Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredband endast?


ready4go

Rekommendera Poster

Hej,

Vill ta upp frågan:

Endast bredband - Ej bredbandspaket med Bredband, T.V., IP-Telefoni, allt i ett!

 

Finns något alternativ med bra bredband, separat bredband ej med TV och IP-telefoni - fungerande till rimlig kostnad?

 

Är trött på ej fungerande IP-Telefoni. Man misar inkommande tel.samtal då och då,

och tel.signal uteblir eller är mycket svag.o.s.v.

Försökt att få detta utrett med Bredbansbolagets support, ställt om telefonen / modemet men problemet återkommer då och då.

Har T.V. - grundutbud från ComHem som fungerar i fastigheten. Behöver faktiskt inte Digital T.V. om allt skall strula även med T.V. ljud och

bild ibland.

Fråga:

Känner IDG till något annat alternativ med endast bredband, som fungerar till rimlig kostad samt därtill telefon program att välja separat,

till bra kostnad naturligtvis?

Har haft enormt krångel med Bredbandsbolaget, med Digital T.V. och IP- telefoni.

 

Tacksam för alla förslag,

 

Hans Brautigam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft enormt krångel med Bredbandsbolaget, med Digital T.V. och IP- telefoni.

har du fått hem någon tekniker någon gång?

Endast bredband - Ej bredbandspaket med Bredband, T.V., IP-Telefoni, allt i ett!

pratar vi koppar eller fiber?

Är trött på ej fungerande IP-Telefoni. Man misar inkommande tel.samtal då och då,<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235);">Tel.signal uteblir eller är mycket svag.o.s.v.

Att telefonsignalen är "svag" låter konstigt att det skulle bero på operatören. Telefonen signalstyrka är ju enbart telefonen. ledingarna ser ju bara till att det kommer till telefonen och sedan säger telefonen till dig att det ringer.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vanlig telefon. Dvs uttag på väggen. Koppartråd från nån telestation till lägenheten. Telefon Telia.

Och för internet ADSL. Samma koppartråd från nån telestation. Internet Alltele.

Fungerat bra sedan 2004.

Har haft ett avbrott. En tråd hade lossnat i telestationen.

Fixade Telia efter jag ringt från en granne. Med min telefon. För att utesluta fel på min telefon.

Varken telefon (Telia) eller bredbandet fungerade under dessa dagar.

Men fixat av Telia på mindre än en vecka från jag ringt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vanlig telefon. Dvs uttag på väggen. Koppartråd från nån telestation till lägenheten. Telefon Telia.

Och för internet ADSL. Samma koppartråd från nån telestation. Internet Alltele.

Fungerat bra sedan 2004.

Har haft ett avbrott. En tråd hade lossnat i telestationen.

Fixade Telia efter jag ringt från en granne. Med min telefon. För att utesluta fel på min telefon.

Varken telefon (Telia) eller bredbandet fungerade under dessa dagar.

Men fixat av Telia på mindre än en vecka från jag ringt.

-----------

 

Hej jannejanne,

 

Tack för svaret!

Som du förstår är jag ute efter att lämna detta s.k. internet paket (3) och återgå till separat bredband med

separat telefon såsom du har det.

Fråga: Skulle gärna vilja veta din sammantagna kostnad för bredbandet och Telia telefonen samt din hastighet

på Alltele bredbandet.

Om du är nöjd med bredbandet osv.

 

Ha det så bra,

 

ready4go

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra början är nog att du, som MrPeter skrev förut, berättar om det gäller en ADSL-anslutning eller om fastigheten är ansluten till fiber.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått?

 

Hello,

 

Jag är ledsen det inte klart framgick vilken anslutning jag har men det är ADSL med Bredbandsbolaget.net och inkopplat med modem direkt i tele jacket.

Har haft AdsL-anslutning förut med Telia men mitt dåvarande fastighetsbolag övergick till Comhem.se. Telia fungerade bra 1 år och ComHem också till en början

men sedan missade dess säkerhetsprogram, F-Secure en del och jag fick massa virus i datorn som låste sig. Fick ingen support för detta av ComHem

utan fick ta hjälp av utomstående ´data support´. Lägligt fick jag se ebjudande från Bredbandsbolaget (halva priset första året) och som en god vän använde med bra resultat

varför jag gick över till Bredbandsbolaget. Att gå från ett system, ComHem med fiber till ADSL (telejacket) gav problem med ny tele anslutning som fick kollas upp

av olika telebolag och servicepersonal från Bredbandsbolaget.net i lägenheten.

