BornZombie Postad 19 april, 2013 Share Postad 19 april, 2013 C# Hänga Gubbe ConsoleHej skulle behöva lite hjälp med att slutföra ”projektet”, just nu så har jag skapat en ordlista, meny osv, men två utav funktioner är inte som de ska.. Inmätning av nya ord, och gissa rätt/fel.Tacksam för all typ av hjälp using System; using System.Collections.Generic; namespace HängaGubbe { class OrdL { private List<string> ord = new List<string>(); public void OrdLista() { ord.Add("\tprojektarbete"); ord.Add("\tprogrammering"); ord.Sort(); foreach (string word in ord) { Console.WriteLine(word); } } public void AddWord(string value){ ord.Add(value); } } } using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; using System.Text; using System.IO; namespace HängaGubbe { class Meny { static void Main(string[] args) { while (true) { //Meny Console.WriteLine("\n\n\t === HÄNGA GUBBE === \n\n"); .... Console.Write("\n\tVälj 1-4: "); //Användaren får välja string menySelection = Console.ReadLine(); if (menySelection == "1") { Console.WriteLine("\n\n\t=== LÄGG TILL ORD ===\n\t"); } else if (menySelection == "2") { .... Console.WriteLine("\n\t=========="); } else if (menySelection == "3") { .... Console.WriteLine("\n\tGRATTIS DU HAR GISSAT RÄTT!"); } else if (menySelection == "4") { Console.WriteLine("\n\n\t=*= HEJ DÅ! =*=\n\n\n\n\n"); break; //avbryter while loopen, avslutar spelet } else { Console.WriteLine("\n\tOGILTIGT VAL!"); //meddelar vid fel val } } } } } Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BornZombie Postad 20 april, 2013 Trådskapare Share Postad 20 april, 2013 Projektet slutförd, två funktioner har jag inte lyckats med. Under menyn tre ska spelaren tillfrågas om max antal fel spelaren får att ha, fel räknare och att spelet avslutas vid max antal fel. =)Meny using System; using System.Collections.Generic; namespace HängaGubbe { class Meny { static void Main() { while (true) { //Meny Console.WriteLine("\n\n\t === HÄNGA GUBBE === \n\n"); Console.WriteLine("\n\n\t[1] Lägg till ord"); ... Console.Write("\n\tVälj 1-4: "); //Användaren får välja string menySelection = Console.ReadLine(); if (menySelection == "1") { Console.WriteLine("\n\n\t=== LÄGG TILL ORD ==="); //Låter spelaren lääga till 5 ord string[] ordLista = new string[10]; ordLista[0] = Console.ReadLine(); ordLista[1] = Console.ReadLine(); ordLista[2] = Console.ReadLine(); ordLista[3] = Console.ReadLine(); ordLista[4] = Console.ReadLine(); //Rensar fönstret Console.Clear(); .... } else if (menySelection == "2") { //Här anropar vi ordlista som vi har skapat tidigare .... } else if (menySelection == "3") { while (true) { Console.WriteLine("\n\n\t=== VÄLKOMMENT TILL SPELET! ==="); Console.WriteLine("\n\n\t=== GISSA DET HEMLIGA ORDET ===\n\n"); ... break; } } else if (menySelection == "4") { Console.WriteLine("\n\n\t=== HEJ DÅ! ===\n\n\n\n\n"); break; //avbryter while loopen, avslutar spelet } else { //Meddelar vid fel val Console.WriteLine("\n\tOGILTIGT VAL!"); } } } } } Program //Kontrollerar om man har skrivit in rätt bokstav, samt om hela ordet är rätt. using System; using System.Collections.Generic; namespace HängaGubbe { class Program { public void OrdKontroll(string hord, char[] gord, char bokstav) { for (int i = 0; i < hord.Length; i++) { ... } Console.Write("\n\n\t== ORDET ==\n\n\t"); for (int o = 0; o < gord.Length; o++) { Console.Write(gord[o]); } } public bool RättaOrd(string hemligt, char[] gissatord) { string temp = ""; ... if (temp.Equals(hemligt)) { Console.WriteLine("\n\n\tGRATTIS DU HAR GISSAT RÄTT ORD!"); Console.WriteLine("\n\tDET RÄTTA ORDET VAR\t" + hemligt); return true; } else { return false; } } } } OrdLista Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 20 april, 2013 Share Postad 20 april, 2013 Vad är din fråga egentligen? Du vet ju hur man läser in något som användaren skriver. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BornZombie Postad 20 april, 2013 Trådskapare Share Postad 20 april, 2013 Vad är din fråga egentligen? Du vet ju hur man läser in något som användaren skriver. Har klurat ut en del som jag har postat i det senaste inlägget, men sen undrar jag hur man skulle kunna göra att spelaren blir tillfrågad om hur många felgissningar får man ha innan spelet börjar, alltså när man väljer meny 3 ska man bli tillfrågad hur många felgissningar får man ha och sedan ska dessa räknas vid varje fel svar och vid max antal felgissningar ska spelet avslutats. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 20 april, 2013 Share Postad 20 april, 2013 Du frågar ju om felgissningar på samma sätt som du frågar vilket menyval användaren vill välja. I loopen "while (!rättord)" tror jag du kan räkna upp den variabeln och sedan kolla om den blivit för stor. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.