Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inspelningen till video blir svartvit


mannipanni

Rekommendera Poster

mannipanni

Hej!

 

Har nu drygt ett år brottats med ett problem. Nämligen blir min videoinspelnig i svartvit. Har provat allt möjligt men känner att mina kunskaper inte räcker mera. Därför söker jag er hjälp. Jag tror att ett av problemet är detta att jag får digital TV via fiber kabel och inte har någon antenn numera. Inte heller programkort. När jag köpte TV-n så installerade ja alla enheter och det fungerade men då hade jag Comhems "tre hål" i väggen. Sen tog Telia över med fiber och färgbilden försvann. Tidigare kunde ja förprogrammera kanaler men det går inte mera, samt kunde jag titta en kanal och spela in en annan. Nu kan jag spela in samma kanal som jag tittar på och bilden på videon blir svartvit.

Dessutom finns det bild och förklaring i digiboxens manual men den kopplingen funkade inte, det började bara tjuta och jag fick stänga av i panik. Jag har gjort en ritning av min koppling och manualens, kanske är det lättare att förstå hur det ligger till.

Jag har försökt ställa in RGB i digiboxen men det ändrar automatisk till video och i manualen står så där: "Observera! Om du använder SCART-kabeln för att koppla boxen till din TV kommer du alltid att kunna se TV och video i standardupplösning oavsett vilket format på TV-signalen du har valt".

 

Jag vill inte mata för mycket info, svarar gärna om det behövs mera.

 

Tack på förhand M.

post-62948-0-46002300-1367765583_thumb.jpg

post-62948-0-29049600-1367765615_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med boxens beskrivning av kopplingen är att du ska kunna koppla in TVn med bästa möjliga standard och videon med dess bästa standard. Ofta kan TVn dra nytta av bättre bildstandard än videon.

 

Svartvit bild beror nästan alltid på att ena parten sänder s-video och andra parten förväntar sig komposit, dvs fel format på signalen.

 

Enklaste lösningen för dig är egentligen att skaffa en inspelningsbar digitalbox.

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/tv/tillval/produkter/motorola_vip_1963.product

mycket mer flexibelt än din nuvarande lösning, kostar tyvärr den en slant.

 

Lösning på ditt problem? Ta en titt på din videospelare, se vilket format den förväntar sig på ingången. Klarar den RGB?

I digitalboxen, den ställer om sig till "video"? Det tolkar jag som att den väljer sämsta formatet, dvs komposit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mannipanni

Hej!

 

Tack för ditt svar. Försöker i morgon igen. Jag har läst mig fram just i manualerna men ibland känns att det fattas ett par meningar för att förstå. Tyvärr hittar jag inte just nu den där slanten för inspelningsbar digibox. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till att vid en separat koppling till videon bör det finnas en SCART från video till TV med.

Precis som vid din egna koppling.

 

Din egna koppling borde kunna ge färgbild den med om bara allt ställs in rätt. Olika utgångar på digitalboxen kan ha möjlighet till olika bildformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...