Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux för nybörjare


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Techworld: Användarfientligt Linux nu för nybörjare

 

Citat:

 

Användarvänlig variant av Arch

 

Du kan välja på olika fönstermiljöer som Gnome, Mate, lxde, kde och xfce och Manjaro finns för både 32- och 64-bitar. Allt färre väljer 32-bitars-varianten idag, endast ett fåtal vissa äldre drivrutiner eller mjukvaror kvräver 32-bitar.

 

Manjaro kan du tanka hem via projektets hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill testa denna i vmware-player, vad anger man för operativ då? Arch finns inte i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om man vill testa denna i vmware-player, vad anger man för operativ då? Arch finns inte i listan.

Kanske bökigare?

 

archlinux.org: installing Archlinux in a VMware-based virtual environment

 

VMware Tools versus Open-VM-Tools

 

VMware Tools for linux exists in 2 forms: the official VMware Tools and Open-VM-Tools. VMware Tools is based on a stable snapshot of Open-VM-Tools. Open-VM-Tools contains more experimental code and features. The official VMware Tools are not available for Archlinux.

 

Originally, VMware Tools provided the best drivers for network and storage, combined with the functionality for other features such as time synchronization. However, for quite a while now the drivers for the network adapter en scsi adapter are part of the linux kernel, and VMware Tools is only needed for extra features and support for the "old" vmxnet adapter.

 

 

Men klart att det måste testas, har inte kollat i guiden ovan, men kanske det finns andra vägar att gå?

Eftersom den guiden rör Arch utan Manjaro, som väl är det som skall göra det hela enklare.

 

Aha, detta:

archlinux.org Forums: [sOLVED] Installing Arch Linux in VMware Player

 

Skall testas i morgon.:rolleyes:

 

Sedan finns Arch Linux Sverige http://www.archlinux.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig fortfarande som en nybörjare trots att jag kört Linux så pass länge att jag inte tänker byta bort detta.

 

Testade Manjaro i virtuell miljö.

Först blev det KDE-varianten.

Problem med att musen inte tycktes "ta".

Installations"guiden" var varken svårare eller lättare än ex. Linux Mint. Installationen slutfördes dock aldrig. Fastnade någonstans på slutet när alla filer var kopierade och konfigurering skulle göras.

 

Testade då varianten med XFCE.

Den slutfördes okej även om jag tyckte det tog längre tid än för Mint.

Längst ner på skärmen syntes knappt något som nog skulle efterlikna "Dock" i Mac-miljö.

Gick inte att ändra/öka skärmupplösningen = pytteskärm på min 32" tv.

Info om två uppdateringar fanns. Dessa gick inte att installera. Felmeddelande direkt.

Visste inte riktigt vad jag skulle testa för att jämföra mot Mint, hur många olika program som finns förinstallerade kändes inte som en lämplig jämförelse.

Högerklick i Filbläddraren ger inga alternativ att öppna som administratör, kanske inte att öppna i terminal heller (minns inte).

Hittade inte Programhanterare eller Pakethanterare. (Kanske begränsning just för XFCE)

Hittade inga nätverksenheter.

 

Brydde mig inte om att ex. Lägga till skrivare eller installera BankId osv.

Kändes ingen idé med att fortsätta.

 

Om jag vore total nybörjare och hade en ren installation av Manjaro sida vid sida med en ren installation av Mint skulle jag välja Mint.

 

Om någon kan påvisa någon klar fördel, jämfört med Mint, med Manjaro kan jag dock tänka mig testa igen, om fördelen känns motiverad till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Några reflektioner efter att ha testat Manjaro under väldigt begränsad tid.

 

Jag tycker också Manjaro är något bökig i vissa avseenden.

Installationen var visserligen enkel, men den är varken enklare eller svårare än tex. installera Ubuntu 12.10

Användarvänligheten är inte enklare än tex. Ubuntu 12.10 eller Mint för den delen.

 

Dessutom är det en stor begränsning av program i det officiella Arch förrådet som, vad jag förstått, inte stöds till 100% av Manjaro distributionen(?) och det var krångligt att installera program, framför allt att på ett enkelt sätt hitta program att välja från.

 

Trådtiteln är missvisande ang. Manjaro, för som jag upplever det så är det egentligen inget för en nybörjare av Linux, mer att det är för nybörjare av Arch Linux som i sig är ett krångligare system.

