Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera till Windows 8?


kalh

Rekommendera Poster

Hej Eforumister!

Jag ser att många tar upp samma som jag nu vill fråga om...

Jag har en Sony Vaio VPCF12M1E köpt i juli 2010 med 3 års garanti.

Den har 64 bitars Windows 7 Home Premium, svensk. CPU är Intels Core i5 520m.

Nu trodde jag att jag gjorde ett klipp när det var kampanj på Windows 8 Pro, svensk och uppgraderings-DVD…

Hämtade ut W8-paketet idag.

 

Hittade ”Uppgraderingsassistenten för Windows 8 och körde den.

Det blev ”grönt” på väldigt mycket.

Men inte allt och ”Uppgraderingsassistenten påstår att ”Åtgärder krävs” för:

1. Installera en app för att spela upp DVD-skivor

Du kan behöva installera en app för att spela upp DVD-skivor i Windows 8.

Mer information

2. Sidopanelsgadgetar stöds inte i Windows 8

Du kommer inte att kunna använda de sidopanelsgadgetar som är installerade

på datorn i Windows 8.

Mer information

3. Säker start är inte kompatibelt med datorn

Datorns inbyggda programvara stöder inte säker start och det kan därför

inte användas i Windows 8.

Mer information

4. Corel WinDVD

Corel Inc., Version 10.0.5.296

Inte kompatibel

5. WIDCOMM Bluetooth Software

Broadcom Corporation, Version 6.3.0.3950

Gå till appwebbplatsen om du vill ha hjälp

6. Alps Touch Pad Utility

Uppdatering tillgänglig

7. Internet Explorer (Enable DEP)

Uppdatering tillgänglig

8. VAIO Data Restore Tool

Sony Corporation, Version 1.3.0.13150

Uppdatering tillgänglig

 

Sony har ingen support längre för min laptop trots garantitid är kvar.

Jag lyckades komma fram ändå till supporten via en gammal e-postadress.

Idag fick jag svar att de ingen support alls för Windows 8 och de har därför inga uppdateringar av deras egna programvaror till de egna hårdvarorna.

Jag tolkar deras svar att det inte är lämpligt att installera W8:an eller att jag gör det på egen risk…

Och det är klart att gör jag det så står jag själv risken… det gör man väl annars också.

Det som jag mest undrar över är:

Pos. 3 Om säker start… jag har tittat i BIOS men finner inget ”Execute Disable Bit” där??

På Intels datablad för CPU:n står det YES för ”Execute Disable Bit”.

Jag undrar om det inte avser ”Säker Start”?

Men sedan förmodar jag att det även måste finnas kopplingar på moderkortet och i BIOS… för att kunna stängas av och slås på? Moderkortet är Sonys eget fabrikat… BIOS är från American Megatrends Inc.

Pos.7 IE (enable DEP) vad är det…?

Pos.8. Tycks inte finnas hos Sony…

Hoppas på synpunkter och råd.

kalh

Pos. 7 Jag hittade en bra sida hos Windows hur man aktiverar DEP, dataexekveringsskyddet...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Mycket av detta är inga större problem.

 

 

1. Installera en app för att spela upp DVD-skivor

Du kan behöva installera en app för att spela upp DVD-skivor i Windows 8.

Ja så är det Windows 8 har inte stöd för att spela upp DVD i originalutförande, men en sådan app kan du enkelt ladda hem efteråt, se detta:

Microsoft: Alternativ för uppspelning av DVD-skivor i Windows

 

Eller installera ett 3:e partsprogram tex. gratis VLC eller någon annan mediaspelare.

 

2. Sidopanelsgadgetar stöds inte i Windows 8

Du kommer inte att kunna använda de sidopanelsgadgetar som är installerade

på datorn i Windows 8.

Ja så är det, Windows 8 stöder inte Gadgets (bilder) som tex finns i Windows Vista eller Windows 7.

 

3. Säker start är inte kompatibelt med datorn

Datorns inbyggda programvara stöder inte säker start och det kan därför

inte användas i Windows 8.

Vet Ej vad detta är.

