Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ord eller bokstav ska vara lika med ett värde i annan cell?


Nirak

Rekommendera Poster

Vet inte om detta går men jag skulle vilja göra en tabell med namn (namn på personer). Varje namn/person vill jag definiera ett värde för, det kan vara olika värden eller samma. På första bladet vill jag att namnen i tabellen ska synas men på andra bladet vill jag att namnen ska ersättas av de värden de står för.

 

Någon som vet om detta går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en tabell med ett namn knutet till ett unikt värde. Inget problem. Skriv in dina namn, skriv in ett startvärde (exempelvis 1) på samma rad som första namnet och dra ned utmed din tabell. Excel fyller i.

 

Men sedan är jag inte riktigt med hur du vill.

Om du inte menar att du ska skriva alla namnen på blad1 och på blad2 ska siffran för namnet på samma rad på blad1 visas?

 

Okej, det går.

Säg att du har din tabell där du länkar ett namn med ett nummer på blad3, att nummer står i A och namn i B.

=INDEX(Blad3!A:A;PASSA(Blad1!A;Blad3!:B:B;0))

kan du exempelvis skriva i cell A1 på blad2 och kopiera nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt går. Det handlar om att förstå problemet. Är det ngot liknade detta du är ute efter. Se bifogad fil.

 

Jag har bara lagt in formeler i Cell A1:E9 på blad2 men det är bara att utöka.

Test.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det är precis så här jag menar. Jag ser formeln du lagt in men skulle gärna vilja förstå den bättre, kan du förklara?

 

 

Allt går. Det handlar om att förstå problemet. Är det ngot liknade detta du är ute efter. Se bifogad fil.

 

Jag har bara lagt in formeler i Cell A1:E9 på blad2 men det är bara att utöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar men jag tror inte det är så här jag menar, tabellen jag fick från Erki är rätt. Eller kan man göra på två sätt?

 

Skapa en tabell med ett namn knutet till ett unikt värde. Inget problem. Skriv in dina namn, skriv in ett startvärde (exempelvis 1) på samma rad som första namnet och dra ned utmed din tabell. Excel fyller i.

 

Men sedan är jag inte riktigt med hur du vill.

Om du inte menar att du ska skriva alla namnen på blad1 och på blad2 ska siffran för namnet på samma rad på blad1 visas?

 

Okej, det går.

Säg att du har din tabell där du länkar ett namn med ett nummer på blad3, att nummer står i A och namn i B.

=INDEX(Blad3!A:A;PASSA(Blad1!A;Blad3!:B:B;0))

kan du exempelvis skriva i cell A1 på blad2 och kopiera nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltsomoftast mer än ett sätt att lösa det hela på, vilket som fungerar bäst/enklast beror på situationen kan man säga. Mitt exempel bygger på en tabell med ID i kolumn A och namn i kolumn B, då fungerar inte LETARAD då den söker enbart i första kolumn i en matris.

 

Om du är nöjd med Erkis svar kan du nöja dig med det eller så kan du försöka förstå vad mitt svar gör även.

 

Om du har Excel 2007 eller senare kan du förenkla Erkis formler, och uppdatera min, enligt:

=OMFEL(LETARAD(Blad1!A1;Tabell!$A:$B;2;FALSKT);"")

Lite kortare, lite snyggare :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte nöjd förrän jag har hittat den enklaste lösningen och snyggaste :-)

 

Har inte jobbat med så mycket formler och det tar tid att sätta sig in i. Bifogar här så som jag skulle vilja ha det förutom att formeln fattas..., vad föreslår du då som är enklast?

 

Det finns alltsomoftast mer än ett sätt att lösa det hela på, vilket som fungerar bäst/enklast beror på situationen kan man säga. Mitt exempel bygger på en tabell med ID i kolumn A och namn i kolumn B, då fungerar inte LETARAD då den söker enbart i första kolumn i en matris.

 

Om du är nöjd med Erkis svar kan du nöja dig med det eller så kan du försöka förstå vad mitt svar gör även.

 

Om du har Excel 2007 eller senare kan du förenkla Erkis formler, och uppdatera min, enligt:

=OMFEL(LETARAD(Blad1!A1;Tabell!$A:$B;2;FALSKT);"")

Lite kortare, lite snyggare :-)

Testa schema.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=OMFEL(LETARAD(Schema!B2;Kod!$A$1:$B$5;2;FALSKT);"")

duger bra

 

Letar alltså efter värdet i Schema!B2 i första kolumnen i Kod!A1:B5, dvs i cellerna A1 till A5, och returnerar det värde som finns i kolumn två, dvs B. Om inget värdet ett felvärde som OMFEL tar hand om och returnerar tom sträng istället.

referensen till tabeller är låst så att formeln kan kopieras utan att den ändras.

FALSKT ger att den söker efter en exakt träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, den fungerar ju jättebra! :-)

 

 

 

=OMFEL(LETARAD(Schema!B2;Kod!$A$1:$B$5;2;FALSKT);"")

duger bra

 

Letar alltså efter värdet i Schema!B2 i första kolumnen i Kod!A1:B5, dvs i cellerna A1 till A5, och returnerar det värde som finns i kolumn två, dvs B. Om inget värdet ett felvärde som OMFEL tar hand om och returnerar tom sträng istället.

referensen till tabeller är låst så att formeln kan kopieras utan att den ändras.

FALSKT ger att den söker efter en exakt träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...