Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny stationär dator. Behöver tips!


Martin79

Rekommendera Poster

Behöver köpa en ny stationär dator (vilket jag hatar pga denna djungel). Se mig som en avancerad hemanvändare (tre webbläsare samtidigt med 20 öppna flikar i varje, photoshop etc) som inte spelar spel på datorn. Kan dock hända att jag installerar något spel men förmodligen inte så resurskrävande.

 

Några kriterier

Vill ha en tyst och stabil dator med rymligt chassi.

Inget skit men behöver kanske inte det värsta av det värsta.

Behöver nytt chassi, moderkort, CPU etc men ingen hårddisk då jag har två helt nya varav en är SSD.

Behöver ingen kringutrustning som tangentbord, mus och skräm.

 

Svårt att säga en budget då jag inte riktigt vet vad det kostar. Hur mycket får man för 5000? Kanske kan ha det som riktmärke?

 

Tjänar man fortfarande på att bygga själv? Kan bygga och gör det om jag tjänar på det (men tycker inte det är så kul längre :P )

 

Kom med tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Och då kommer automatiskt frågan:

Vad har du för delar i din nuvarande stationära dator?

Så det går att presentera förslag som är minst dubbelt så snabba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänar man fortfarande på att bygga själv?
Tveksamt när det gäller så pass vanligt användningsområde. Jag byggde en i somras men det var för att jag ville ha möjlighet att förbättra den allt eftersom i stället för att byta hela datorn med 3-4 års mellanrum.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver nytt chassi, moderkort, CPU etc men ingen hårddisk då jag har två helt nya varav en är SSD.

 

Om du ska köra med samma hårddisk måste du installera nytt windows(=allt raderas) eller köpa ny/en till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...