Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationsproblem MSI N210


Jan A

Rekommendera Poster

Jag har nu provat att flasha om bios på grafikkortet via dos. Det gjorde tyvärr ingen som helst skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NordicOne

//eforum.idg.se/topic/341269-installationsproblem-msi-n210/page__view__findpost__p__1606543

 

Har du gjort denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte gjort någon ny DVD. Inte så stor risk att det är det som är felet, eller hur? Grafikproblemen ser ju likadana ut om jag startar från skivan eller hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Då är det väl råd #6 som funkar bäst...

Ja eller, jag såg nyss detta som jag tidigare inte kunde hitta: senaste grafikdrivrutiner för Windows 8 för det kortet från tillverkaren.

 

Beroende på om du har 32 eller 64 bit O/S

Windows 8 64 bit, Windows 7 64 bit: MSI Graphics Driver

Windows 8 32 bit, Windows 7 32 bit:MSI Graphics Driver

 

Ladda hem zip filen (tar lite tid) till lämplig mapp på disken, dubbelklicka på zip-filen och dra ut innehållet till mappen och högerklicka på installationsfilen och välj 'Kör som administratör'.

 

Starta om datorn efteråt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men går det att lägga in den drivrutinen innan kortet är installerat då? Jag kommer ju inte så långt att jag kan installera drivrutinen om jag startar med det nya grafikkortet i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men går det att lägga in den drivrutinen innan kortet är installerat då? Jag kommer ju inte så långt att jag kan installera drivrutinen om jag startar med det nya grafikkortet i.

Nej, det går inget vidare förstås.:(

 

Du har tryckt ned kortet riktigt i PCI-E kontakten så det verkligen är monterat riktigt och sitter rakt?

I PCI-E x16 kontakten som sitter närmast processorn (om du har flera sådana på moderkortet)?

 

Tyvärr, då ser jag inget annat alternativ än att det är något fel på moderkortet eller mer troligt något som inte är bra med grafikkortet eftersom det gamla fungerar och då är det reklamation som gäller eller byte av kort.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst sitter kortet ordentligt på plats, annars hade det knappast fungerat så bra i linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan ju vara så att när du har kortet i och startar Windows 8, så hittas inte en fungerande Windows 8 grafikdrivrutin direkt i Windows 8 databasen, nog för man tycker att standard VGA-drivrutin skulle fungera.

 

Något med just Windows 8 grafikdrivrutiner och tyvärr verkar du heller inte komma så långt att du kan installera dessa från länken ovan.

 

Nu har jag inte lusläst hela vägen från början i tråden, men hur fungerar det om du startar Windows 8 i Felsäkert läge?

//eforum.idg.se/topic/340464-starta-windows-8-i-felsakert-lage/

Fast om det ger något att gå vidare på är ju lite osäkert.

 

Jag har tyvärr slut på idéer.:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen Windows 8 start fungerar. Inte felsäkert läge, inte kommandotolk, inte start med låg upplösning. Installationsskivan för Windows 8 startar startar med kraftigt förvrängd grafik men ominstallationen ger inte en startbar installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kvar ditt gamla grafikkort och kan starta upp datorn med detta?

 

Mitt råd är då, jag tror jag skrev det tidigare, att starta upp med detta, avinstallera det i Windows och köra exempelvis Driver Cleaner för att rensa bort precis alla spår av gamla drivrutiner för grafiken. Allt.

Samt kolla om det finns uppdaterat BIOS även till ditt moderkort, om det finns nya drivrutiner till det, innan du åter försöker installera nya kortet. Uppdatera datorn helt enkelt.

Stänga av, installera ditt nya kort.

 

Men, ett stort men, du borde kunna starta i felsäkert läge då Windows inte laddar grafikdrivrutiner där utan köra på standard VGA om jag minns rätt.

Klurigt detta, har ingen jättebra lösning.

 

När du startar får du alltså korrekt grafik när BIOS startar men så fort Windows lägger upp en bild är den förvrängd?

 

Kan ju vara fel på kortet även men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kvar ditt gamla grafikkort och kan starta upp datorn med detta?

 

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar får du alltså korrekt grafik när BIOS startar men så fort Windows lägger upp en bild är den förvrängd?

 

Korrekt grafik i bios och under ungefär 10 sekunder med Windosloggan, sedan stannar uppstarten med fryst förvrängd grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt grafik i bios och under ungefär 10 sekunder med Windosloggan, sedan stannar uppstarten med fryst förvrängd grafik.

 

Dvs när Windows försöker starta upp en mer avancerade grafik än enkel VGA skiter det sig.

Har du testat det jag skrivit, testat med Driver Cleaner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte testat med Driver Cleaner, det verkar inte vara meningsfullt. Hur skulle drivrutinerna på disken kunna påverka Windows installationsskiva? Den fungerar ju inte heller korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows installationskiva, den jag jag förstått som att den är skapat från ditt gamla system. Det är inte en form av återställningsskiva?

 

Men även då borde den ju vara ren från konstigheter, det har du rätt i. Fast vad skadar det att prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat Larsas tips inlägg #40?

Tycker själv det verkar intressant.

Mvh

 

Ja, jag har läst det. Har kollat mitt bios och det är Award, innehåller ingen funktion för "säker start". Är också mycket osäker på om problemet verkligen kan vara i bios eftersom grafikkortet fungerar utmärkt med full HD i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Monshi: Min skiva är ren installationsskiva med Windows 8 som jag gjorde i samband med att jag uppgraderade online. Är inte så sugen på att ta bort alla drivrutiner när jag inte riktigt tror att det hjälper, då får jag kanske problem att köra med mitt gamla kort, som jag gör nu, också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Monshi: Min skiva är ren installationsskiva med Windows 8 som jag gjorde i samband med att jag uppgraderade online. Är inte så sugen på att ta bort alla drivrutiner när jag inte riktigt tror att det hjälper, då får jag kanske problem att köra med mitt gamla kort, som jag gör nu, också.

Okej, var en teori.

Försöker söka på nätet, hittar inget. (annat än denna tråd). Okej, någon med problem i Linux.. fast jag har å andra sidan inte exakt modell att söka efter.

 

Vi har ett kort som fungerar i Linux, men inte alls i Windows.

 

Har du en vän, som litar på dig, i vars dator du kan testa kortet?

Det kan ju vara, som sagt, kortet som är trasigt. Kanske att när det körs i Linux inte nyttjar viss funktion som slås på direkt av Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den står som kompatibel för Win 8 i listan. Det bekräftas dessutom av en påklistrad etikett på lådan. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det är fel på kortet trots att det fungerar felfritt i Linux. Jag trodde inte att det kunde vara så, det var därför jag bad om hjälp här. Jag har nu köpt ett nytt grafikkort, ATI Radeon HD 5450, det gick igång direkt på första försöket och där får jag min HDMI-utgång, det var det som anledningen till mitt byte. Tack alla ni som försökt hjälpa mig att få igång kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det var roligt att höra att du äntligen fick till det. :thumbsup:

 

Om du inte redan har senaste grafikdrivrutinerna, så kan du hämta och installera senaste Catalyst Software Suite inkl. OpenCl direkt från AMD, för på den medföljande skivan är det knappast dom senaste.

 

Latest AMD Catalyst™ Drivers for Radeon™ HD 7000, HD 6000 and HD 5000 Series

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...