Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att partionera en hårddisk


Mikael63

Rekommendera Poster

“Att partionera en hårddisk”

 

*** redigerat inlägg ***

 

Söker man efter detta på nätet får man en hel del fakta kring ämnet.

Dock har jag inte lyckats hitta någon sida som samlar all fakta på ett lättbegripligt sätt.

Det kan saknas information, det kan vara tvetydig information, dåligt översatt information och ibland motstridig information. Min tanke var att försöka sammanställa och tydliggöra den information som finns utspridd.

 

Nedanstående fakta är således sådant andra skrivit och inget jag själv påstår.

Vänligen påpeka direkta felaktigheter.

 

Tonvikten ligger på själva partitionerna.

Hur man gör handgripligen för att partitionera tar jag inte upp då detta skiljer sig något mellan olika operativ och mjukvaror för detta ändamål. Av samma skäl nämner jag inte detta med enhetsbokstav som förekommer i dessa sammanhang. Formatering och filsystem berörs inte heller.

 

Att ändra partitionerna kommer möjligen att behandlas som nogon form av "Del 2"

 

***

Hårddiskar på max 2 TiB har stöd för sk. MBR-partitioneringssystem.

För diskar större än 2 Tib krävs GPT (Guid Partition Table)

 

Nedanstående berör "MBR-diskar"

 

En hårddisk behöver ha minst en partition.

Vi börjar med just en enda partition.

Ska man ha ett operativsystem på partitionen måste man se till att denna partition är en sk. primär partition.

Ska operativsystemet vara det som datorn startar upp på måste partitionen dessutom vara aktiv.

Ska man bara ha partitionen för att lagra filer kan den vara en utökad partition men eftersom denna disk bara ska ha en partition så kan den lika gärna vara primär.

(för "GPT-diskar" så kan inte alla OS starta)

 

Behöver man två partitioner så gör man enklast i att skapa två primära partitioner.

Ska man ha ett operativsystem på vardera partitionen så måste en partition vara aktiv för att ett av operativen ska kunna starta upp (och som då kan ha rutiner för att fortsätta startförloppet med det andra operativet). Endast en partition kan vara aktiv.

 

Med tre partitioner gäller samma sak som ovan, med två partitioner.

 

Ovanstående är varken det enda eller bästa sättet men varför krångla till något i onödan?

 

När man hamnar i det läget att man behöver skapa fyra partitioner kan man stanna till och tänka efter om det möjligen är så att man (senare) skulle behöva göra ytterligare partitioner eller ej. Är man tvärsäker på att fyra är max antal så kan man gå på ovanstående enkla linje och skapa fyra primära partitioner.

Här tar det då stopp på antalet partitioner som kan skapas.

 

Behöver man fem eller flera partitioner, nu eller senare, så får man skapa en utökad partition i stället för en primär.

På en utökad partition kan man inte köra något operativsystem. En utökad partition kan inte i sig lagra filer. Den är således inte till någon nytta som den är. För att kunna nyttja den utökade partitionen måste man på denna skapa egna partition.

En liten jämförelse:

Man har ett bänkskåp som rymmer fyra lådor. I en av dessa sätter man in en lådinsats med ett enda stort fack.

Lådinsatsen tar allt utrymme i lådan varför allt måste ligga i insatsens fack. Behöver man fler fack sätter man in skiljeväggar i det stora facket och får på så vis flera fack.

Dessa partitioner i den utökade partitionen kallas för logiska partitioner.

På en utökad partition kan man ha som mest ha 16 logiska partitioner.

Jämför - en kökslåda kan som mest innehålla 16 fack.

 

Disken kan alltså innehålla som mest fyra primära och/eller utökade partitioner.

 

Det spelar ingen roll vilken, eller vilka, av dessa “delar” som är en utökad partition.

Skapar man först exempelvis tre primära partitioner och en utökad partition som i sig innehåller 16 logiska partitioner så har man totalt 19 partitioner vilket torde vara ungefär 17 fler än vad normalanvändaren har!

 

Som mest kan man alltså ha 64 partitioner *) men då är ingen av dessa primär partition.

 

 

*) Gäller ATA, för SCSI är det 16 st (fortfarande MBR-diskar) och för GPT-diskar kan man som mest ha 128 partitioner.

 

***

Här skulle nu behövas lite input ang. något att tänka på om man vill ta bort partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Mikael63 uppskattar om det är några som vill läsa igenom guiden och komma med synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du sammanställt gäller för MBR-partitionerade diskar. MBR-partitioneringssystemet stöder diskar på max 2 TiB. För större diskar måste GPT (Guid Partition Table) användas. GPT har stöd för max. 128 partitioner. Alla OS kan inte bootas från en GPT-disk.

För MBR-diskar är maximala antalet partitioner 64 (ATA) eller 16 (SCSI). Första sektorn i en utökad partition innehåller en sekundär partitionstabell för de logiska partitionerna.MBR innehåller 446 byte bootloaderkod, 4×16 byte partitionstabell (4 partitioner) och signaturen 55aa (hexadecimal).

En primär partition måste alltid börja vid en cylindergräns. Cylinder 0 kan inte ingå i en partition och det går inte att lagra vanliga filer i den. Förutom MBR kan den innehålla . bootloaderkod.

Då läshastigheten är proportionell mot cylinderns radie kommer den första partitionen, som ligger längst ut på disken, att vara snabbast.

Många partitioneringsprogram kan ändra storlek (krympa eller utöka) på en partition men inte flytta dess startpunkt. Skall en partition uyökas måste det finnas opartitionerat utrymme efter partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@fagerja

Tack! Ska peta in detta i texten, men det får bli senare. klart, till viss del.

Startpunkt.. hm.. jag fick ju problem med en disk, annan tråd, ska leta, och jag undrar om jag inte ändrade storleken på en partition, med Gparted, genom att flytta dess "vänstra sida" - är det samma som startpunkt?

Innebär det att man med verktygen kan göra så men att resultatet blir värdelöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att flytta startpunkten (vänstra sidan i grafiska program) berör partitioner , som innehåller ett filsystem. Med en helt tom partition är det inget problem. Problemet beror på att OS:et förväntar sig att filtsystemets metadata skall finnas på ett bestämt ställe i förhållandet till partitionens startpunkt. Problemet går att kringå genom att först göra en avbild (med t.ex. dd) av filsystemet och sedan efter utökningen kopiera tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :thumbsup:

 

Får se hur det går att lägga till detta, min "lathund" berör ju än så länga bara skapandet klart, inte att ändra eller ta bort, än så länge..

 

Stämmer detta utan betänkligheter?

Det spelar ingen roll vilken, eller vilka, av dessa “delar” som är en utökad partition.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone Windows bootpartition måste vara en primär partition. Nu använder jag inte Windows men tror att Windows bootpartition skall vara den första partitionen. Men det blir ju automatiskt när Windows installeras på en tom disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...