Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

1000 gånger snabbare laddning och 30 gånger mer energi på samma batterivolym


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

NyTeknik: Nytt litiumbatteri med superprestanda

NordicHardware: 1000 gånger snabbare laddning med nytt mikrobatteri

 

Och tidigare har Tyska forskare har tagit fram ett litium-svavelbatteri med dubbelt så hög energitäthet som litiumjonbatterier.

 

Frågan är väl vad resultatet i slutändan blir när dessa hittar ut på konsumentmarknaden efter flera år, om det visar sig hålla dessa värden och vilka nackdelar det för med sig?;)

 

Men det verkar som det händer en hel del på den fronten och det är ju välbehövligt.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dyker upp mer eller mindre fantastiska idéer om batterier lite då och då, så har det varit de senaste åren. Frekvensen kanske ökat en aning sista året.

 

Vad jag vill säga är att det tycks vara mycket snack och lite verkstad, det verkar ofta vara lite uppblåsta siffror minst sagt samt svårigheter att skala upp tekniken från laboratoriet till verkligheten.

 

Som alltid funderar jag även på vilken energitäthet man verkligen vill ha i batterier? Idag kan batterier brinna ganska bra, ökar vi energitätheten är det kanske små bomber vi har i fickorna?

 

Men visst, intressant utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja bara för att man i ett forskningslabb lyckats tagit fram ny teknik, material etc. så är det inget som säger att det blir precis så som industrin sedan väljer att satsa på för utveckling för konsumentmarknaden.

 

Det är inte ens säkert att det leder till någonting alls eller till något mer än i nischade produkter.

 

Slutprodukten kan ju naturligtvis ha helt andra egenskaper, sammansättningar och värden, så är det oftast för att det skall bli praktiskt tillverkningsbart i stora volymer och användbart för slutanvändaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med snabb laddning är väl värmeutvecklingen? Halverar man måtten på ett batteri så minskar ytan till en fjärdedel, volymen till en åttondedel. Eftersom batteriets volym minskat 8 gånger och ytan 4 gånger har man fått dubbelt så stor yta i förhållande till volymen.

Eftersom ytan avgör hur snabbt värme kan avledas så går det alltså ladda batteriet dubbelt så snabbt utan överhettning.

Med samma resonemang, minskar man batteriets alla mått 1000 gånger går det alltså att ladda 1000 ggr snabbare utan att överhettas jämfört med ett vanligt batteri, mikrobatteriet.

Men för att få samma kapacitet som ett vanligt batteri behövs 1000000000 mikrobatterier med rejält med luft emellan för att avleda värmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med snabb laddning är väl värmeutvecklingen? Halverar man måtten på ett batteri så minskar ytan till en fjärdedel, volymen till en åttondedel. Eftersom batteriets volym minskat 8 gånger och ytan 4 gånger har man fått dubbelt så stor yta i förhållande till volymen.

Eftersom ytan avgör hur snabbt värme kan avledas så går det alltså ladda batteriet dubbelt så snabbt utan överhettning.

Med samma resonemang, minskar man batteriets alla mått 1000 gånger går det alltså att ladda 1000 ggr snabbare utan att överhettas jämfört med ett vanligt batteri, mikrobatteriet.

Men för att få samma kapacitet som ett vanligt batteri behövs 1000000000 mikrobatterier med rejält med luft emellan för att avleda värmen.

 

Är det ny teknik på gång inom dessa batterier, så är ju detta medräknat naturligtvis.

Så jag ser inget problem, snarare en nyfikenhet på vad det då kommer att innebära?

 

Så det är nog lite för tidigt att ha förhastade slutsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

För elbilar och liknande måste det vara särskilt intressant, men givetvis inom många andra områden.

 

Ja det är nog alldeles för tidigt att sia om vad det blir i slutänden, men jag tycker det är ett steg i rätt riktning att det satsas på forskning inom detta och att det görs framsteg. :thumbsup:

 

Sedan lär väl problem dyka upp under resans gång som måste lösas genom vidareutveckling av teknik, material, processer och metoder.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...