Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C# Hänga Gubbe Console


BornZombie

Rekommendera Poster

C# Hänga Gubbe Console



Hej skulle behöva lite hjälp med att slutföra ”projektet”, just nu så har jag skapat en ordlista, meny osv, men två utav funktioner är inte som de ska.. Inmätning av nya ord, och gissa rätt/fel.

Tacksam för all typ av hjälp



using System;
using System.Collections.Generic;

namespace HängaGubbe
{

class OrdL
{
private List<string> ord = new List<string>();

public void OrdLista()
{
ord.Add("\tprojektarbete");
ord.Add("\tprogrammering");

ord.Sort();
foreach (string word in ord)
{
Console.WriteLine(word);

}

}

public void AddWord(string value){
ord.Add(value);
}
}
}

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.IO;

namespace HängaGubbe
{

    class Meny
    {

        static void Main(string[] args)
        {


            while (true)
            {
                
                //Meny
                Console.WriteLine("\n\n\t === HÄNGA GUBBE === \n\n");
                ....
                Console.Write("\n\tVälj 1-4:  ");


                //Användaren får välja
                string menySelection = Console.ReadLine();

                if (menySelection == "1")
                {

                    Console.WriteLine("\n\n\t=== LÄGG TILL ORD ===\n\t");        
        }

                else if (menySelection == "2")
                {
            ....
                    Console.WriteLine("\n\t==========");
                }

                else if (menySelection == "3")
                {
                    

            ....
                        Console.WriteLine("\n\tGRATTIS DU HAR GISSAT RÄTT!");
                    
                }

                else if (menySelection == "4")
                {
                    Console.WriteLine("\n\n\t=*= HEJ DÅ! =*=\n\n\n\n\n");
                    break;
                     //avbryter while loopen, avslutar spelet
                }
                else
                {
                    Console.WriteLine("\n\tOGILTIGT VAL!");
                    //meddelar vid fel val
                }


            }



        }
    }
}
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Projektet slutförd, två funktioner har jag inte lyckats med. Under menyn tre ska spelaren tillfrågas om max antal fel spelaren får att ha, fel räknare och att spelet avslutas vid max antal fel. =)



Meny
 

using System;
using System.Collections.Generic;

namespace HängaGubbe
{

    class Meny
    {
        static void Main()
        {

            while (true)
            {
                
                //Meny
                Console.WriteLine("\n\n\t === HÄNGA GUBBE === \n\n");
                Console.WriteLine("\n\n\t[1] Lägg till ord");
                ...
                Console.Write("\n\tVälj 1-4:  ");


                //Användaren får välja
                string menySelection = Console.ReadLine();

                if (menySelection == "1")
                {
                    Console.WriteLine("\n\n\t=== LÄGG TILL ORD ===");

                    //Låter spelaren lääga till 5 ord

                    string[] ordLista = new string[10];
                    ordLista[0] = Console.ReadLine();
                    ordLista[1] = Console.ReadLine();
                    ordLista[2] = Console.ReadLine();
                    ordLista[3] = Console.ReadLine();
                    ordLista[4] = Console.ReadLine();

                    //Rensar fönstret
                    Console.Clear();
                   
                    ....

                }

                else if (menySelection == "2")
                {
                    //Här anropar vi ordlista som vi har skapat tidigare
                    ....
                }

                else if (menySelection == "3")
                {
                    while (true)
                    {


                        Console.WriteLine("\n\n\t=== VÄLKOMMENT TILL SPELET! ===");

                        Console.WriteLine("\n\n\t=== GISSA DET HEMLIGA ORDET ===\n\n");
            ...
                        break;



                    }
                }

                else if (menySelection == "4")
                {
                    Console.WriteLine("\n\n\t=== HEJ DÅ! ===\n\n\n\n\n");
                    break; //avbryter while loopen, avslutar spelet
                }
                else
                {
                    //Meddelar vid fel val
                    Console.WriteLine("\n\tOGILTIGT VAL!");                    
                }


            }



        }
    }
}

Program


//Kontrollerar om man har skrivit in rätt bokstav, samt om hela ordet är rätt.

using System;
using System.Collections.Generic;

namespace HängaGubbe
{

class Program
{
public void OrdKontroll(string hord, char[] gord, char bokstav)
{

for (int i = 0; i < hord.Length; i++)
{
...
}

Console.Write("\n\n\t== ORDET ==\n\n\t");
for (int o = 0; o < gord.Length; o++)
{
Console.Write(gord[o]);
}
}

public bool RättaOrd(string hemligt, char[] gissatord)
{
string temp = "";
...
if (temp.Equals(hemligt))
{
Console.WriteLine("\n\n\tGRATTIS DU HAR GISSAT RÄTT ORD!");
Console.WriteLine("\n\tDET RÄTTA ORDET VAR\t" + hemligt);
return true;
}

else
{
return false;
}

}
}
}

OrdLista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är din fråga egentligen?

Du vet ju hur man läser in något som användaren skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är din fråga egentligen?

Du vet ju hur man läser in något som användaren skriver.

 

Har klurat ut en del som jag har postat i det senaste inlägget, men sen undrar jag hur man skulle kunna göra att spelaren blir tillfrågad om hur många felgissningar får man ha innan spelet börjar, alltså när man väljer meny 3 ska man bli tillfrågad hur många felgissningar får man ha och sedan ska dessa räknas vid varje fel svar och vid max antal felgissningar ska spelet avslutats.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du frågar ju om felgissningar på samma sätt som du frågar vilket menyval användaren vill välja. I loopen "while (!rättord)" tror jag du kan räkna upp den variabeln och sedan kolla om den blivit för stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...