Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Möjligt att bestämma vilken internationel route datatrafiken ska ta?


Kalle4333

Rekommendera Poster

Kalle4333

Är det möjligt att själv på något sätt kunna bestämma hur datatrafiken ifrån ens dator ska skickas internationellt? Just nu är det en stor internationell kabel kallad se me we 4 som kopplar samman bla hela sydasien med resten av världen förstörd. Det skapar stora problem för mig när jag ringer med ip-telefoni ifrån Thailand via en sip-server i sverige. Jag måste kunna stura mina datapaket så att dom INTE går via denna kabel och INTE går via en internetleverantör i Singapore - Är detta möjligt tro? Eller är det bara upp till internetleverantören i Thailand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det där kan inte du påverka.

 

Du kan se internet som ett komplext nät av vattenledningar som korsar varandra lite här och där och tills slut når fram till ditt mål.

 

Du häller i vatten i toppen, det är dina data, det väljer automatiskt den kortaste vägen men om stopp någonstans/om kapaciteten för låg/för långa svarstider rinner vattnet över i angränsande rör.

Dvs dina paket ska dirigeras om automatiskt till "bästa" vägen mot ditt mål men vilka vägar som är möjliga kan i vissa fall begränsas av vilka resurser din operatör har att tillgå.

 

Om deras kabel grävs av måste de köpa sina tjänster från annan operatör, något de inte alltid är villiga att göra.

 

Dvs det ska ske automatiskt, den drabbade operatören bör koppla runt problemet om möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till eforum Kalle4333.

 

Nej tyvärr kan du inte styra detta själv, det är många, både operatörer och andra som vill vara med och bestämma detta, och ett flertal orsaker som bestämmer hur trafiken ska gå ute på internet mellan noder och andra knutpunkter, mellan olika länder och världsdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...