 

När jag höll på med att testa olika installationsvarianter, så passade jag på att dokumentera förfaringssättet att göra detta virtuellt i VMware Player och för den som är intresserad kan själv utforska Manjaro:

Guide - installera Manjaro Linux Arch virtuellt på VMware Player

Eller bara att boota upp Manjaro utan installation alls.

 

Annars så tycker jag att Ubuntu eller för den som är van med Windows kan prova Mint och dessa är enklare att hålla på med, inte minst att hitta och installera program ur förrådet och ändra inställningar och annat.

 

Den som tycker att det kan vara kul att prova; så finns färdiga VMware maskiner av både Ubuntu och Mint samt en del andra maskiner att ladda hem och öppna i VMware Player och bara tuta och köra.

Se denna tråd: Guide - Hur man kör en VMware-maskin

Samt Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Detta påverkar inte existerande operativsystem på datorn, utan körs helt i en virtuell miljö och med en "virtuell hårddisk" som skapas i en mapp på den riktiga hårddisken och man kan köra program, installera nya program, sätta upp e-postkonton och spara filer och inställningar etc. på den virtuella disken precis som vanligt. Dessutom kan man mycket enkelt dra filer mellan den virtuella maskinen (guest) och värddatorn (host).

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Några reflektioner efter att ha testat Manjaro under väldigt begränsad tid.

 

Jag tycker också Manjaro är något bökig i vissa avseenden.

Installationen var visserligen enkel, men den är varken enklare eller svårare än tex. installera Ubuntu 12.10

Användarvänligheten är inte enklare än tex. Ubuntu 12.10 eller Mint för den delen.

 

Dessutom är det en stor begränsning av program i det officiella Arch förrådet som, vad jag förstått, inte stöds till 100% av Manjaro distributionen(?) och det var krångligt att installera program, framför allt att på ett enkelt sätt hitta program att välja från.

 

Trådtiteln är missvisande ang. Manjaro, för som jag upplever det så är det egentligen inget för en nybörjare av Linux, mer att det är för nybörjare av Arch Linux som i sig är ett krångligare system.

 

När jag höll på med att testa olika installationsvarianter, så passade jag på att dokumentera förfaringssättet att göra detta virtuellt i VMware Player och för den som är intresserad kan själv utforska Manjaro:

Guide - installera Manjaro Linux Arch virtuellt på VMware Player

Eller bara att boota upp Manjaro utan installation alls.

 

Annars så tycker jag att Ubuntu eller för den som är van med Windows kan prova Mint och dessa är enklare att hålla på med, inte minst att hitta och installera program ur förrådet och ändra inställningar och annat.

 

Den som tycker att det kan vara kul att prova; så finns färdiga VMware maskiner av både Ubuntu och Mint samt en del andra maskiner att ladda hem och öppna i VMware Player och bara tuta och köra.

Se denna tråd: Guide - Hur man kör en VMware-maskin

Samt Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Detta påverkar inte existerande operativsystem på datorn, utan körs helt i en virtuell miljö och med en "virtuell hårddisk" som skapas i en mapp på den riktiga hårddisken och man kan köra program, installera nya program, sätta upp e-postkonton och spara filer och inställningar etc. på den virtuella disken precis som vanligt. Dessutom kan man mycket enkelt dra filer mellan den virtuella maskinen (guest) och värddatorn (host).

 

Mvh

Hej Mr Fisherman.

 

Finns det någon möjlighet att få en uppdatering av dina förnämliga guider? Jag har försökt installera WMware player, men får inte till det.

På min maskin funkar det inte riktigt efter din guide, när det sen är på Engelska, skiter det sig fullständigt. :( 

 

Hälsningar

Ronnie. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mr Fisherman.

 

Finns det någon möjlighet att få en uppdatering av dina förnämliga guider? Jag har försökt installera WMware player, men får inte till det.

På min maskin funkar det inte riktigt efter din guide, när det sen är på Engelska, skiter det sig fullständigt. :(

 

Hälsningar

Ronnie. 

Jo jag skulle vid tillfälle kunna se över Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Men om du talar om vad som inte fungerar ev. felmeddelande etc.och kanske ta detta i den tråden?

Förövrigt skall inte språket ställa till med problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag skulle vid tillfälle kunna se över Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Men om du talar om vad som inte fungerar ev. felmeddelande etc.och kanske ta detta i den tråden?