 

4. Corel WinDVD

Corel Inc., Version 10.0.5.296

Inte kompatibel

Programmet är nog för gammalt. Det kan gå att installera och köra detta ändå i Windows 8 om du har tur, annars kan du testa att köra detta i Kompatibilitetsläge för Windows 7.

Se inlägg #2

 

5. WIDCOMM Bluetooth Software

Broadcom Corporation, Version 6.3.0.3950

Gå till appwebbplatsen om du vill ha hjälp

Ja det kräver en nyare version skulle jag tro.

Här är jag osäker var du kan hämta rätt version? Kanske från Broadcom Download?

 

6. Alps Touch Pad Utility

Uppdatering tillgänglig

Jag hittar Alps Touchpad Driver 7.105.529.104 på Sony Vaios supportsida, men om den är nyare än den du redan har?

Annars kolla in denna tråd på Windows 8 Forum:

Solved - Windows 8 ALPS TouchPad Driver

 

7. Internet Explorer (Enable DEP)

Uppdatering tillgänglig

Vet Ej, men om du har Internet Explorer 9 nu, så uppgradera till Internet Explorer 10 via Windows Update > visa valfria uppdateringar och bocka i Internet Explorer 10.

Eller hämta direkt hos Microsoft:

Ladda ned Internet Explorer 10 på det språk som överensstämmer med din version av Windows 7

 

8. VAIO Data Restore Tool

Sony Corporation, Version 1.3.0.13150

Uppdatering tillgänglig

Vet Ej var du kan hämta uppdatering.

 

Ta och gå igenom alla Utlilities och drivrutiner på din dators supportsida till att börja med, uppdatera det som är nyare än du har, kanske det finns t.o.m. ett verktyg för detta att köra så uppdateringar kommer automatsikt?

Sony Vaio Support for VPCF12M1E/H

 

Om allting på din dator kommer att fungera kan jag inte svara på, det beror helt på om det finns drivrutiner som stöds i Windows 8 och dom gamla kan mycket väl göra detta, likväl som dom inte gör det.

Därför som supporten antagligen inte törs garantera något.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande punkt 3:

Säker start är också en funktion för att skydda mot skadlig programvara. Det är inget krav, jag kör Windows 8 på tre datorer och ingen av dem har säker start.
//eforum.idg.se/topic/338896-windows-8/page__view__findpost__p__1593481
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och Flyfisherman!

Tack för att ni finns till för oss… för mig :thumbsup:

Jag svarar Cecilia först.

Pos. 7 Jag hittade en bra sida hos Windows hur man aktiverar DEP, dataexekveringsskyddet...

Enligt Windows skall aktiveringen skydda ”datorn från skada som kan orsakas av virus och andra säkerhetshot…”. Så jag har aktiverat DEP. Men jag skall kika på din länk…

 

Flyfisherman.

1. Installera en app för att spela upp DVD-skivor

Går tydligen lätt att fixa.

2. Sidopanelsgadgetar stöds inte i Windows 8

Då får jag vara utan…

3. Säker start är inte kompatibelt med datorn

Det är tydligen en inställning som skall göras i BIOS om CPU:n har den funktionen som borde vara Execute Disable Bit = ”Execute Disable Bit is a hardware-based security feature that can reduce exposure to viruses and malicious-code attacks and prevent harmful software from executing and propagating on the server or network.” (från Intel)

BIOS från AMI, jag har kikat där men finner ingen väg fram till där det eventuellt kan gå att ”enable”.

Om det finns i någon ”undermeny”..?

4 Corel WinDVD… Uppdatering finns ingen att få via själva programmet.

Får väl bli något annat program…

5 WIDCOMM Bluetooth Software

Får gå till appwebbplatsen och titta…

6. Alps Touch Pad Utility

Nu använder jag inte ”plattan” så det får nog vara.

Men jag skall ta till mig tipsen.

7. Internet Explorer (Enable DEP)

Jag kör IE 10 och har aktiverat DEP, se svaret till Cecilia.

8. VAIO Data Restore Tool… På det har Sony svarat att det inte finns någon uppdatering

De har inga uppdateringar alls till min laptop som gäller för Windows 8.

 

Om ni orkar?

Idag hämtade jag och körde BiosAgent med nedanstående resultat.

