Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

summa.om?


mattias_i

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en lista med olika namn som alla hör till olika avdelningar, är det någon som kan hjälpa mig med att summera i ex. C58 antal "S" och "FL" men endast på de namn som hör till ex. avdelning 1631.

Som det är nu så räknar den endast ut antal "S" och "FL" oberoende av vilken avdelning de hör till.

 

Jag har försökt med summa.om och summa.omf men jag lyckas inte riktigt att få till det.

 

Jag bifogar en del av dokumentet så är det lite lättare att förstå.

 

Tack på förhand

Mattias

Bok1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget dokument i sikte.

 

Men du har flera namn som du vill plocka ut och summera över givet att de har S eller FL. Dvs två flera-flera villkor?

Pivottabell är ett alternativ

Ett annat sätt finns dock om du så vill. In med en stödkolumn där du skapar något som är enkelt sökbart enligt det du vill.

Exempelvis att du där letar reda på avdelning som namnet på rader hör till. Det räcker för SUMMA.OMF. Om du vill använda enklare SUMMA.OM lägg ihop avdelningens namn med S eller FL så får du en term som du kan summera över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget dokument i sikte.

 

Men du har flera namn som du vill plocka ut och summera över givet att de har S eller FL. Dvs två flera-flera villkor?

Pivottabell är ett alternativ

Ett annat sätt finns dock om du så vill. In med en stödkolumn där du skapar något som är enkelt sökbart enligt det du vill.

Exempelvis att du där letar reda på avdelning som namnet på rader hör till. Det räcker för SUMMA.OMF. Om du vill använda enklare SUMMA.OM lägg ihop avdelningens namn med S eller FL så får du en term som du kan summera över.

 

 

Jag glömde att bifoga dokumentet, men nu finns det i den första posten.

Jag ska fundera över dina tips, och prova under dagen om jag får till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite oklart i filen vad det är du vill.

 

 

Jag försöker summera i rad 58 hur många som är frånvarande varje vecka från en avdelning oavsett om det är "FL"

(föräldraledig) eller "S" (semester). Exempel i E58 som summerar E8-E51, de innehåller 7 S och 1 FL dvs totalt 8 frånvarande, men jag vill bara räkna med de som är från ex. avd. 1631, och då blir det 4 S och 1 FL, dvs 5 frånvarande från avd 1631. Svaret i i E58 ska vara 5 om jag räknar manuellt.

 

Jag summerar även frånvaro för varje avdelning på raderna 52-57, men jag rensade bort detta nu.

Som formeln i cellerna C58-S58 är utformad nu så räknar den total frånvaro oavsett vilken avdelning personerna tillhör.

 

Jag hoppas att det blev tydligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=ANTAL.OMF(C8:C51;"FL";$A$8:$A$51;$A$58)+ANTAL.OMF(C8:C51;"S";$A$8:$A$51;$A$58)

borde väl göra det du vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...