Förövrigt skall inte språket ställa till med problem.

Språket kan visst ställa till med problem för felmeddelandena är ju helt olika. Smilies blir t.e.x. humörsymboler på svenska!. Det tog tid innan jag visste vad det var för något.  Jag har råkat få Gmail på svenska... Google har jag på Engelska. Linux som jag använder nu är helt på Engelska.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några reflektioner efter att ha testat Manjaro under väldigt begränsad tid.

 

Jag tycker också Manjaro är något bökig i vissa avseenden.

Installationen var visserligen enkel, men den är varken enklare eller svårare än tex. installera Ubuntu 12.10

Användarvänligheten är inte enklare än tex. Ubuntu 12.10 eller Mint för den delen.

 

Dessutom är det en stor begränsning av program i det officiella Arch förrådet som, vad jag förstått, inte stöds till 100% av Manjaro distributionen(?) och det var krångligt att installera program, framför allt att på ett enkelt sätt hitta program att välja från.

 

Trådtiteln är missvisande ang. Manjaro, för som jag upplever det så är det egentligen inget för en nybörjare av Linux, mer att det är för nybörjare av Arch Linux som i sig är ett krångligare system.

 

När jag höll på med att testa olika installationsvarianter, så passade jag på att dokumentera förfaringssättet att göra detta virtuellt i VMware Player och för den som är intresserad kan själv utforska Manjaro:

Guide - installera Manjaro Linux Arch virtuellt på VMware Player

Eller bara att boota upp Manjaro utan installation alls.

 

Annars så tycker jag att Ubuntu eller för den som är van med Windows kan prova Mint och dessa är enklare att hålla på med, inte minst att hitta och installera program ur förrådet och ändra inställningar och annat.

 

Den som tycker att det kan vara kul att prova; så finns färdiga VMware maskiner av både Ubuntu och Mint samt en del andra maskiner att ladda hem och öppna i VMware Player och bara tuta och köra.

Se denna tråd: Guide - Hur man kör en VMware-maskin

Samt Guide - Hämta och installera gratis VMware Player

Detta påverkar inte existerande operativsystem på datorn, utan körs helt i en virtuell miljö och med en "virtuell hårddisk" som skapas i en mapp på den riktiga hårddisken och man kan köra program, installera nya program, sätta upp e-postkonton och spara filer och inställningar etc. på den virtuella disken precis som vanligt. Dessutom kan man mycket enkelt dra filer mellan den virtuella maskinen (guest) och värddatorn (host).

 

Mvh

En nackdel med att köra Linux virtuellt är att det inte går att få stor text.... Det finns en del som tyckte förut att jag skulle köra Linux virtuellt.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nackdel med att köra Linux virtuellt är att det inte går att få stor text.... Det finns en del som tyckte förut att jag skulle köra Linux virtuellt.

/Maria

Nej ,Det stämmer inte.

 

Det har ingenting med VMware Virtuella maskiner att göra.

En sådan virtuell maskin från VMware uppför sig i allt väsentligt som en äkta dator med alla dess program installerade under dess operativsystem.

 

Det förutsätter naturligtvis att värddatorn - host - har kapacitet och stöder Virtualization Technology i hårdvaran och aktiveras i BIOS - annars är det kört.

Finns andra varianter, enklare som inte på långa vägar klarar samma saker.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ,Det stämmer inte.

 

Det har ingenting med VMware Virtuella maskiner att göra.

En sådan virtuell maskin från VMware uppför sig i allt väsentligt som en äkta dator med alla dess program installerade under dess operativsystem.

 

Det förutsätter naturligtvis att värddatorn - host - har kapacitet och stöder Virtualization Technology i hårdvaran och aktiveras i BIOS - annars är det kört.

Finns andra varianter, enklare som inte på långa vägar klarar samma saker.

 

Mvh

Min windows dator kunde inte köra Linux virtuellt och ha stor text. Det var det första jag kollade. Eftersom jag inte tycker det är kul att använda minikikare för länge när jag sitter vid datorn så struntade jag i att använda Linux virtuellt eftersom jag inte fick några förslag på en Linux som kunde använda stor text i en virtuell miljö. Men nu använder jag Linux på riktigt i stället.  :thumbsup:  :D

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...