Analysen påstår att ny uppdatering finns att hämta istället för Bios version R112OY6. BiosAgent påstår också att tillverkaren är Sony Corporation vilket nog pekar på att det ändå är American Megatrends Inc.

BiosAgent påstår att 70% ”are current” och 30 % ”are Old”.

Bland de 70 % finns det 14 st till att hämta och uppdatera. De flesta tillhör gruppen System Devices.

Jag vet inte hur stor vikt man skall fästa vid analysen? Vet jag att den är OK?

BiosAgent anger att för “WIDCOMM Bluetooth Software” är det i stället Foxconn-T77H114-BCM2070!? Men det kanske är samma? Jag får kolla detta.

 

Observera ingen av dessa uppdateringar finns till min laptop att hämta på Sony supportsida för nedladdning. Men min dator är snart 3 år gammal och det är länge sedan Sony la ut något nytt… Och för Windows 8 har de redan deklarerat att de inte har någon som helst support!

BioAgent analys och till vilka det finns nya drivrutiner att hämta.

Om de är att hämta gratis har jag inte läst ännu...

 

BIOS

Ami

 

Bluetooth Devices

Foxconn-T77H114-BCM2070

 

Human Interface Device

Microsoft Hardware USB Mouse

USB-enhet

Intel® 5 Series 6 Port SATA AHCI Controller

 

Keyboards

HID Keyboard Device

Microsoft USB Dual Receiver Wireless Mouse (Mouse and Keyboard Center)

 

Network adapters

Marvell Yukon 88E8057 PCI-E Gigabit Ethernet Controller

 

Sound, video and game controllers

Realtek High Definition Audio

 

System devices

Intel® Turbo Boost Technology Driver

Ricoh PCIe Memory Stick Host Controller

SDA Standard Compliant SD Host Controller

 

Universal Serial Bus controllers

Microsoft Mouse and Keyboard Detection Driver (USB)

 

Nu börjar det bli överkurs?

Och som jag skrivit, ingen av dessa finns på Sony's hemsida...

De allra flesta är ju komponenter från externa tillverkare...

Jag undrar hur många är det som söker igenom efter drivrutinsuppdateringar för alla ingående komponenter i sin dator? Det finns ju otaliga program som "löser" detta, men visar de på samma resultat?

 

Om ni har tålamod... är jag tacksam för kommentarer.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det denna BiosAgent?

http://download.cnet.com/BIOSAgentPlus/3000-2098_4-10175528.html

För i så fall har den anmärkningsvärt låga betyg där.

 

En annan persons erfarenhet av programmet:

They always say your BIOS is old and they show a download button next to it. After you subscribe the service, when you click that button, you need to fill a form to request a BIOS. 24 hours later they answer you they answer you your BIOS is the latest version at this moment. You ask for a refund and they kindly send you a refund link... another form to fill... and 24 hours later you receive an auto email telling you to email some other email to get a refund.... I did... And still waiting... TOO DAMN LONG! These guys are CRIMINALS!!!
https://www.mywot.com/en/scorecard/biosagentplus.com
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag föreslår att du börjar med att köra Vaio Update från datortillverkarens supportsida, så att du åtminstone har alla senaste drivrutner etc. därifrån.

http://www.sony.co.u...12M1E_H/updates

 

 

What is this?

Vaio Update is an application similar to Windows Update. It is designed to help you keep your computer up-to-date by assisting you with installation of the latest updates for your VAIO.

 

What does it fix?

This update improves general functionality of VAIO Update.

 

 

How do I perform this update?

Important: this version should only be installed if your version of VAIO Update does not automatically update to 5.3. VAIO Update 5.5.2 will only be available in de Download section of the VAIO Support website, not through VAIO Update.

 

1. Exit all running programs.

2. Download this update and save it to your hard drive.

3. When the download is completed, locate the downloaded file in the location you specified.

4. Double-click EP0000260866.exe to run it.

5. Wait while the wizard updates your software.

6. When the installation is complete, restart the VAIO if asked.

 

 

What is VAIO Update?

VAIO Update provides you with important product-related information and easy access to updates for VAIO applications and drivers, which are recommended to help keep your VAIO computer running efficiently.

Mer info http://genesis.sony-...B&m=VPCF12M1E_H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Cecilia och Flyfisherman!

