Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windowsbrandväggen och F-Secure Internet Security 2012


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar över hur man kan få Windowsbrandväggen att behålla inställningen PÅ.

Har just installerat om operativsystemet Windows 7 Pro. Jag har F-Secure Internet Security 2013, dvs. det hade jag före ominstallationen. Nu är det version 2012 och jag har försökt invänta version 2013, men den behagar inte komma ner. Version 2013 "interagerar" ju med Windowsbrandväggen, vilket jag i och för sig inte tycker är så begåvat, men så är det i alla fall. Därför har jag gjort mina inställningar för in- respektive utgående vad gäller vissa program i Windowsbrandväggen, så att jag är förberedd när F-Secure Internet Security blir version 2013. Men när jag startar om, så är Windowsbrandväggen inaktiverad igen. Är det så att den gamla versionen av F-Secure (2012), som har egen brandvägg, stoppar Windowsbrandväggen?

Har försökt ladda ner, från F-Secure, den lilla fil som skall uppgradera till 2013. Men det händer absolut ingenting när jag dubbelklickar på filen. Jag väntar och väntar medan det står att den uppgraderar, men ingenting händer.

Vilka fel gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera F-Secure IS 2012 och installera F-Secure IS 2013

 

http://www.f-secure.com/sv/web/home_global/support/installers

 

Version 2013 "interagerar" ju med Windowsbrandväggen, vilket jag i och för sig inte tycker är så begåvat

 

Varför?

 

F-Secure (2012), som har egen brandvägg, stoppar Windowsbrandväggen?

 

Jepp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det under Kontrollpanelen\System och säkerhet under Windows-brandväggen, är den aktiverad eller är det F-Secure´s brandvägg som är aktiverad?

 

Men windows brukar säga till att välja mellan den externa brandväggen eller den inbyggda.

Så det är troligen F-Secure som stänger ner den inbyggda.

 

Läs mera om uppgradering från 2012 till 2013 här

 

http://www.f-secure....port/installers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera F-Secure IS 2012 och installera F-Secure IS 2013

 

http://www.f-secure.com/sv/web/home_global/support/installers

 

 

 

Varför?

 

 

 

Jepp

Jag har en uppgraderingsversion av F-Secure Internet Security 2013. (Eller hade). Ingen cd eller fil liggande att använda. Två års licens, går ut 2014. 2013 bara kom in förra gången via en uppdatering. Jag kan således inte bara avinstallera 2012 och få 2013 utan att kontakta supporten. Något jag tänkte jag skulle slippa. Nej, jag gillar inte att mackla med olika brandväggar, det funkade bra med 2012 där jag hade en brandvägg som jag kunde styra hur den skulle fungera. Att ha brandväggsinställningar i operativsystemet och det andra i F-Secure skapar bara förvirring, vilket jag läst mycket om här på IDG.

Jag har prövat ladda ner den fil från sidan du hänvisar till, men den svarar inte alls. Jag dubbelklickar och trycker på uppgradera, sen står den där och inget händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det under Kontrollpanelen\System och säkerhet under Windows-brandväggen, är den aktiverad eller är det F-Secure´s brandvägg som är aktiverad?

 

Men windows brukar säga till att välja mellan den externa brandväggen eller den inbyggda.

Så det är troligen F-Secure som stänger ner den inbyggda.

 

Läs mera om uppgradering från 2012 till 2013 här

 

http://www.f-secure....port/installers

Jo, i kontrollpanelen står det att F-Secures brandvägg är aktiv, men inte Windowsbrandväggen. Detta trots att jag faktiskt har aktiverat Windowsbrandväggen och ser att den är aktiv. Förstår dock att det inte är lämpligt med två brandväggar. Förstår bara inte krånglet från F-Secure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har prövat ladda ner den fil från sidan du hänvisar till, men den svarar inte alls. Jag dubbelklickar och trycker på uppgradera, sen står den där och inget händer.

Blir den blockerad i brandväggen?

Det är ju lätt hänt om du försöker hålla båda brandväggarna på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir den blockerad i brandväggen?

Det är ju lätt hänt om du försöker hålla båda brandväggarna på.

Hej!

Jag vet inte, men jag har provat installation såväl med som utan brandvägg/-ar och inte lyckats. Jag får bara bifogade ruta som står och stampar. Det händer absolut ingenting.

post-62800-0-85063000-1366564676_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Problemet löst av F-Secures support. Det krävdes ett avinstallationsredskap som hämtades från F-Secure. Körde det, startade om datorn och hämtade sen filen för version 2013. Så nu har jag i alla fall rätt version, även om jag inte gillar modellen med integrerad Windowsbrandvägg.

Så, jag vill fråga följande:

Det tar ett bra tag att göra inställningar i Windowsbrandväggen - in- och utgående trafik. Jag frågade F-Secure var i Windows dessa inställningar sparas, men det kunde supporten inte svara på. Det vore förnämligt om man kunde hitta den filen/mappen och göra en backup på den - om utifall man får problem. Då slipper man sitta och göra om alla dessa inställningar. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det fungerar likadant med F-secures integrerade Windows brandvägg, men med Windows brandvägg kan man själv bestämma var inställningarna ska sparas. Öppna brandväggen och välj Avancerade inställningar. Klicka på Åtgärder och välj Exportera principer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kquote name='vertpre' timestamp='1366837469' post='1606168']

Vet inte om det fungerar likadant med F-secures integrerade Windows brandvägg, men med Windows brandvägg kan man själv bestämma var inställningarna ska sparas. Öppna brandväggen och välj Avancerade inställningar. Klicka på Åtgärder och välj Exportera principer.

 

TACK!

Detta var jag inte uppmärksam på när jag ställde in Windowsbrandväggen! Nu vet jag och tror att det skall fungera. konstigt bara att F-Secures support inte kände till det. Skulle något gå illa, så har man ju inställningarna sparade och det är bara att importera filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...