Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nätverksplats


csl

Rekommendera Poster

Hej!

Angående nätverksplatser efter uppdatering av windows xp.

Jag kan inte se mina nätverksplatser efter att jag uppdaterat xp. Jag har sökt på nätet och prövat alla förslag utan framgång. Efter att jag återställt dator till före uppdateringarna installerats fungerar allt som det som sig bör. Beroende på problemet tänker jag i nuläget inte installera uppdateringarna. Jag använder datorn med xp bara för att redigera foton och video men jag har den ansluten till mitt nätverk hemma för att komma åt filer sparade på en NAS samt fildelning med mina andra datorer. För övrig användning typ internet, e-post o.s.v använder jag andra datorer med xubuntu installerat.

Om du/ni någon lösning av problemet är jag intresserad att få ta del av den.

Hälsningar

csl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du mappar enheten som en vanlig sökväg?

 

t.e.x \\csl-nas\utdeladmapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för uppdateringar (KB-nummer) som Windows Update tycker du ska installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för uppdateringar (KB-nummer) som Windows Update tycker du ska installera?

 

Hej och tack för inlägg. Jag har nog tänkt på att verifiera vilken uppdatering som skapat problemet men med 109 st olika kb-nummer så känns det lite besvärligt. Om uppdateringarna via windows update visas i kronologisk följd är det enkelt men om inte är det mycket tidsödande. Som jag tidigare nämnt använder jag xp för att köra gamla program för redigering av videofilmer samt organisera foton De programmen fungerar inte med varken win7 eller win8. Jag har testat dem i xp-kompatibelt läge. Av den anledningen har jag ett antal gånger tidigare gjort ominstallation av xp. Jag skall nu återigen göra en ”ren” installation för att försöka komma på problemet men jag är inte säker på att jag orkar nå fram till målet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du har 109 stycken uppdateringar som inte har blivit installerade?

Då lär datorn vara väldigt osäker, även om du nu inte använder den för att surfa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare haft uppdateringarna installerade men när det blev problem med nätverket ominstallerade jag xp med sp3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu installerat de första 100 uppdateringarna och nätverket fungerar. Jag skall forsätta med de efterföljande för att se när det slutar att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu installerat alla av windows update förslagna uppdateringar. Det är bara en som misslyckats, kb2686509. För närvarande fungerar nätverket. Tidigare problem kanske beror på att jag gjorde alla uppdateringarna vid ett och samma tillfälle. Det låter kepigt men det är den enda förklaringen jag kan finna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...