Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Crysis 3 - ställer höga krav på hårdvaran vid maxade inställningar


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

GameReactor: Recension Crysis 3

Vid recensionstillfället hos Crytek spelades Crysis 3 på datorer utrustade med dubbla Radeon HD 7970-grafikkort.

PC För Alla: Test Crysis 3 - Smygande jakt i storstadsdjungeln

PC För Alla Extreme: Cryteks vd: "Grafik utgör 60 procent av ett datorspel"

Uttrycket "but can it play Crysis?" har blivit en kultklassiker

 

Tom's Hardware Warning: Crysis 3 Will Melt Your PC, Says Crytek:D

 

  • För att se om din PC klarar Crysis 3, kör System Requirements Lab för att se vilka inställningar du kan använda.

Systemkrav:

http://www.ign.com/w...em_Requirements

 

Minimum System Operating Requirements for PC

• Windows Vista, Windows 7 or Windows 8

• DirectX 11 graphics card with 1Gb Video RAM

• Dual core CPU

• 2GB Memory (3GB on Vista)

 

Example 1 (Nvidia/Intel):

• Nvidia GTS 450

• Intel Core2 Duo 2.4 Ghz (E6600)

 

Example 2 (AMD):

• AMD Radeon HD5770

• AMD Athlon64 X2 2.7 Ghz (5200+)

 

Recommended System Operating Requirements for PC

• Windows Vista, Windows 7 or Windows 8

• DirectX 11 graphics card with 1GB Video RAM

• Quad core CPU

• 4GB Memory

 

Example 1 (Nvidia/Intel):

• Nvidia GTX 560

• Intel Core i3-530

 

Example 2 (AMD):

• AMD Radeon HD5870

• AMD Phenom II X2 565

Hi-Performance PC Specifications

• Windows Vista, Windows 7 or Windows 8

• Latest DirectX 11 graphics card

• Latest quad core CPU

• 8GB Memory

 

Example 1 (Nvidia/Intel):

• NVidia GTX 680

• Intel Core i7-2600k

 

Example 2 (AMD):

• AMD Radeon HD7970

• AMD Bulldozer FX4150

-----------------------------------------------------------------

 

Någon som spelat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

AnandTech har testat grafikkortet AMD Radeon HD7990 (dubbla GPU-kretsar och kostar närmare 10 000:-) och där är det inte att leka med Crysis 3..

 

http://www.anandtech...ets-official/13

Citat:

 

Our final benchmark in our suite needs no introduction. With Crysis 3, Crytek has gone back to trying to kill computers, taking back the “most punishing game” title in our benchmark suite. Only in a handful of setups can we even run Crysis 3 at its highest (Very High) settings, and that’s still without AA. Crysis 1 was an excellent template for the kind of performance required to driver games for the next few years, and Crysis 3 looks to be much the same for 2013.

 

Meanwhile it’s interesting to note just how much rendering performance it takes to feed the beast that is Crysis 3. With everything turned up short of anti-aliasing, the mighty 7990 is the bare minimum needed to clear 60fps at 1920, and Very High quality is out of the question at 2560 and higher. It will probably be another year or two before we have a single cards that can smoothly play Crysis 3 at its highest settings; in the meantime it will take multiple high-end cards to make that happen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Flyfisherman

Nu har jag testat och vad skall jag säga?

 

Visst- det går att spela på standard i dom flesta moderna datorer utan problem - men så fort jag höjer nivån på inställningarna bara något litet blir det problem direkt!

 

Vad jag har? Se denna tråd: Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen (uppdaterad) där ett fabriksöverklockat grafikkort genast kräver mer i detta än något annat jag tidigare testat.

:o

 

Jag har aldrig varit med om något liknande; GPU och även CPU kräver helt enkelt otroligt med kraft!

Om jag startar på High sedan till Extrem settings så går FPS ned från 58 till endast 28!!

 

Och detta med ett fabriksöverklockat grafikkort (ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2)

Drivrutiner:AMD Catalyst 13.4

Jag har nu överklockat detta ytterligare - och det räcker ändå inte till...för högsta inställningar.

 

Bilden visar inställningarna jag stegvis gjort och dessutom fått det stabilt.

Obs! Två grafikkort av samma fabrikat och modellbeteckning betyder inte att dessa automatiskt fungerar exakt lika.

post-73434-0-56312100-1376106185_thumb.png

 

Men grafiken är i särklass det snyggaste jag någonsin sett och det går mycket bra att spela på lägre grafikinställningar - givetvis!

 

Ps. Crysis 3 fungerar nu bra med klart godkända resultat ang. kvaliteten på grafiken och c:a 60FPS och inga problem. :lol:

Min dators inställningar - se länk ovan till effektförbrukningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Uppdaterar.

 

Jag kör nu på AMD Catalyst 13.9 grafikdrivrutiner och jag har genast märkt att det "flyter på" bättre.

Har även ändrat en del i grafikinställningarna, men i huvudsak det jag skrivit ovan.

 

Jag har ett önskemål - värre grafikkort (eller dubbla i Crossfire) - för att klara detta spel på högsta inställningar... :P
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hehe, av en händelse (tyckte det var intressant med jämförelse) så testade jag nyss Crysis Warhead från 2008 med samma hårdvara dock med uppdaterade grafikdrivrutiner Catalyst 13.12 och inte ens detta klaras av med maxade inställningar, dvs. Enthusiast på allting och AA 8x.

 

Jag fick FPS på mellan 35 och 40.

Var tvungen att ställa ned AA till 4x och vissa av grafikinställningarna till Gamer (2:a av 4 möjliga) och fick då upp FPS till c:a 50

 

Även då var Crysis Warhead från 2008 helt extremt... ;)

Det är i princip samma med Crysis 2... från 2011

 

Ps. Finns det överhuvudtaget någon som lyckats köra Crysis 3 med absolut maxade inställningar på allt och med FPS på över 60 samt med skärmupplösning om minst 1920 x 1080?

I så fall tala gärna om vilken hårdvara och vilka grafikkort i Crossfire (AMD) eller SLI (nVidia) ni kör med.

 

I alla tre spelen så ligger GPU på 100 % och CPU användningen i vissa lägen på min överklockade Intel Core i7 2600K (4,2GHz) på runt 40-50 % mer eller mindre, ja lite mindre på Crysis Warhead.

Mvh :)

 

Kan även nämna (i personligt tycke) att i grafikhänseende så spöar Crysis 2 även COD Ghost (2013), för att inte tala om Crysis 3 som vinner med flera hästlängder...är nog bara Far Cry 3 som kan mäta sig med snygg grafik av dom spelen jag provat. BF4 har jag dock ännu inte testat, men BF3 har jag och det når inte upp till Crysis 3 i detta avseende....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...