Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej se SVT1 SVT2 efter installation av splitter


Mikael63

Rekommendera Poster

Har nu satt in en splitter på en av fyra kablar från mikrovågshuvudet.
(se //eforum.idg.se/topic/340010-dampning-i-f-splitter/)

Tanken är att en av kablarna ska delas till tre kablar som således går till tre olika ställen.
Det kommer bara att finnas en mottagare tillgänglig som flyttas mellan de tre platserna.

Just nu finns det dock två mottagare på två av dessa tre kablar.

Har man på ena mottagaren ex. Kanal5 kan man inte se på kanal 9 på den andra osv. Alltså precis som //eforum.idg.se/topic/340010-dampning-i-f-splitter/page__view__findpost__p__1599598
Så långt är det okej. Perfekt bild liksom på de övriga platserna med egen mottagare utan splitter.

För SVT1 & SVT2 blir det bara "Ingen signal". Oavsett mottagare, efter splittern. Barnkanalen (som väl också är SVT) funkar dock fint enligt ovan.
SVT fungerar helt okej på övriga apparater utan splitter inkopplad.

Kopplar jag ur splittern och sätter en rak skarv fungerar det bra. (Har bara testat på en av de tre kablarna)
Har också kollat alla anslutningar ett varv till och allt är okej.

Om det vore så att alla signaler/kanaler fungerade dåligt hade jag inte varit lika fundersam men varför bara SVT,s kanaler?

Vad mer att göra? Att byta utgång från mikrovågshuvudet skulle jag kunna göra men tror inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Man tycker ju att det borde funka om du bara har en mottagare efter splittern, men du kanske skulle prova med en annan LNB med 8 utgångar i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. kanske det..Skulle egentligen behöva en ny parabol också..

Ev. kanske en förstärkare fungera(?) men det blir ju en kostnad för den med..

 

Har hittat en gammal switch (relä) så att jag kan fixa växling mellan två platser, får fundera om växling till den tredje får ske på annat sätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Mikal63. Jag skrev ju i andra tråden att det inte bara är att dela på en sat-signal, varje mottagare måste ha en egen kabel till sin LNB för varje MUX/TV-kanal den ska ta emot.

 

Sat-mottagning fungerar genom att digitalboxen skickar en styrsignal till LNB-huvudet som ställer in sig, tar emot och skickar tillbaka önskad signal.

Om flera mottagare samtidigt pratar med en LNB blir det som att du har två rattar på en bil. Om inte båda styr exakt lika vet man inte vart man hamnar.

 

För att flera digitalboxar ska kunna samsas i en kabel krävs det att LNB och digitalbox har stöd för SAT-Cr. Då moduleras styrsignaler och signalen från LNB till olika frekvenser som inte påverkar varandra.

 

Var jag oklar på detta i förra tråden? Tycker inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Mikal63. Jag skrev ju i andra tråden att det inte bara är att dela på en sat-signal, varje mottagare måste ha en egen kabel till sin LNB för varje MUX/TV-kanal den ska ta emot.

 

Sat-mottagning fungerar genom att digitalboxen skickar en styrsignal till LNB-huvudet som ställer in sig, tar emot och skickar tillbaka önskad signal.

Om flera mottagare samtidigt pratar med en LNB blir det som att du har två rattar på en bil. Om inte båda styr exakt lika vet man inte vart man hamnar.

 

För att flera digitalboxar ska kunna samsas i en kabel krävs det att LNB och digitalbox har stöd för SAT-Cr. Då moduleras styrsignaler och signalen från LNB till olika frekvenser som inte påverkar varandra.

 

Var jag oklar på detta i förra tråden? Tycker inte det.

 

Nejdå inte alls oklart!

 

Men:

1. Alla andra kanaler går att se. Med två boxar anslutna.

2. SVT går ej att se med enbart EN box ansluten. Alla andra kanaler. Detta är också det som kommer att bli "normalfallet", just nu finns dock två boxar anslutna.

 

Jag har inget slutmotstånd på den tredje anslutningen men väl en kabel på ca 4-5 meter. Har även testat att ansluta ett vanligt motstånd på den kabelstumpen men ingen skillnad.

Och som sagt - alla andra kanaler fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du är nöjd bortsett från SVT 1 och 2.

