Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst under Linux (Löst)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Det blir många trådar just nu men det är en del på G och jag vet inte allt. I vart fall inte om internet.

 

Har i vart fall blivit med laptop, en äldre Compaq Presario 2100. Just nu kör den Windows XP och under detta OS har jag lyckats få igång min gamla 3G dongel. Hastigheten blir låg men det är i detta fall inte så viktigt. Nu till min fråga: I Windows installeras modemet men under Ubuntu (testkörning) kunde jag inte få modemet att fungera. Tänkte i framtiden lägga Lubuntu på laptopen och därför är frågan viktig, jag måste veta att det går att köra trådlöst under detta system. Funderar löst på att byta min fasta internetförbindelse (som idag betjänar Ubuntu maskinen) till ett trådlöst 4G och då blir det samma frågetecken där. Alltså: Går det att köra trådlöst under Linux/valfritt buntu? När jag bytte fast modem måste jag via webbläsaren göra inställningar i modemet, krävs det även här? Och hur gör jag i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan köra Telias 4G-modem (ZTE) under Linux Mint utan speciellt "meck", modemet finns där att välja in när man konfar anslutningen.

Detta alltså på "vanliga" Mint som bygger på Ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går med de flesta modem. Här finns anvisnigar hur du gör: http://www.eigenmagic.com/2012/03/14/how-to-get-telstra-4g-mobile-broadband-working-with-linux/. Det viktigt är att ha usb-modeswitch installerat. Utan usb-modeswitch så kommer modemet att synnas som ett usb-minne. Likaså att det finns drivrutin för modemet. Antingen som modul eller inkompilerat.

Ett annat alternativ är ndiswrapper .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte lite snabbt i en Linux Mint dator (programhanteraren) och fann 4 olika paket:

 

ndiswrapper-dkms

ndiswrapper-source

ndiswrapper-common

ndiswrapper-utils-1.9

de senare med betyget -2. Tror du menade att jag skulle använda source, är det rätt? Om det är så ska jag titta efter i datorn hemma. På just denna datorn fanns version "1.57-lubuntu1" men det kanske varierar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NordicOne
Detta alltså på "vanliga" Mint som bygger på Ubuntu

 

Samma här fast med en 3g sticka och Mint nadia 14 cinnamon :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första hand skall du använda linux-drivrutiner om det finns för ditt modem. Vad är det för ett modem? Ndiswrapper är en nödlösning som använder Windows API och drivrutin. Det är common och utils du behöver. DKMS torde du inte behöva. Naturligtvis kan du kompilera den själv från källkod (source) om du har gcc och make installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första hand skall du använda linux-drivrutiner om det finns för ditt modem. Vad är det för ett modem? Ndiswrapper är en nödlösning som använder Windows API och drivrutin. Det är common och utils du behöver. DKMS torde du inte behöva. Naturligtvis kan du kompilera den själv från källkod (source) om du har gcc och make installerade.

 

Så långt jag förstår heter modemet ZTE MF102 HSPDA USB stick. Letade i min egen programhanterare (Ubuntu 12.04) men hittade inget "ndiswrapper", bara "windows-drivrutiner för installation av trådlösa nätverkskort" underrubrik "Installationsverktyg för ndiswrapper". "ndisg is a GTK+ based frontend for ndiswrapper, allowing an easy way to install windows wireless drivers". DKMS och source fanns som tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZTE MF102 HSPDA USB stick skall fungera under linux. Har du intallerat usb-modeswitch? Vad ger kommandot lsusb när modemet är ikopplat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Är det en sticka med abonnemang eller "kontantkort"? Jag har inte lyckats få stickor med dygns eller veckosurf att fungera med ubuntu trots installerad usb-modeswitch.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZTE MF102 HSPDA USB stick skall fungera under linux. Har du intallerat usb-modeswitch? Vad ger kommandot lsusb när modemet är ikopplat?

 

Det finns en usb-modeswitch installerad, jag såg det i programhanteraren. Skriver jag isusb i terminalen läser jag följande:

 

Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Bus 009 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Bus 005 Device 002: ID 045e:0745 Microsoft Corp. Nano Transceiver v1.0 for Bluetooth

Bus 002 Device 006: ID 19d2:0031 ZTE WCDMA Technologies MSM MF110/MF627/MF636

raven@raven-desktop:~$

 

(raven är som vanligt datornamnet). Bus 005 lär vara sändaren till tangentbord/mus.

 

Det är ett månadssurf, ett sorts kontantkort jag ska köra, inget abbonemang. Kan i förbigående passa på att nämna att det finns ett trådlöst nätverk under Nätverk i systeminställningar. Slår jag på det blir jag anslutet till ett roamingnätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trådlösa nätverket kan vara genom mdemet eller ett wi-fi -nät. Kommandot ifconfig kan ge svaret på om det är wi-fi eller HSPDA. Är det HSPDA så fungerar modemet direkt.Annars fortsätter du enligt länken i inlägg #3 att skapa en fil /etc/usb_modeswitch.d med namnet 19d2:0031 istället för 19d2:0166. Innehållet i filen enligt länken utom att du ersätter 0166 med 0031. Kör sedan kommandot sudo usb_modeswitch -v 19d2d -p 0031. Posta eventuell felkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog lite överkurs men jag har ändå löst det. Jag slog på det trådlösa nätverket och tittade sedan efter i "nätverksmenyn" (brevid klockan). Här fanns en möjlighet att konfigurera trådlöst nätverk och det var bara att ändra till de uppgifter som stämmer. Kör nu "Comviq surf (UMTS roaming)" och det fungerar bra, frånsett att jag inte får någon uppgift om hastighet. Att det var så enkelt, då hade jag kunnat lösa knuten tidigare.

 

Edit: Hoppas att ni inte blir sura på mig för att jag själv hittade "felet". Tager gärna emot hjälp, det var därför jag startade tråden. Har dock en benägenhet att springa förbi självklara saker i hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det var så enkelt

Precis som i Linux Mint då!

Bra att allt löste sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...