Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beaglebone Black tar sig an Raspberry Pi


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

ComputerSweden: Beagle utmanar Raspberry Pi

Roboteurs: BeagleBone Black vs. Raspberry Pi

Technology Review: BeagleBone Black: A Maker’s Dream?

beagleboard.org: What is BeagleBone Black?

 

Wikipededia: Raspberry Pi

raspberrypi.org: What’s a Raspberry Pi?

 

Någon som har en Raspberry Pi eller annan pytteliten dator och gjort något kul?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Aha!

Ja, jag har testat en del med Raspberry Pi.

Tänkte i första hand använda den som HTPC och i andra hand som NAS.

 

Först och främst bör man se till att man har den externa hårdvaran som behövs för att komma igång.

Jag har tre skärmar/tv med HDMI, en av dessa är "rätta" TV,n och där finns såväl nätverk som tangentbord/mus men texten på skärmen blir för plottrig plus att den TV,n används till annat, viktigt, som ex. Ernst.

Den andra Tv,n är lämplig att använda men vid den finns ingen nätverkskabel. Visst kan jag dra en tillfällig över golvet men mitt i all julstök var det inte lämpligt..

Vid den tredje, som hänger i taket, blir det för plottrigt och för jobbigt att stå i sängen för att kunna se men då för långt bort för den trådlösa musen :)

 

Får ta nya tag under julledigheten när allt lugnat sig.

 

Men jag har hunnit testa lite med Raspian, Pidora, RISC OS, Arch samt OpenELEC från http://www.raspberrypi.org/downloads

 

Rasbian kändes lite jobbig, svårt att förklara men jag hade nog för höga förväntningar av det, jämförandes med LMDE.

 

Pidora kändes "fräschare" men inte riktigt bra.

 

RISC OS var allt för "yxig".

 

Arch startade inte ens upp riktigt.

 

OpenELEC är XBMC och jag ser viss svårighet att kunna se ex. på SVTPlay med den.

 

Av de som ändå fungerade var det ingen förutom OpenELEC som hanterade skärmupplösningen på 42" TV,n.

 

Nu har jag skrivit ut ett bra "kom-i-gång-dokument" där jag åter ska testa med Raspbian och köra via VNC så jag slipper de "fysiska hindren". Tanken då alltså som NAS och om jag tycker det känns rätt ska jag se om den skulle fungera som HTPC men mot en mindre TV. Får skaffa ett trådlöst nätverkskort och ett till trådlöst tangentbord om det löper väl.

 

Långt inlägg utan större nytta kanske men...

Fyller på med erfarenheter allt eftersom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...