Då blir det till att kolla signalnivåerna. Hur ser det ut i boxen? Signal, kvalité, ber, brus och vad nu din box kan ge.

 

På kanalerna för SVT 1 och 2 men även andra som fungerar kan vara av intresse.

Vilken operatör? Canal Digital eller Viasat? HD-kanaler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En box på en kabel *) efter splitter. De övriga kabeländarna i det fria (inget slutmotstånd)

SVT1 = signalnivå 0,7 %, signalkvalitet 0,8 %:

TV4 = signalnivå 80 %, signalkvalitet 88 %

 

En annan box på en egen kabel från huvudet:

SVT1 = signalnivå 80 %, signalkvalitet 88 %

TV4 = signalnivå 80 %, signalkvalitet 89 %

 

*) ungefär samma värden erhålls på en annan av de tre kablarna efter splittern.

 

CanalDigital (supporten tillfrågad)

Inga HD-kanaler (eller jo det har jag men ingen HD-box)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, någon som dämpar just den frekvensen...

SVT 1 och 2 ligger på samma transponder och delar mux med enbart andra, lokala, varianter av SVTs kanaler.

 

Borde alltså inte fungera med exempelvis SVT 2 Mitt eller annan variant heller.

Alla andra kanaler fungerar? Om du sätter en box på kabeln innan splittern, alla kanaler fungerar?

Om du byter utgång på LNB, fungerar det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inga kanaler med SVT i namnet fungerar.

Ja, alla andra upp till typ kanal 60.

Ja, box på kabeln innan splittern funkar (eller rättare en rak skarv i stället för splittern)

 

Utgång på LNB - ska testas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För du har ett Twin-LNB, ett med två utgångar... Jag bara kollar.

För vår klarhets skull, ta upp paint, Word eller liknande och måla upp hur du kopplat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För du har ett Twin-LNB, ett med två utgångar... Jag bara kollar.

För vår klarhets skull, ta upp paint, Word eller liknande och måla upp hur du kopplat.

 

Fyra utgångar.

 

post-52940-0-64894700-1367221376_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej, då är jag med.

Är det en helt passiv splitter, dvs alla utgångar jag signal oavsett om det sitter en box på den eller ej...

 

fast.. vänta. Om det inte sitter någon box på en utgång borde den inte ta någon kraft från signalen om jag tänker rätt.

 

Man kan ju (nästan) alltid likna elektriska kretsar med vattenledningar. Om ingen som tar hand om flödet i en kanal, flödar inget vatten/ingen signal.

 

Men oavsett om en kanal belastar eller ej så sker det en dämpning i en splitter, det är klart. Några dB av signalen försvinner alltid men så länge du har bara ha en box ansluten bör inte mer effekt försvinna ut i de olika kanalerna (annars om två boxar anslutna blir det det en halvering per kanal)

 

En annan fundering är att splittern är specad för 5-1000 MHz, eller upp till 1 GHz. Sat-signaler ligger kring 10 GHz, SVTs transponder, som exempel, på 11,421 GHz

 

Kan helt enkelt vara som så att iochmed att du nu arbetar utanför splitterns fönster finns det ojämnheter i frekvenssvaret, att den dämpar signalen mer än den borde på vissa frekvenser.

Intressant dock att de flesta kanalerna fungerar, det borde vara mer problem kan jag tycka om splittern inte räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då finns en förklaring :thumbsup:

 

Felet är, skulle man kunna säga, att alla andra kanaler fungerar bra trots felaktig splitter.

 

Slarvigt av mig att inte kolla upp detta men eftersom Kjell inte hade olika typer + att det var anslutning med F-kontakter så tänkte jag att det var rätt pryl..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en som är specad för rätt arbetsområde

http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=6314102&cat_nr=128&ucat_nr=104

 

Kjell&Co tycks inte ha någon som garanterat fungerar för satellit.

 

Denna då? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/splitter/3-vags-f-splitter-med-dc-pass-p30423

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, fasiken nu blir jag lite konfunderad.

Blir osäker vilken bärfrekvens som går genom sat-kablage. Kanske att LNB demodulerar den signal som kommer in något för att passa i kablage bättre?

