Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationsproblem MSI N210


Jan A

Rekommendera Poster

Kör Windows 8. Köpte ett nytt Grafikkort, MSI N210. Avinstallerade det gamla i enhetshanteraren och bytte sedan till det nya kortet i PCIE-platsen. Nu vägrar windows starta. Jag har drivrutiner på skiva, men kommer inte så långt att jag får möjlighet att installera dem. Har provat felsäkert läge, har provat start med låg upplösning, har provat återställning, inget fungerar. Gjorde en skiva med Win 8 när jag uppgraderade, om jag sätter i den går det att starta med kraftigt förvrängd grafik. Efter en ominstallation med den kvarstår problemen.

 

Och nu till det mest intressanta. Jag har provat 2 olika skivor med Live-versioner av Linux, båda fungerar felfritt! Faktum är att jag skriver det här inlägget via en Linux live-start. Det måste ju utesluta hårdvarufel, eller hur?

 

Nån som har förslag på hur jag kan fixa det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du åter ansluter ditt gamla kort, fungerar datorn då?

 

Du kommer inte ens in i felsäkert läge men Linux-distar fungerar. Konstigt må jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska allvarligt överväga att ladda ner programmet som du rekommenderar, men det är bara en sak som jag inte riktigt förstår: varför påverkas Win8:s installationskiva av det här? Den borde väl fungera oberoende av vilka drivrutiner som är installerade? Om jag formaterar hårddisken och börjar en helt ny installation, kommer inte skivan fortfarande då att visa kraftigt förvrängd grafik? Får jag inte återigen en installation som inte fungerar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

En möjlighet är att du har ett grafikkort, av en särskild modell, som inte Windows 8 har stöd för.

Alltså att Windows 8 inte kan hitta grafikdrivrutiner för detta och istället kör med standard VGA-grafikdrivrutiner.

 

Tror, men inte säker, att ditt grafikkort är i grunden problemet med detta.

Mvh

 

[Edit] Jag försökte att leta reda på Windows 8 grafikdrivrutiner för just det kortet, men misslyckades.

Min rekommendation: Lämna tillbaks grafikkortet och köp ett annat bättre som har stöd för Windows 7/8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina råd. Grafikkortet är som du säger alldeles säkert orsaken till problemen, men på kartongen står det "Windows 8 compatible". Låt vara att det är en ditklistrad etikett, men ändå. Om windows går över till vga-drivrutiner pga uteblivna drivrutiner borde det väl i alla fall gå att starta i felsäkert läge och med skivan utan dessa kraftiga förvrängningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Förresten, följde det inte med en CD/DVD skiva med grafikdrivrutiner som du ska installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst följde det med en skiva, men som sagt fick jag aldrig chansen att installera drivrutinerna från den. Har googlat problemet och har då sett att de som försökt installera drivrutinerna innan de installerat kortet får felmeddelande om att rätt hårdvara saknas. Har dock inte provat själv ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du har helt rätt, visst skall detta fungera, men och ett stort men, det är något fabrikationsfel på grafikkortet, så inte detta startar som det skall under Windows, det kan fortfarande starta upi den enklaste formen i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Till att börja med:

har du kvar ditt gamla grafikkort?

I så fall byt och sätt i detta, bara föra att säkerställa att datorn fungerar korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Testade att byta tillbaka. Allting fungerar OK.

 

Och?

Är inte detta skäl att misstänka problem då med nya kortet?

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Det är bara det faktum att det fungerar perfekt med full HD-upplösning i Linux som har gjort att jag inte har reklamerat det. Trodde inte att det kunde vara så att det fungerar perfekt där och inte alls i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jo, tyvärr så är det.

Det tråkiga är att det egentligen inte finns någon garanti att ett visst kort fungerar ihop med ett visst system.

Det kan ha att göra med övrig hårdvara också.

 

Ok.

Vad har du för dator (fabrikat) och modellbeteckning?

 

Om du skulle göra så här:

 

1. sätt i gamla grafikkortet så datorn startar upp

2. Installera senaste drivrutinerna för just din dators hårdvara.

 

Gå in här:

 

Har du Intel processor arkitektur, så kör detta:

The Intel® Driver Update Utility

 

3. Starta om datorn mellan varje installation.

 

4. När datorn är uppe och stabil, stäng av den, dra ut nätsladden ur vägguttaget och byt tillbaks grafikkortet.

 

5. Koppla in allt och starta upp datorn.

 

6. Installera om den grafikdrivrutinen som medföljde på skivan.

 

7. starta om datorn.

 

8. Kör Windows Update och starta om datorn

 

Hur fungerar det nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är ca 4 år gammal, det finns inga drivrutiner till Windows 8 för moderkortet. Dessutom är jag mycket osäker på om det skulle hjälpa eftersom det inte ens gick att köra från Windows installationsskiva utan stora problem. Den påverkas ju inte av om jag installerar drivrutiner på hårddisken. Syftet med bytet av moderkort var att få en HDMI-port så att jag skulle kunna få bättre bildkvalitet när jag kopplar datorn till TV. Jag får försöka lösa det på något annat sätt. Tack Monshi och Flyfisherman för ert engagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som tillverkaren har slutat med all support för mig moderkort. Finns inga drivrutiner eller bios-uppdateringar kvar på hemsidan. Skivan är hembränd i samband med köpet online. Grafistörningarna när jag kör på den liknar de som kommer när jag kör från hårddisken så jag tror inte det är skivan som det är något fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att säga du kan inte lita på egenbränd DVD - bränn en ny från ISO:n till en kvalitets DVD och använd ImgBurn gratis - som ändrar bärnnarhastighet beroende på skivkvalitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack for svaret, men hur ska jag få in ett nytt bios i kortet när jag inte kan starta datorn med kortet i? Har du läst hela tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS kan man ofta ladda in från DOS-läge. Du tycks ju få igång datorn i Unix så då borde väl DOS fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

INGEN start i Windows 8 fungerar, inte ens med kommandotolken. Får i så fall försöka fixa en skiva med någon gammal dosversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...