Cecilia, det är den BiosAgent och jag "ramlade på den när jag googlade på info om AMI och set up av BIOS...

Jag såg senare länken till CNET och det låga betyget... BiosAgent "analysen" kommer jag inte att använda mig av.

 

Flyfisherman, Du skall veta att jag har använt mig av VAIO Update eftersom programmet ingår i programpaketet till datorn. Och det var längesedan det kom upp att det fanns Uppdateringar att hämta och installera. VAIO-supporten har också varit medvetna om att det ofta har krånglat med VAIO Update och hämtningar... Även efter det att de, pga krånglet, lagt ut en ny version av VAIO Update. Eftersom nu VAIO Update inte har några uppdateringar att hämta så har jag det senaste året oftast tittat efter uppdateringar på supportsidan till min modell. Där har inget nytt funnits på länge heller... Och som sagt... VAIO Update är kontrollerad och där är det fortfarande tomt i "hämtningsfältet". Så vi kan utesluta att det skulle finnas något att få hos Sony VAIO.

 

Nu undrar jag bara om det finns en väg in i AMI's BIOS undermenyer och om det där kan gå att "enable" "Execute Disable Bit" enligt Intels datablad för min CPU.

Kan det också vara så att Sony VAIO har "låst" delar av Set Up funktionerna i BIOS?

 

Någon som har koll på hur det ser ut i BIOS för AMI? Jag har ännu inte hittat något på webben...

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Nu undrar jag bara om det finns en väg in i AMI's BIOS undermenyer och om det där kan gå att "enable" "Execute Disable Bit" enligt Intels datablad för min CPU.

 

Någon som har koll på hur det ser ut i BIOS för AMI? Jag har ännu inte hittat något på webben...

På mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkort så finns "Execute Disable Bit" i BIOS Setup under

Advanced > Cpu Configuration

 

Det är väl enklast att du direkt vid uppstart av datorn trycker F2 så du kommer in i BIOS Setup och där botaniserar runt bland alla menyvalen.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Flyfisherman.

Jag skall leta mig in i BIOS och se om jag kommer in i "Advanced > Cpu Configuration"

Sedan har jag sökt efter det som Uppgraderingsassistenten för Windows 8 påstår,

-"VAIO Data Restore Tool Sony Corporation, Version 1.3.0.13150 Uppdatering tillgänglig"...

Om den finns så är den ju till Windows 7...

Nu hittade jag en som jag hämtade, men den filen gillade inte Norton 360, utan tog bort den!?

 

När nu inte Sony har support och uppdateringar varken för Windows 7 eller 8 till min laptop...

Vad skall jag göra om jag nu måste göra en ominstallation efter att ha uppgraderat med Windows 8?

Går det att "restore" till Windows 8?

Att komma tillbaka till Windows 7 är väl uteslutet utan "Restore Tool"!?

Finns det andra "Restore Tool" som kan gå att använda i så fall?

 

Det får bli de sista funderingarna innan det är dags att avsluta tråden... :unsure:

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska ha kommit med något program som gör att du kan bränna ut "recovery"-skivor som du kan använda för att återinstallera Windows 7, oavsett vilket Windows som är installerat på hårddisken. Kolla i manualen som du bör kunna ladda ner från Sonys webbplats.

 

Nu hittade jag en som jag hämtade, men den filen gillade inte Norton 360, utan tog bort den!?
Inaktivera Norton när du sparar filen på datorn (under förutsättning att filen kommer från Sonys webbplats). Ladda upp filen på sidan http://www.virustotal.com för att få en bedömning av flera antivirusprogram. Om Norton falsklarmade så rapportera det till Symantec så att de kan ändra definitionerna: https://submit.symantec.com/false_positive/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia :thumbsup:

Det är väl vanligt när man har köpt en ny dator att det poppar upp ett meddelande som anmodar en att man skall skapa Recovery skivor... så det gjorde jag 2010. Recovery skivorna lär väl knappast gå att använda i Windows 8? Och något program för Windows 8 finns inte att hämta hos Sony.

Du skall ha tack för tipset om andra program som tydligen finns ute.

Jag skall söka...