Den dåliga uppstarten jag fick har dock Bredbandsbolaget tagit på sig med ekonomisk kompensation och även bytt modem 3 gånger m.m

Den 1:e november 2012 flyttade jag till ett annat fastighetsbolag i Kungsbacka och fick dålig information som rättades till med nytt modem och nya kablar, men det tog tid

innan allt fungerade. Nu har jag besvär med IP-telefonin, fick meddelandet att "vi har besvär med telefonin i ditt område"! - nu senast den 6:e och 7:e maj.

Men som sagt telefonin fungerar överlag osäkert, många har klagat att dom ej kommer fram när dom ringer och jag får inte alltid reda på när det felas.

Blev tillrådd av Supporten att koppla ur telefonen i 2:a jacket (sovrummet), är dock tveksam då samma signal går till bägge telefonerna och men ibland blir signalerna svaga.

Denna telefon är nu bortkopplad men ändå problem med inkommande samtal.

Mitt Avtal (TV) löper i 24 mån. till den 28:e november i år men som sagt jag söker därefter en annan leverantör då med förslagsvis bredband separat och separat telefoni operatör.

 

Mvh,

 

ready4go

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade Telia ADSL i många år och var nöjd med det. Jag bytte till dem för att de blev billigare än Glocalnet som jag hade innan och sedan blev jag kvar för att jag var nöjd och i alla fall i flera år var de inte dyrare än andra. Fick bättre och snabbare support från Telia än grannen med något bolag i Tele2-koncernen (Optimal?) när någon gjorde inbrott i kvarterets teleskåp och förstörde våra anslutningar. Efter en flytt har jag fiberanslutning men jag har förstått att de grannar som använt Comhem för bredbandsanslutning har inte varit särskilt nöjda utan bytte när fibern installerades.

 

Så vitt jag vet blir det dyrare att ha bredband och IP-telefoni från olika leverantörer. Du kan få fram prisjämförelser för telefoni t ex på http://www.prisjakt.nu/abonnemang_telefoni.php och för ADSL t ex på http://www.prisjakt.nu/bredband/ .

 

P.S. I stort sett inget antivirusföretag ger gratis support för att ta bort skadliga program utan då är man hänvisad till forum som detta. Antagligen för att det skulle innebära att alltför många inte skulle bry sig om att vara försiktiga på internet om någon annan fixade deras datorer gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet blir det dyrare att ha bredband och IP-telefoni från olika leverantörer.

är du säker på att det ens är möjligt att ha ett bredband från en operatör och ip tele från en annan? tycker det verkar konstigt iochmed att som te.x. du har bredband från Telia. Dom skickar ut ett modem till dig som matchar och stämmer överens med deras mjukvara från telestationen. om du sedan ber tele2 koppla på ip telefon så kan väll inte dom göra det på Telias mjukvara? i min värld skulle du behöva ha två olika modem för att få det att fungera vilket inte fungerar iallafall pga "ska sitta i första jack" historian?

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte närmare undersökt saken men jag har hört andra berätta att de har olika leverantörer, kanske var Universal Telecom för bredband och Tele2 för IP-telefoni. I så fall har man väl dels ett ADSL-modem och dels en dosa för IP-telefonin.

 

Du ringer precis som vanligt med din vanliga telefon, men istället för att telefonen är kopplad till telejacket är telefonen istället kopplad till vår telefonidosa. Telefonidosan är i sin tur kopplad till bredbandsuttaget och omvandlar samtalen till ljudpaket som skickas och tas emot via bredbandet.

...

Tele2 Bredbandstelefoni fungerar med alla bredbandsleverantörer förutsatt att din bredbandstjänst har åtminstone 512 kbit i ned- och uppladdningshastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte närmare undersökt saken men jag har hört andra berätta att de har olika leverantörer, kanske var Universal Telecom för bredband och Tele2 för IP-telefoni. I så fall har man väl dels ett ADSL-modem och dels en dosa för IP-telefonin.

hmm ja det verkar rimligt, däremot är min fundering om det isåfall ens lönar sig att ha en digital telefon istället för analog?

haha nu ska jag inte säga att jag är duktig inom ämnet utan mest intresserad och fundersam laugh.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...