Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kalh

Uppgradera till Windows 8?

Rekommendera Poster

Hej kalh!

Poäng ger man genom att trycka på plus-tecknet på en grön cirkel i nedre högra hörnet av ett inlägg. Man kan förstås inte ge sig själv poäng och jag tycker inte det är så viktigt med poäng, att få ett "tack" är definitivt betydelsefullare :blush:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
Men tillbaka, om jag nu åter skulle drabbas av ett kraschat Nvidiakort...

Det finns otaliga ställen där det ges förslag på grafikkort, men jag måste ju även titta på vilka mått korten har...Man kan ju inte köpa ny dator eller nytt chassi och inkråm bara för ett kraschat grafikkort huh.gif

Dessvärre är det inte alla gånger som mått finns angivna på specifikationerna hemsidorna hos webbshoppar och inte heller hos kortfabrikanterna.

Avslutningsvis en kryptisk fråga... någon som vet om det finns någon sida/or där man i tabellform kan hitta kort med inte bara jämförbara tekniska data utan kanske och att kortens dimensioner framgår...

Önskvärt kanske inte bara för mig?

Det är klart kraschar kortet så får jag väl ta ut det och ringa, mejla eller besöka "de stora" och eftersöka ett nytt kort med samma mått som det utplockade? Kanske det enda... och bästa sättet...

Hej,

Jovisst finns det mått på grafikkorten, åtminstone på dom flesta hos resp. tillverkares produktsida - tekniska specifikationer.

Att ta fram en lista idag är däremot vanskligt, eftersom jag inte vet vilket kort (grafikkrets hos AMD eller nVidia) som är av intresse, dessutom kanske förutsättningarna ser helt annorlunda den dag det är aktuellt med ett nytt grafikkort.

Grafikkortstillverkare finns förutom AMD och nVidias egna referenskort, men även hos en uppsjö av samarbetspartners för respektive grafiktillverkare som använder antingen AMD eller nVidias grafikkretsar tex. Asus, EVGA, GainWard, XFX, Sapphire, Zotac, Matrox, etc.

Först och främst är det bra att veta vilket moderkort du har samt måtten på chassit eller maxmåtten på längd och höjd som kan rymmas i chassit.

Det är nästan bättre att vänta till den dagen då det ev. är aktuellt.

Du gjorde i alla fall helt rätt att hämta senaste grafikdrivrutinen hos nVidia, för annars är det oftast (inte alltid) Windows standard VGA drivrutin som installeras och denna ger inte på långa vägar samma möjligheter att utnyttja grafikkortets alla funktioner och potential för att få maximal prestanda.

Därav att du direkt såg klart förbättrade värden i Prestanda klassificeringen.

Mvh :rolleyes:

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Flyfisherman

Vis av den förra kraschen, då var det inte lätt att hitta ett kort som fick plats.

Förra gången kunde jag i ca 8 fall av 10, bara se två mått på korten...

Jag fick ju offra det trådlösa nätverkskortet för att få dit ett nytt grafikort...

Då var kortet mindre, utom på bygghöjden...

Oftast är det på längden och sedan det man kallar djupet... från kortplatsen och utåt.

Det som ofta saknas är "bygghöjden" från undersida kort till översidan där och inkl. fläkt/ar eller kylflänsar finns.

Jag måste titta ordentligt i chassit och se vilka komponenter som eventuellt finns i närheten...

Eftersom jag inte spelar, men ändå vill ha ett kort med bra prestanda och minst 1,5 GB minne...har det idag.

Prisbild max 2000 kronor.

ATI eller numera AMD samt Nvidia är väl en smaksak när man inte jagar senaste prestandakortet.

Bland kortmakarna finns det som du skriver en uppsjö att leta igenom...

Nu är det bara att vänta...

Ha'de' gôtt!

kalh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...