Sidan där jag hittade en nyare(?) version av VAIO Data Restore Tool Sony Corporation, Version 1.3.0.13150 skall jag försöka hitta tillbaka till... Det var inte hos Sony. Det var den som Norton inte ville veta av. Jag skall "Ladda upp filen på sidan http://www.virustotal.com" bra tips! :thumbsup:

Sedan undrar jag hur "Uppgraderingsassistenten för Windows 8" fungerar om den verkligen gör riktiga kontroller?? När jag följer länken till VAIO Data Restore Tool så visar den på en version som är äldre än den som jag har... inte nyare alltså.

Sedan har jag aktiverat DEP, men det tycks "assistenten" inte märka...

Inte heller att jag har hämtat och installerat den absolut senaste versionen till WIDCOMM Bluetooth Software...

 

Jag har också läst på lite om Windows 8... Jag ser att man vid en uppgradering kan välja att behålla/göra:

a)Windows-inställningar och personliga filer.

b)Bara personliga filer.

c)Ingenting.

 

Ett förslag som jag fått är att välja c), "då får du en helt ren dator.."?

Mer arbete sedan man att plocka in alla program, mm.

 

Det vore intressant med synpunkter om vad man väljer att göra...

Det här har också gjort att jag har tagit mig en funderare till...

Jag fick i julas en, fabriksåterställd, stationär HP dator modell 2010 som ännu så länge innehåller väldigt lite av mina personliga filer... Den har Windows 7 Pro.

Där tycks det enligt "assistenten" inte vara något problem med något "Återställningsprogram"!

Jag väljer nog HP:n för Windows 8, så kan tråden nu kan få en ände...

Vad tycks :blink:

Tack Cecilia!

Glad Helg!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl vanligt när man har köpt en ny dator att det poppar upp ett meddelande som anmodar en att man skall skapa Recovery skivor... så det gjorde jag 2010. Recovery skivorna lär väl knappast gå att använda i Windows 8?
Jovisst, du ska starta datorn från första skivan så det operativsystem som finns på hårddisken spelar ingen roll. Det är ju t o m meningen att skivorna ska fungera på en helt ny tom hårddisk.

 

Inte heller att jag har hämtat och installerat den absolut senaste versionen till WIDCOMM Bluetooth Software...
Jag vet inte men kanske meddelandet betyder att du behöver installera en senare version särskild gjord för Windows 8 efter att du har installerat Windows 8.

 

Det absolut säkraste för att få en stabil Windows 8 är att välja c), men visst finns det många som väljer de andra alternativen och ändå får en väl fungerande dator. Oavsett vad du väljer är det viktigt att du har säkerhetskopior på alla dina personliga filer för det finns alltid en risk för att något händer under installationen och det slutar med en dator som inte fungerar. Då måste du använda recovery-skivorna och då kommer allt på hårddisken att tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Jag var tvungen att fundera lite på dina svar...

Om jag nu skulle uppgradera VAION'n med Windows 8 och sedan något krånglar så att jag måste köra en "Recovery"!?

Då borde väl "Recovery-skivorna vara brända med Windows 8 och gjorda med ett Recovery Tool för Windows 8!

Sony har som sagt inget för Windows 8 till min laptop.

Jag har hittat några hos CNET, t.ex. Macrium Reflect Free för W8 som också bränner...

Uppgraderingsassistenten för Windows 8 skannar väl befintligt Windows 7 system och detaljinformationen pekar väl bara ut att det finns nyare versioner till W7? Sen kan det ju vara så att dessa även går att använda till W8...

 

Men jag kommer att välja a) då jag vill behålla Windows-inställningar och personliga filer.

Alla personliga filer kommer jag att säkerhetskopiera

Jag förmodar att med "Windows-inställningar" avses befintliga program... Office-paket, Photoshop, mm att de blir kvar och inte behöver ominstalleras?

Måste jag installera alla program på nytt?

Då kommer jag naturligtvis att välja c).

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu skulle uppgradera VAION'n med Windows 8 och sedan något krånglar så att jag måste köra en "Recovery"!?

Då borde väl "Recovery-skivorna vara brända med Windows 8 och gjorda med ett Recovery Tool för Windows 8!

