Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fick samtal idag från Microsoft


iglesias

Rekommendera Poster

Fick telefonsamtal idag från någon som bröt på engelska. Han ringde från Microsoft sa han. Jag lade på efter en stund. Men jag undrar hur han kunde veta att vi precis i dagarna har köpt en ny dator med Windows och aktiverat den? Eller är det bara ett sammanträffande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara ett sammanträffande. Jag fick ett par samtal förra sommaren dels innan och dels efter jag köpt en ny dator. Normalt brukar de väl snarare säga sånt som att datorn har samlat på sig skadliga program och problem under tiden man haft den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svar. Ja, det var ett märkligt sammanträffande. Sådant man läst mycket om att det har hänt andra och så händer det en själv precis när man köpt ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev själv fundersam för någon vecka sedan... jag köpte ny dator för ca en månad sedan, och en eftermiddag när jag satte igång den ringde det efter några minuter i telefonen och ett för mig konstigt, främmande nummer visades. Ett nummer som när jag sedan googlade på det uppgavs höra samman med en falsk Microsoft-support. Borde jag söka efter spionprogram i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett något om att dessa telefonsamtal skulle ha något att göra med att datorn är infekterad med något spionprogram utan bara att den som ringer är ute efter att få in skadliga program i datorn. Om det redan finns ett skadligt program som kan spionera och skicka det den hittar till någon ute på internet finns det väl ingen anledning att ringa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag har också fått samtal från Microsoft. Två stycken faktiskt. Med kanske nån månad emellan. När jag sitter och kör min dator med en linuxrelease som operativsystem.

Engelska med indisk brytning (jag har haft en indier som systemadministratör på jobbet).

SCAM

Så min slutsats är att SKOJARNA bara sitter och ringer telefonnummer.

Samtalet kom på min fasta telefon, Telia.

Ni andra är det också

fasta telefonen?

Telia?

Första samtalet lade jag bara på.

Andra samtalet gick jag över till svenska efter första svaret på engelska.

Då kom det: Do you not speak english?

Svarade jag: Jag förstår inte vad du säger.

Då lade han på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fasta telefonen?

Telia?

Ja, fast telefon med Telia.

 

Jag tänkte också att man bara kan svara på svenska och att dom skulle lägga på rätt snabbt. Och det stämde ju då!

 

Jag kom på att jag svarade yes på någon fråga så nu kanske man har ingått något konstigt avtal :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag kom på att jag svarade yes på någon fråga så nu kanske man har ingått något konstigt avtal biggrin.gif

Det tror jag inte du behöver vara brydd över.

Det har inträtt nya lagar i Sverige ang. telefonförsäljning och dom avtal som då gäller - eller egentligen inte gäller.

 

Tyvärr hittar jag inte igen dessa nu i hastigheten.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...