Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
3DArt

Köpråd 4TB USB 3 extern hårddisk. Ansluten via hub.

Rekommendera Poster

God dag gott folk!

Jag planerar att köpa två externa hårddiskar på 4TB och givetvis med USB 3. Jag ska ha dem till backup av all min data. Men det finns inte så mycket att välja på. Det finns SEAGATE EXPANSION DESKTOP 4TB men den verkar vara dåligt kyld. Då verkar SEAGATE BACKUP PLUS DESKTOP 4TB bättre och jag funderar på den. Vidare finns ju WD MyBook Essential USB 3.0 4TB. LaCie har ju en del skumma lösningar också, ofta med mer än en disk i lådan. Min första fråga är vilken hårddisk ni tror är bäst. Vem tillverkar bäst hårddiskar av Western Digital eller Seagate? Finns det några åsikter om detta? LCie har jag hört ska vara av dålig kvalitet.

Vidare undrar jag om det är lämpligt att ansluta diskarna via en USB 3 hub. Det påverkar väl inte hastigheten negativt? Eller? Det är ju en seriell anslutning så jag tycker inte att en bra hub skulle sänka hastigheten. Jag har bara två USB 3 portar på min dator och bara en är ledig. Jag funderar på en D-Link USB 3.0 Hub 4-portar DUB-1340. Tror ni att det är ett klokt val?

Vidare har jag hört att USB 3:s hastighet bara är teoretiskt möjlig att uppnå men sällan i verkligheten. Vilken av ovanstående hårddiskar tror ni har den högsta överföringshastigheten? Men viktigast är dock att den är driftssäker. Jag tänkte spegla de två diskarna med ett synkroniseringsprogram som heter GoodSync och det håller båda diskarna helt synkroniserade. För det är väl inte möjligt att köra två externa diskar i riktig RAID? Och jag inbillar mig att lösningen med GoodSync är något säkrare. Tänker jag rätt? Jag kommer alltså ha exakt samma innehåll på båda diskarna. Det höjer ju säkerheten något. Om man inte råkar ut för ett överslag i elnätet. Men att båda går sönder samtidigt tycker jag är så osannolikt att jag är beredd att ta den risken. Bara att leva är ju ett ständigt risktagande.

Slutligen vill jag gärna höra era åsikter om hur driftsäkra externa hårddiskar är jämfört med interna. Interna diskar får ju bättre kylning och jag antar att en extern hårddisk blir betydligt varmare och därmed har kortare livslängd. Hur länge tror ni att man kan räkna med att en extern disk överlever. Rent statistiskt alltså. Men min viktigaste fråga är ändå vilken disk ni tycker att jag ska köpa?

Tusen tack på förhand för eventuella svar! Jag tar gärna emot alla åsikter och invändningar ni kan tänkas ha!

//Lars

PS. Jag vill vara ärlig och säga att jag har ställt nästan exakt samma fråga på Sweclockers. Jag har lite bråttom och hoppas på flera svar och åsikter genom att fråga på två eminenta forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...