Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmklippsverktyg


Mikael63

Rekommendera Poster

Söker ett bra skärmklippsverktyg för Linux (Gnome/mate)

Vill kunna högerklicka, ex. här på en websida och sedan med tangenterna aktivera skärmklippsverktyget inställt i "område" utan att aktuell högerklicksmeny försvinner. Alternativt att man gör en skärmdump av hela skärmen, inklusive högerklicksmenyn då, och direkt får aktuell bild i en redigerare där det enkelt går att maska bort det man inte vill ha med. Vill inte behöva ange olika sökvägar varje gång.

Helst ska klippet sparas automatiskt och efter redigering ska "spara" skriva över befintlig fil.

 

Har testat Shutter, på flera datorer, olika distar, men det är allt för lynnigt. Ena gången fungerar det bra, nästa gång händer inget, går inte konfigurera tangentbordsgenvägar osv. T.o.m. ikonen vid tray ser konstig ut på en burk men inte på de övriga. Vill helst slippa befatta mig mer med shutter.

 

Testar nu Jshot och den går åtm. att konfigurera. Dock kan jag inte få kvar högerklicksmenyerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du testat xnview multiplatform? Använder den för skärmklipp i ubuntu.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du testat xnview multiplatform? Använder den för skärmklipp i ubuntu.

/ Jari

Detta du tänker på antar jag? "XnView also provides a convenient Screen Capture module"

 

Detta måste givetvis testas! Tack!

 

XnView använde jag i Windows för länge sedan, då som "bild-bläddrare", men troligen hade IrfanView bättre egenskaper varför jag nyttjar den för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat gnome-screenshot?. Ingår i gnome-utils paketet. Själv använder jag, som KDE-användare, KDE-snapshot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat gnome-screenshot?. Ingår i gnome-utils paketet. Själv använder jag, som KDE-användare, KDE-snapshot.

Jodå, den finns med som standard i Mint men saknar de finesser jag efterfrågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du testat xnview multiplatform? Använder den för skärmklipp i ubuntu.

/ Jari

Tack igen! Snudd på att sätta tråden som löst!

Vill man leta något negativt så är det väl att programmet måste vara igång (i ett fönster och).

 

Var tvungen fixa en egen Programstartare i LMDE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...