Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av Server (hårdvara)


PCsnubben

Rekommendera Poster

En vän till mig har en gammal noname PC står som server med installerad Windows Server 2003.

 

Han har nu köpt en "riktig" serverburk begagnad (Dell Poweredge 2600), också med Windows Server 2003.

Den har Xeon CPU och Intel chipset.

Ingen aning om vad den har för disk(ar).

 

Han vill att jag ska hjälpa honom att byta burk.

 

Kan det fungera att bara klona disken i den gamla till den nya ?

 

Eller finns det några verktyg (program) för att flytta över allt till den "nya" ?

 

Han har ca 10st workstations plus skrivare mm anslutet.

 

Har inte kollat ännu om han även använder exchange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DellLyssnar

Hej PCPro,

 

Jag heter Emma och arbetar på Dell. Jag skulle interekommendera kloning då du troligtvis kommer att sakna drivrutiner, dåPoweredge troligtvis kör med Scsi diskar, vilket inte framgår om den gamlaservern också gör. Används servern som domain controller kan du göra enmigration via windows till den nya. Har du någon 3eparts backup funktion somkan ta backup på hela systemet så kan du prova detta och sedan återställa denpå den nya datorn, men även här kan det bli problem med drivrutiner.

 

Jag tror att det bästa alternativet är att göra en virtuell maskin i tex. Vmwareav den gamla och kör den i den nya. Beroende på vilken hårddisk du har kan detgå att konvertera en virtuell maskin tillbaka till en fysisk men även här kan detkrångla med drivrutiner, så att använda den virtuellt är det nog det bästaalternativet.

 

Återkom gärna om du har fler frågor.

 

Med vänliga hälsningar,

 

Emma Croona

Dell | Social Media & Communities Professional

Följ oss på Twitter: @DellLyssnar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren Emma och Dack.

 

Emma, kan du precisera vad du menar med 3eparts backup ?

Kloning är ju en typ av 3eparts backup....

 

Jag har både möjligheten att göra en kloning mha tex Ghost eller Acronis om jag vill.

Iallafall med Acronis finns möjligheten att lägga till drivrutiner vid en kloning.

 

På Dellmaskinen finns redan Server 2003 installerat och förmodligen har den raidade Scsi-diskar.

Detta förmodar jag enligt specen på http://www.dell.com/downloads/global/products/pedge/en/2600_specs.pdf

Hur den är konfigurerad har jag dock ingen aning om.

Det kommer inte att framgå förrän jag får den i min hand.

 

Menar du att jag ska köra en virtuell maskin på den nya servern med en klon av den gamla ?

Detta har jag aldrig testat....

VirtualBox från Oracle har jag kört, men aldrig med en serverinstallation, och aldrig kört in en klonad disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DellLyssnar

Hej igen,

 

Ett exempel på ett backupsystem är "Symantec backup EXEC", men har du ingen licens så medför ju det en kostnad på en lösning som kanske inte fungerar.

 

Med Acronis borde det fungera om man lägger till raiddrivrutinen i imagen.

 

Du skriver att du redan har en windows 2003 server installerad på den nya datorn och används den gamla som Domän kontroller så finns det inbyggda windowsfunktioner för att migera över hela domänen till den nya datorn.

 

Fungerar inget av ovastående så kan man köra den gamla servern på den nya datorn som en virtuell maskin i tex VMware.

 

Hoppas mitt svar hjälper, återkom om du har fler frågor.

 

Mvh/ Emma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...