Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användarprofiler delas automatiskt ut i nätverket


fredrik013

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har 2 datorer i mitt hemnätverk, stationär och en bärbar. Här om dagen upptäckte jag att användarprofilerna på min stationära dator delas ut automatiskt i nätverket. Hur jag än jämför inställningar för delning av mappar och hur behörigheterna är satta på mappen användare eftersom rättigheter ärvs blir jag inte klok på vad som är aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows?

- Skapa ett eller flera unika konton för de som ska ha åtkomst

- Högerklicka på mappen och välj egenskaper och sen fliken säkerhet

- Ta bort "användare"

- Lägg till de konton som du vill ska ha behörighet at komma åt mappen

Default får de bara läsrättigheter så vill du att de ska kunna skriva i mappen får du kryssa i det

 

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=17168

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag vill inte att någon ska ha tillgång till min "användarprofil" som jag förklarade så syns den i nätet och den är utdelad med fullständiga behörigheter, läsa och skriva och det vill jag inte ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har 2 datorer i mitt hemnätverk, stationär och en bärbar. Här om dagen upptäckte jag att användarprofilerna på min stationära dator delas ut automatiskt i nätverket. Hur jag än jämför inställningar för delning av mappar och hur behörigheterna är satta på mappen användare eftersom rättigheter ärvs blir jag inte klok på vad som är aktiverat.

 

Du får återställa rättigheterna, och kanske göra en viruskontroll, ifall du fått in någon smitta, som du inte känner till?

För normalt så kan inte dessa inställningar ändras av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men hur återställer jag rättigheterna som du skriver att jag ska göra?

 

Hälsningar Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag rotat lite mer och jämfört rättigheterna på båda mina datorer.

 

Så här ser det ut på min stationära:

 

Om jag går in på säkerhet när jag har högerklickat och valt egenskaper och sedan avancerat och tittar på fliken tillbehör. Så som det ska se ut så har "fredrik" (jag), "administratörer" och "system" fullständig behörighet. Dessutom har "användare" rättighet att läsa och köra och lika så "alla". Dessa 2 poster lyckas jag inte ta bort. Jag hittar ingen ta bort knapp för dessa som jag gör på "fredrik" som jag fick lägga till på min stationära. Hur ska jag få bort posterna "alla" och "användare"? De ska ju inte se mappen "fredrik".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Nu har jag lyckats lösa mitt problem och delger här lösningen.

 

Min användarprofil som heter "fredrik" har på något sätt ärvt behörigheter från den överordnade mappen som heter "användare". Den ärvde alltså rättigheter för "alla" och "användare" så att de fick läsa och köra.

 

Vad jag gjorde var att gå in på egenskaper, fliken säkerhet och sedan klicka på avancerat.

 

På avancerat klickade jag på "ändra behörigheter" och kryssade ur rutan "inkludera behörighetsposter som kan ärvas från objektets överordnade objekt".

 

Nu ser allt helt rätt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hallå!

 

Nu har jag lyckats lösa mitt problem och delger här lösningen.

 

Min användarprofil som heter "fredrik" har på något sätt ärvt behörigheter från den överordnade mappen som heter "användare". Den ärvde alltså rättigheter för "alla" och "användare" så att de fick läsa och köra.

 

Vad jag gjorde var att gå in på egenskaper, fliken säkerhet och sedan klicka på avancerat.

 

På avancerat klickade jag på "ändra behörigheter" och kryssade ur rutan "inkludera behörighetsposter som kan ärvas från objektets överordnade objekt".

 

Nu ser allt helt rätt ut.

 

Lite sent svar, men jag vill passa på att inflika att OM man skapar en av Windows 7 & 8´s hemgrupp (eller går med i en befintlig hemgrupp) så dyker ett förnster upp med fråga om VAD man vill dela.. Och otroligr korkat nog så är det just mappar i din privata profil som anges.. Så däri skall man AVMARKERA ALLT utom ev. skrivare!

(Då slipper man det TS drabbades av att ALLA kan se ALLT man har sparat privat!)

 

Det man därefter går är att man väljer att spara, kopiera etc. filer man vill dela i Windows DELADE MAPPAR...

(Dessa finns under C:\Användare\Delat)

 

Så får någon av er ett liknande problem, kontrollera i kontrollpanelen HEMGRUPP, vad som anges där (för varje användare) och avmarkera det jag skrev ovan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...