det är så här. Jag har kopplat ihop min video till datorn (med en hel del hjälp från weyland m.f :-)).

 

Detta har gjorts med först en scart adapter - rca - s-vhs in till grafikkortet.

Ljudet är kopplat med två rca sladdar från scartadaptern (L/R) till en sådan där sterio-omvandlare för att sedan kopplas vidare in till line-in på ljudkortet.

 

Nu är det så här.

Jag kör ASUS-live för att rippa video.

När jag startar upp programmet så får jag bild, men ej ljud. Om jag däremot väljer capture-mode och sparar ner en bit av filmen till hårddisken och sedan tittar på avi-filmen så har jag minsann ljud.

Så detta är mitt dilemma. Jag kan alltså inte sitta och kolla på TV via datorn, i alla fall inte om jag vill ha ljud :(

 

Några förslag? (Kan tillägga att jag testade Virtual Dub att rippa med, men denna hittar ej mina capture-drivers, vet ej varför, för de är ju installerade).

 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen ett mixer-reglage som står på "mute" - har du kollat ljudmixern och sett till att "line in"-reglaget inte står på "mute" och är uppdraget?

 

Förmodligen står "recording - line in"-reglaget som det ska, men inte "playback - line in"... så du hör ingenting, trots att ljudet spelas in. När du så spelar upp avi-filen så spelas juh ljudet upp via "wave"-kanalen istället.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Har kollat den vanliga Sndvol32.exe i windows. Där står allt på fullt och ingen på "Ljud av".

Jag har alltså kollat på både Uppspelning- och Inspelnings kontrollerna.

Dock så är "Välj" ikryssad under Line-In reglaget i inspelningsmenyn (detta kan jag ej modifiera).

 

Finns det bättre program för att konfigurera Line-In kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det bättre program för att konfigurera Line-In kanske?

 

Mjo, men inget som ger ökad funktionalitet så det är inget som borde hjälpa i det här fallet :7

 

Du borde få ljud rakt av oavsett om du kör ett capture-program, asus live eller inget alls - eftersom ljudet går via line in... prövat att stoppa in säg en freestyle, eller din stereos rec-utgångar osv i line in för att testa så den fungerar som den ska? Gör den det kan det vara något felkopplad bland dina scartsladdar och videon (mindre troligt iofs eftersom du FÅR ljud vid inspelning).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prövat att stoppa in säg en freestyle, eller din stereos rec-utgångar osv i line in för att testa så den fungerar som den ska?

 

 

Hmm... du menar väl att jag ska testa att koppla min stereos line-out till line-in på datorn väl? Jag ska ju in med datan, inte ta ut och recorda datorns line-in till stereon, eller weyland?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hmm... du menar väl att jag ska testa att koppla min stereos line-out till line-in på datorn väl?"

 

Det är precis vad Weyland menar även om han använder andra ord. En liten förklaring, rec-out är något du har på en förstärkare. Den kallas så för att det är en ljudutgång som är avsedd att kopplas till en rec-in på en bandspelare. Så ljudet går alltså ut från en rec-out.

 

[inlägget ändrat 2001-09-13 23:26:28 av Ulf T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm Weyland... paranoia eller vad?

 

Jag tog och kopplade in en cdspelare till datorn nyss...

Kör alltså med en vanlig stereo-stereo sladd.

Kopplade från stereons line-out till datorn, testade samtliga portar (har 4st), förutom den som går till mina högtalare.

Inte ett jäkla ljud får jag ut.

Kan tillägga att jag även kan köra mina högtalare på två portar, både fungerar ok (kanske någon L/R variant...).

 

Kortet är ett Aureal Vortex2, och det borde väl ha en line-in port... (det har väl alla ljudkort?).

 

 

Kan man på något sätt få in ljud till datorn från scartadaptern utan en fungerade line-in port??? låter märkligt, eftersom jag kan captura ljud...

 

Vad ska jag försöka nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yeah!

 

Fixade ihop allt till sist. det var inte line-in det var fel på, utan jag hade väl placerat högtalarna på fel port (lite konstigt att de fungerar på 2 st olika portar).

Så nu får jag ljud ut ur högtalarna såfort jag slår på videon.

 

Jaja... då var allt fin fint då...

Tackar så mycket för hjälpen, den har definitiv gjort skillnad. Speciellt tack ska du ha Weyland, som springer omkring här på eforum dagarna i ändå och hjälper folk med det mesta :-)

 

Ha det gott.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...