Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows bootar inte efter datorbygge!


Wilhelm

Rekommendera Poster

Hej nu har jag byggt min dator. Allt fungerar (förmodligen) bra, gällande hårdvaran. Första gången jag drog igång datorn startades bios, den gav mig inte många valmöjligheter så jag startade datorn och valmöjligheterna återställ(rekommenderas) och starta normalt kom fram. Jag valde att starta normalt, Windows startas kom fram men sen så startade den om. Då valde jag reparation men samma resultat efter reparationen. Det verkar som om att drivrutinerna saknas, men utan Windows blir det svårt att köra CD:n. Mitt grafikkort har krånglat förut i starten men då bootade Windows efter en omstart. Allt är rätt kopplat och bra hårdvaruväg.

 

Hårdvaror:

ASUS f1a55 R2.0 Moderkort

ASUS geforce GT 530 GPU

AMD Athlon II X4 651 3GHz

 

Rädda mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta en helt ny dator, eller en ombyggnad där du bara flyttat över hårddiskarna till de nya delarna?

 

Om det är en ombyggnad kommer du nog inte undan en nyinstallering då alla kretsar och annat är helt nytt.

Det är därför windows inte vill starta normalt eller kan köra en återställning.

 

Om det är en ny dator men en recoveryskiva så fungerar inte det utan en äkta skiva behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Tycker du skall börja om från början.

Först: Koppla ur nätsladden och använd ESD-skydd se denna tråds inlägg #7

Kolla in NordicHardwares Datorbyggarskolan

 

Därefter så följer du enligt manualen till moderkortet och var mycket noga.

 

1. Öppna chassit eller ta av sidoplåten.

 

2. Moderkortsdistanser - Var noga med rätt antal på rätt position på moderkortsplåten i chassit.

Dessa skall passa motsvarande monteringshål på moderkortet.

Annars risker du kortslutning på baksidan mot moderkortets ledarbanor och lödpunkter.

 

3. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

 

4. Kontrollera alla övriga kontakter på moderkortet och att övriga kontakter till diskar och annat sitter som dom skall.

Följ enligt manualen och var mycket noga, speciellt så inte USB frontkontakten förväxlats på moderkortet kontakt för Firewire (1394)

5. Kontrollera också anslutningar för PCIE strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten och inte sitter snett.

 

6. Tryck lite försiktigt på minnesstickorna som sitter bredvid processorn, kontrollera att dessa verkligen sitter nedstoppade och rakt i kontakterna på moderkortet.

 

7. Processorn -att den verkligen bilivit korrekt monterad.

 

8. Koppla ur alla externa enheter utom bildskärm, tangentbord och mus.

 

9. Koppla på strömmen och starta datorn.

 

10. Tryck direkt på Del, F2, F1 eller Esc (står på skärmen eller i manualen) för att komma direkt in i BIOS Setup meny och gör 'Load BIOS Default' eller 'Load Optimized default',

 

11. På moderkortet finns väl kanske en lysdiod eller liten display som visar en Hexadecimal kod och om detta är fallet så finns då en tabell i manualen vad dessa felkoder betyder.

Detta finns inte på alla moderkort, men kontrollera.

 

12. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processor kylaren?

 

13. Får du upp några pipljud, beep codes?

 

Till att börja med och återkom när du testat detta och svarat på frågorna, så blir det lite lättare för den som skall hjälpa till.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ur dina gamla hårddiskar. Köp en ny hårddisk och sätt in. Installera Windows på den.

Och installera drivrutiner från moderkorts CDn.

Koppla därefter in dina gamla hårddiskar.

Du kan då komma åt dina gamla filer på de gamla diskarna.

De ska inte vara inkopplade under installationen av Windows

pga risken att Windows av misstag formaterar dem och skriver över dem.

Och när du är i farten med handla hårddisk, köp ny windows till nya datorn också.

Windowslicensen du har gäller inte för nya hårdvaran.

 

Sedan när jag tänker efter. I ny hårdvara ingår inte nytt minne. Du har använt gammalt minne. Detta minnet är kanske inte tillräckligt kompatibelt med hårdvaran för att Windows ska kunna starta.

Det krävs mer av minnet för Windows ska kunna starta än för att minnet ska vara OK vid körning med memtest.

Har du ställt in rätt minnesspänning i BIOS?.

Alltså den spänning minnet är märkt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta en helt ny dator, eller en ombyggnad där du bara flyttat över hårddiskarna till de nya delarna?

 

Om det är en ombyggnad kommer du nog inte undan en nyinstallering då alla kretsar och annat är helt nytt.

Det är därför windows inte vill starta normalt eller kan köra en återställning.

 

Om det är en ny dator men en recoveryskiva så fungerar inte det utan en äkta skiva behövs.

Det är en ombyggnad med hårddisk från gamla datorn. Jag vill behålla alla mina filer på den och det är förmodligen hundratals GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ur dina gamla hårddiskar. Köp en ny hårddisk och sätt in. Installera Windows på den.

Och installera drivrutiner från moderkorts CDn.

Koppla därefter in dina gamla hårddiskar.

Du kan då komma åt dina gamla filer på de gamla diskarna.

De ska inte vara inkopplade under installationen av Windows

pga risken att Windows av misstag formaterar dem och skriver över dem.

Och när du är i farten med handla hårddisk, köp ny windows till nya datorn också.

Windowslicensen du har gäller inte för nya hårdvaran.

 

Sedan när jag tänker efter. I ny hårdvara ingår inte nytt minne. Du har använt gammalt minne. Detta minnet är kanske inte tillräckligt kompatibelt med hårdvaran för att Windows ska kunna starta.

Det krävs mer av minnet för Windows ska kunna starta än för att minnet ska vara OK vid körning med memtest.

Har du ställt in rätt minnesspänning i BIOS?.

Alltså den spänning minnet är märkt med.

 

Jag glömde skriva att jag har nytt minne, allt är nytt förutom hårddisken, gpu:n och dvd:n. Det verkar bli en till hårdisk verkar det som. Kan jag installera windows på en separat SSD och resten på den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en ombyggnad med hårddisk från gamla datorn. Jag vill behålla alla mina filer på den och det är förmodligen hundratals GB.

 

Ante det. Köp ny hårddisk och installera Windows på nya hårddisken. Under installationen på nya hårddisken får inte gamla hårddisken vara inkopplad. På grund av risken att Windows formaterar fel hårddisk under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...