 

Att 10 GHz från satelliten moduleras ned till 1 GHz i kabeln exempelvis? Detta med tanke på att en förstärkare för satellit arbetar mellan 950 till 2 400 MHz (0,95-2,4 GHz)

Vanliga antennförstärkare arbetar mellan 47 MHz och 862 MHz.

 

Så ja, med tanke på det frekvensområdet kan nog den splittern du länkar till ha chans att fungera bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det löste sig med rätt hårdvara!

(såg dock inte ut som på bilden från Kjell, var nästan identisk med den jag hade innan)

 

Stort tack för engagemang :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Nu finns anledning att sparka liv i denna tråd men när jag nu läser den så inser jag att jag kanske behöver koppla om lite...

 

Har blivit lite förändringar hemmavid, vad gäller funktion av rum, och när jag ansluter en digitalbox till en tidigare oanvänd kabelände får jag in alla kanaler utom TV4 som visar "Det har uppstått ett fel (8)" och TV3 som visar "ingen signal".

 

Har skiftat box & kort och konstaterar att felet måste ligga i kablage/anslutning vilka alla ser okej ut.

När jag rör en annan oanvänd kabelände så hoppar både TV3 & TV4 igång. Tills nästa dag.

 

Kan kanske koppla om det hela men ogärna nu när det är kallt...

Kanske får pröva med ett slutmotstånd på de oanvända anslutningarna?

 

Ja, nu det blev ju inte så mycket en fråga av detta inlägg men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var nog ett av de märkligaste fel jag stött på..

 

Det här med kablage och splitter visade sig inte vara inblandad denna gång. (Dock något som kommer att behöva ses över till sommaren)

Aktuell kabel är skarvad och skarv och kabel ligger i en kabelkanal.

I den kanalen har jag lagt till en HDMI-kabel.

I mina försök i inlägg #19 hade jag nyttjat den skarven, prövat med annan kabel mellan skarv & box.

 

Det var bara slumpen som gjorde att det hoppade igång när jag rörde en helt annan kabel.

Tog bort den temporära kabeln och la tillbaks allt i kanalen igen och det fungerade. Ett tag. Det här alltså tidigare.

 

Fortsatt felsökning ikväll tydde på att det var glapp vid skarven, tog åter isär, tog bort anslutningarna, kollade att allt var helt satte ihop allt.

Fungerade sporadiskt. Ohm-mätte skarven och den var hel. Åtminstone vid mättillfället.

 

Tog då en annan special-skarv, som också gav samma symtom.

Bytte till en likadan skarv som den första och då tycks det fungera, går inte forcera fram felet.

 

Visst, det kan bli fel i en produkt, det kan börja glappa med tiden.

Men varför visar sig detta enbart på TV3 & TV4 när övriga kanaler fungerar utmärkt?

(TV3 hade jag, med råge, dock klarat mig utan..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte till en likadan skarv som den första och då tycks det fungera, går inte forcera fram felet.

Höll bara ett dygn...

 

när övriga kanaler fungerar utmärkt

 

Nej, så var det inte. Jag testade bara "mina" kanaler, alltså de jag har abonnemang på och som jag brukar kolla. Men samma fel fanns på många andra kanaler, de som normalt skulle visa "abonnemang saknas" visade "ingen signal".

 

Slängde iväg en fråga till CanalDigital men förväntar mig ingen hållbar förklaring. Tillägg: Det enda svar de kan ge är att det KAN vara fel på kabeln, som medför att vissa kanaler fungerar perfekt medan andra inte fungerar alls..

 

Drog om kablaget till en annan anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hmpf.. finns anledning med återkoppling, till den andra delen av denna tråd, med början från inlägg #19.

 

Ute vid parabolen såg allt okej ut, en kabel var dessutom fabrikskontakterad. Inne hade jag ju prövat kontaktera om.

När jag så skulle börja demontera den felaktiga kabeln upptäckte jag att den var skarvad med en annan "kabel på mitten."

Kabeln var en förlängningssladd avsedd för vanlig analog tv (inomhus) och var onödigt lång, upprullad i en slinga under altanen.

Skarven mot "innekabeln" var gömd och bestod av en hane/hona och ena delen öppen och rostig.

Kabelns hölje var skadad på flera ställen. Skarven närmast parabolen var "sockerbit" (!)

 

Så det som var det konstiga med detta var att några kanaler överhuvudtaget fungerade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...