Recovery-skivorna skapas utifrån den information som finns på Recovery-partitionen. Den partitionen har skapats av datortillverkaren och kommer inte att ändras för att du installerar ett annat operativsystem.

 

Du behöver Recovery-skivor för det ursprungliga Windows utifall att Windows 8 inte fungerar i den datorn, sånt händer.

 

När du har en fungerande installation med Windows 8 kan du använda ett systemavbildnings/kloningsprogram för att göra en avbild av hårddisken (partitionen) som du kan använda för att komma tillbaks till just det innehållet på hårddisken. Den finns många sådana program, inkl. något som är inbyggt i Windows 8.

 

Vad som kan behållas vid en uppgradering till Windows 8 beror på vilket Windows man uppgraderar ifrån, se http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-to-windows-8#section_6 och med appar menas program, vilket är en annan sak än inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om någon vill veta vad som hände?

Jag gjorde säkerhetskopior och Image på varje HD.

Sparade imagerna på den av hårddiskarna i "dockan" som var tom.

 

Sedan blev det en ren installation av Windows 8 Pro.

 

Windows 8 med allt nytt ser trevligt ut.

En del tar väl lite tid att vänja sig med...

 

Mina båda skrivare, en HP Photosmart C8180 och en Brother HL-4150CDN fungerade direkt med Windows 8:as drivrutiner.. Däremot inte alla funktioner.

Jag skulle vilja installera om dem med resp. fabrikats egna program-och drivrutinspaket just för Windows 8.

Det finns avinstallationsverktyg för båda skrivarna men de är inte till för Windows 8:as egna drivrutiner vad jag förstår?

De är till för när men t.ex. uppgraderar till Windows 8 från Windows Vista eller Windows 7.

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Alltid intressant att höra hur det går :)

 

Har du sett efter om skrivartillverkarna har drivrutiner och/eller information om Windows 8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia :thumbsup:

Jag tänkte att det kanske finns någon/några som läst följetongeni egenskap av nybörjare på W8...

Snällt att du ställer frågor... Men då fortsätter tråden... med dessa rader som är hämtade från HP. Nu har jag redigerat lite i deras text för att bara få med det som rör de "inbyggda" drivrutinerna i W8... Här är "klippet"

Windows 8 levereras med en grundläggande drivrutin som är inbyggd i operativsystemet.

Med den inbyggda drivrutinen fungerar inte alla knapparna på skrivaren och en del av de avancerade skrivarfunktionerna är inte tillgängliga.

När du startar skrivaren och ansluter till det nätverk som datorn är ansluten till identifierar Windows 8 automatiskt skrivarmodellen och installerar rätt drivrutin. Du behöver inte hämta någon programvara från HP.

OBS: Om installationen inte startades automatiskt följer du de här anvisningarna för att lägga till skrivaren i Enheter och Skrivare.

Slå på skrivaren och kontrollera att den är ansluten till nätverket.

Högerklicka eller tryck på och håll det nedre vänstra hörnet av skärmen och klicka eller tryck sedan på Sök på menyn.

Klicka eller tryck på Inställningar ( ).

Skriv Enheter och skrivare i sökrutan.

Klicka eller tryck på Enheter och skrivare i resultaten.

Klicka eller tryck på Lägg till enheter och skrivare. Datorn söker efter skrivare.

Välj din skrivare och klicka eller tryck sedan på Nästa.

Windows identifierar automatiskt din skrivarmodell och installerar rätt drivrutin.

När installationen har slutförts öppnas fönstret Lägg till skrivare. Antingen godkänner du standardskrivarnamnet eller så byter du namn på den och klickar eller trycker på Nästa.

Ange om skrivaren ska delas i nätverket och klicka eller tryck sedan på Nästa.

Ange om skrivaren ska vara standardskrivaren och klicka eller tryck sedan på Slutför.

 

Då är min fråga: Får jag samma inbyggda drivrutin som ingår i W8 eftersom Windows automatisk identifierar vissa HP skrivare..? Nu vet jag inte om min finns med på listan.

Jag har hämtat ny programvara och drivrutiner för Windows 8 till både HP och Brother.

De inbyggda drivrutiner kanske inte går att avinstallera då de tillhör W8!?

