Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ÅÄÖ Problem i Chrome


C_S

Rekommendera Poster

Hej

 

Sedan en tid tillbaka så har min webbrowser Chrome strulat med åäö. Inte på alla webbsidor utan det dyker upp lite här och där. Jag har testat att ställa om teckenkodning till ex UTF-8 och ISO 8859-1. Jag har testat att installera om chrome och tagit bort alla tillägg men inget verkar fungera.

 

Tror att det satte igång efter att jag installerade om datorn och kan inte komma på att jag har installerat något som kan ha påverkat detta.

 

Är det någon som känner igen detta problem och kanske har något förslag på lösning.

 

Mvh Catarina

post-63674-0-61204100-1366095727_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna google chrome, tryck på symbolen längst upp till höfer (3 stycken streck i höjd av varandra).

tryck på inställningar.

Tryck på sökrutan och sök på "språk".

"språk och inmatningsinställningar..."

Använder du svenska eller engelska där?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge adressen eller källkoden till en sajt där å,ä och ö inte fungerar. Felet kan bero på sidan. Ingen ISO-8859 teckenkodning har ‰ på samma plats som ä i ISO-8859-1. Felet kan även bero på typsnitt. Endel typsnitt har av typografiska skäl bytt ut vissa tecken för att kunna återge tecken som inte finns i standaden (‰ ingår inte i någon ISO-8859 standard).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempelvis så är det denna sida: http://www.storytel.se men ber jag en kollega titta på den så ser det bra ut.

 

För jag retar mig mest på det att det är så i vårt supportsystem men för mina kollegor så ser allt fint ut, så jag har alltid trott att det är någon inställning på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ISO 8859-1 i Chrome och det funkar - Vilket språk har du inställt i Windows?

 

Har du Chrome Version 26.0.1410.64 m (stable)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar ingenting i sidans källkod som förklarar felet. Sidans teckenkodning är angivet till ISO-8859-1. Har du prövat med att välja ett annat teckensnitt i Chrome?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag ska ta ändra inställningar-> webbinnehåll-> Teckenstorlek?

 

Mvh Catarina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NordicOne: Jag har också Version 26.0.1410.64 m för Chrome och när jag tittar i kontrollpanelen -> Språkinställningar för Windows Live så är det inställt på svenska. Är det på flera ställen man kan kolla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...