Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krångel sedan jag installera W8.


MrPeter

Rekommendera Poster

Hej där! :)

Jag installerade windows 8 för ett tag sedan ! thumbsup.gif

Bara ett litet problem som dykt upp!

 

När jag sitter och spelar (spelar enbart warcraft III).

Själva spelet fungerar perfekt och allt är frid och fröjd när jag spelar!

PROBLEMET: När jag tabbar ur spelet kommer jag inte in i spelet igen samt att jag kan tabba mellan olika program men musen lixom försvinner. Tabbar jag ur till exempel google chrome så kommer google chrome up men musen syns inte och fungerar inte. Det ända jag kan göra är att öppna (Ctrl - alt - Esc) och "avsluta aktivitet" på spelet.

 

Någon som har något tips? :)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Det där är ett fenomen som kan uppstå i Windows 7 också.

 

Jag tror det hänger ihop med att dessa är fullskärmsapplikationer som ställer till det när dom så att säga ligger i bakrgrunden och körs aktiva i fullskärmsläge.

 

I Windows 7 så använder jag inte alls tabbning eller Alt + tab

Jag pausar spelen och sedan trycker helt sonika på Windows tangenten (mellan Ctrl och Alt till vänster), då går spelet ur fullskärmsläge och minimeras till aktivitetsfältet, och visst Startmenyn dyker upp men den försvinner om man klickar nånstans utanför.

 

Grafikresurerna och CPU användning går också ned till ett minimum på detta sätt, annars är det fullt ös på dessa om man bara 'tabbar' mellan applikationerna.

 

Sedan kan man köra vilket annat program som helst och när jag vill återgå till spelet igen så klickar jag bara på den ikonen i Aktivitetsfältet och då startar spelet upp i fullskärmsläge och sedan bara går ur pausläget och fortsätter.

 

Testa att göra lika på Windows 8 fast där lär väl Startskärmen då dyka upp (fd. Metro) kanske(?) men därifrån bör det gå att klicka på Skrivbordet.

 

Alt. trycker du på Ctrl + Esc för att återgå till Skrivbordet.

 

Tyvärr har jag inget bättre förslag eftersom jag inte har något fullskärmsspel installerat på min Windows 8 att testa med.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 7 så använder jag inte alls tabbning eller Alt + tab<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235);">Jag pausar spelen och sedan trycker helt sonika på Windows tangenten (mellan Ctrl och Alt till vänster), då går spelet ur fullskärmsläge och minimeras till aktivitetsfältet, och visst Startmenyn dyker upp men den försvinner om man klickar nånstans utanför.

 

Jag var nog otydlig, när jag "tabbar ur spelet" använder jag flaggan. När jag har tabbat ut och inte kommer tillbaka in på spelet eller ser musen eller något alls så har jag testat tabba genom Alt +tab) .

 

jag har testat allt jag kan komma på men jag kommer inte tillbaka in i spelet igen :(

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper inte =/ när jag testar detta så minimeras allt och skrivbordet kommer fram. ser inte musen någonstans och måste avsluta spelet via ctrl alt delete. :(

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej, ja detta är minst sagt enerverande jag förstår dig.:(

 

Men en fråga; har du installerat någon typ av 3:e partsprogram för att få en Startmeny som på gamla Windows 7?

Tex. Start8 från Stardocks eller liknande?

I såfall kan det vara så att Windows 8 sk. 'Hot corners' ställen i hörnen på skärmen där man kommer åt olika saken i Windows 8 ställer till det.

I så fall testa att avinstallera sådana 3:e partsprogram eller om det finns en inställning att göra 'Disable' koppla ur funktioner.

 

  • Pausar du spelet innan du minimerar till skrivbordet?

Även om nu inte muspekaren syns med allting minimerat med [Windowstangenten] +M, rör musen upp, ned, vänster, höger, så att du tror att du är på skrivbordet och sedan Högerklickar du - testa detta på olika ställen.

Får du då upp en meny? I så fall tyder detta på att musen fungerar, men att pekaren inte syns.

 

 

Sedan kan du öppna upp Aktivitetshanteraren med Ctrl + Alt + Del

sedan använder du Piltangenterna och gå ned till där det står 'Aktivitetshanteraren' och Enter alt. trycker Alt + A för att öppna Aktivitetshanteraren.

 

post-73434-0-61533500-1366705928_thumb.png

 

I Aktivitetshanteraren väljer du med pil-tangenterna WOW och Enter så skall du kunna komma tillbaks in i spelet igen och kunna avsluta detta på rätt sätt.

 

Då vore det intressant att veta om musen fungerar igen i spelet och sedan tillbaks i Windowsmiljön på Skrivbordet?

 

Knepigt detta, jag har tyvärr ingen bra lösning och jag har googlat på detta en hel del faktiskt, kanske någon annan kliver in i tråden och har en patentlösning...

Mvh ;)

 

[Edit] Det är ett gammalt spel?

Prova att köra det i Kompatibilitetsläge för Windows XP SP3

Se detta inlägg hur du gör: http://eforum.idg.se...ost__p__1605514

Prestandan kan gå ned något, men bara för att se om det gör nån skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en fråga; har du installerat någon typ av 3:e partsprogram för att få en Startmeny som på gamla Windows 7?<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235);">Tex. Start8 från Stardocks eller liknande?<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235);">I såfall kan det vara så att Windows 8 sk. 'Hot corners' ställen i hörnen på skärmen där man kommer åt olika saken i Windows 8 ställer till det.<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235);">I så fall testa att avinstallera sådana 3:e partsprogram eller om det finns en inställning att göra 'Disable' koppla ur funktioner.

 

Jag har inget sådant! :)

 

Pausar du spelet innan du minimerar till skrivbordet?

 

blir samma sak om jag : pausar, inte pausar, bara är i startmenyn i spelet.

 

 

Även om nu inte muspekaren syns med allting minimerat med [Windowstangenten] +M, rör musen upp, ned, vänster, höger, så att du tror att du är på skrivbordet och sedan Högerklickar du - testa detta på olika ställen.<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235);">Får du då upp en meny? I så fall tyder detta på att musen fungerar, men att pekaren inte syns.

 

Nepp ingenting. Fungerar enbart längst ner i det blå fältet där man ser vilka program man har igång.

 

I Aktivitetshanteraren väljer du med pil-tangenterna WOW och Enter så skall du kunna komma tillbaks in i spelet igen och kunna avsluta detta på rätt sätt.<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235);">

Då vore det intressant att veta om musen fungerar igen i spelet och sedan tillbaks i Windowsmiljön på Skrivbordet?

 

 

Exakt det har jag inte testat och ska testa så fort problemet kommer upp igen :)

 

 

 

Tack för du hjälper till ! :)

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej!

 

Har typ samma problem när jag spelar Counterstrike sen jag bytade till en win8 burk, tabbar jag ur så kommer jag inte in igen utan måste avsluta spelet i aktivitetshanteraren där det då står som "Svarar inte" och inne i spelet så lever musen ett eget liv lite då o då vilket får till följd att "gubben" står o gör piruetter tittandes rakt upp i himlen eller rakt ner i marken, väldigt frustrerande!!

 

Även ute i windows så far muspekaren iväg till ett eller annat hör med jämna mellanrum, också väldigt störigt!!

 

 

Har inga extra "win7 lokalike" prog installerade utan kör en ren win8 installation men funderar nu starkt på att ta bort och köra in win7 igen om inte detta går att lösa dry.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...