I enhetshanteraren kan man välja att avinstallera drivrutiner för båda skrivarna och skrivarna går att ”ta bort” från ”Enheter och Skrivare”…

Är det sedan så ”enkelt” som att lägga till den igen och köra installationen med det som jag hämtat hem just för Windows 8…?

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast brukar det gå utmärkt att installera nya drivrutiner utan att avinstallera de gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Ja, varför krångla till det?

Jag hade funderingar åt det hållet.

Jag skall prova med att köra in de nya drivrutinerna.

Återkommer med rapport...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

En kort rapport...

Jag "tog bort" båda skrivarna, i kontrollpanelens, enheter och skrivare.

Båda skrivarna avstängda, inga nätkablar anslutna och USB-kontakterna också urdragna på datorn.

Jag hade som sagt hämtat programsviter för Windows 8 till båda skrivarna.

Startade först med Borthers programsvit med drivrutiner... det gick så här långt bra.

Sedan var det daga för HP Photosmart, hela programsviten med drivrutiner... det gick också bra.

Jag provade med att skriva ut testsidor på både skrivare, och det var inga problem.

Jag har en Logitech webbcamera 9000 Pro som har några år på nacken. Hämtade programsviten till den för Windows 8 och installerade den. Den funkar också...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

kalh - du får en poäng från mig också för att du återkom och rapporterade, dessutom extra roligt för att du är nöjd att det fungerar.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa Cecilia och Flyfisherman :thumbsup:

Jag hade för mig att detta med utdelande av poäng var borttaget :o

Nu har jag sett att det ges poäng, tack, men jag finner inte "poängknappen" nu när jag skriver tråden!

Eftersom jag uppenbarligen missat poängen med poängen... under en längre tid, och jag fått mycket hjälp av er båda.

Ni kan säkert lägga till poängen själva på er respektive poängkonton...

Jag vill gärna ge er tio poäng var för all hjälp.

Tack!

 

Jag kan väl lägga till att för min "rena" uppgradering till Windows 8.

Häromdagen flimrade min skärm under ca 15 sekunder... vet inte om de beroende på elnätet eller något annat. Men sedan råkade jag titta i datorsystemet och där var prestandaklassificeringen för grafikkortet 1,0.!!?? Kortet som är fabriksmonterat är tillverkat för HP av Pegatron med en GPU Geforce GT 230 från Nvidia, HP'n lanserades januari 2010.

 

Vet inte heller vilken drivrutin som Windows 8 valde vid uppgraderingen? Nu hämtade jag den senaste programvaran och drivrutinen för kortet hos Nvidia.

Körde en ny prestanda klassificering som gav 5,9... och det är samma som för hårddisken.

 

Jag kan se ett problem framför mig... I en något äldre dator kraschade ett Nvidiakort och det var inte lätt att hitta ett kort som passade in på moderkortet. Nu menar jag inte prestandamässigt och så. Det kommer ju alltid nytt och bättre... Problemet är ju att hitta ett med ungefär samma mått... så att det får plats mellan alla andra kort. Jag kan nämna att det blev några kort som gick i retur innan jag till slut måste ta ett kort och samtidigt ta bort det trådlösa nätverkskortet på moderkortet. Annars hade jag väl letat än idag...

 

Men tillbaka, om jag nu åter skulle drabbas av ett kraschat Nvidiakort...

Det finns otaliga ställen där det ges förslag på grafikkort, men jag måste ju även titta på vilka mått korten har...Man kan ju inte köpa ny dator eller nytt chassi och inkråm bara för ett kraschat grafikkort :huh:

Dessvärre är det inte alla gånger som mått finns angivna på specifikationerna hemsidorna hos webbshoppar och inte heller hos kortfabrikanterna.

 

Avslutningsvis en kryptisk fråga... någon som vet om det finns någon sida/or där man i tabellform kan hitta kort med inte bara jämförbara tekniska data utan kanske och att kortens dimensioner framgår...

Önskvärt kanske inte bara för mig?

Det är klart kraschar kortet så får jag väl ta ut det och ringa, mejla eller besöka "de stora" och eftersöka ett nytt kort med samma mått som det utplockade? Kanske det enda... och bästa sättet...

 

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...