Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag få en normal webbläsare igen?


Jodie

Rekommendera Poster

På min helt nya dator med Windows 8 fanns liksom två typer Internet Explorer: .

 

1. En startbar från Aktivitetsfältet och rätt lik IE8 som jag varit van och trivts med på ett par andra datorer. Men jag vill minnas att denna nya var en IE10.

 

2. Och en annan konstig Internet Explorer - i mitt tycke helt fånig - variant med adressfältet nertill istället, och som ser så avskalat begränsad ut som vore den ämnad för småbarn.

 

Jag har ingen "touch"-skärm och körde glatt någon dag med den först nämnda webbläsaren... men när jag kört Windows Update för första gången på den nya datorn försvann IE-knappen på Aktivitetsfältet och jag kan inte finna något sätt att få igång den webbläsaren igen och nu vill jag ha tillbaks den! Går det få tillbaks den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det är version 10, helt rätt

 

2. Troligen en app som ska likna originalet, är lite osäker, känner inte igen beskrivningen.

 

Att få tillbaka Original-IExplorer på Aktivitetsfältet är dock enkelt.

 

Börja vid Startbilden, högerklicka på tom yta, gå ner i högra hörnet och klicka på Alla appar.

Leta upp IExplorer-ikonen, du borde hitta den i någon av dom första raderna.

Högerklicka på ikonen, då blir den markerad, och längst ner kan du välja att fästa den i aktivitetsfältet, klicka sedan på Windows-tangenten, så ska du hitta den igen, när du är inne på skrivbordet.

 

----------------------------------

Flyttar tråden till bättre forum

Laso - Moderator

post-13429-0-85781100-1365881272_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min helt nya dator med Windows 8 fanns liksom två typer Internet Explorer: .

 

1. En startbar från Aktivitetsfältet och rätt lik IE8 som jag varit van och trivts med på ett par andra datorer. Men jag vill minnas att denna nya var en IE10.

 

2. Och en annan konstig Internet Explorer - i mitt tycke helt fånig - variant med adressfältet nertill istället, och som ser så avskalat begränsad ut som vore den ämnad för småbarn.

 

Jag har ingen "touch"-skärm och körde glatt någon dag med den först nämnda webbläsaren... men när jag kört Windows Update för första gången på den nya datorn försvann IE-knappen på Aktivitetsfältet och jag kan inte finna något sätt att få igång den webbläsaren igen och nu vill jag ha tillbaks den! Går det få tillbaks den?

1. Ja, IE 10 ingår i Windows 8.

 

2. Låter som appen på startskärmen. Den är en enkel webbläsare typ en sådan som finns på smartfoner och surfplattor.

 

3. Kan det vara i samband med att du installerade en annan webbläsare?

För när man sätter en annan webbläsare till standard tas IE bort från Aktivitetsfältet.

 

Se http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/pin-ie-to-start-or-taskbar för att fästa den den på aktivitetsfältet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

 

Efter Lasos råd igårkväll följde jag anvisningen "Börja vid Startbilden, högerklicka på tom yta, gå ner i högra hörnet och klicka på Alla appar.

Leta upp IExplorer-ikonen, du borde hitta den i någon av dom första raderna.", vilket gick klockrent enkelt.

 

Eftersom jag var tämligen skeptisk om att "min" webbläsare plötsligt skulle återuppstå, klickade jag först bara vanligt på den upphittade ikonen.... varefter det återigen endast uppenbarade sig en sådan där torftig variant, som på min här bifogade bild.

 

Därefter följde jag iallafall Lasos anvisning fullt ut att "fästa" på Aktivitetsfältet - och festligt nog kunde jag sedan därifrån starta den webbläsare jag ville ha! Stort tack för det! :D

 

Innan jag frågade här försökte jag (med användande av en annan dator) under minst en halvtimme forska på webben om hur IE10 skulle se ut och om den ev kunde anta två helt olika skepnader, men på alla bilder jag såg förekom endast typ varianten som på min bifogade bild.

 

Problemet uppkom ju som sagt egentligen efter en första Windows Update och jag uppmanades då också plötsligt VÄLJA webbläsare, och ej heller där såg jag några andra läs mer-illustrationer om Internet Explorer än om/på den torftiga ap(p)-varianten.

 

När jag läser det jag skrivit tycker jag själv det låter helt orimligt att jag endast kunna finna information om ap(p)-webbläsaren...!?

 

Hursomhelst tycker jag det vore synnerligen önskvärt att det när man är helt ny med Windows 8 automatiskt erbjöds instruktioner på skärmen om hur operativsystemet, webbläsaren, de här "apparna" m.m. ska hanteras.

Tänker t.ex. på när jag 1998 köpte en dator med Office installerat och Office-assistenten som mer eller mindre ständigt poppade upp och ville assistera. Också i många andra program har det funnits guider och popup-anvisningar som man sedan kunde stänga av när man lärt sig.

Jag har nog nästan aldrig tidigare känt mig så förvirrad, utlämnad och maktlös i datorhandhavande, som med Windows 8. :(

post-23286-0-38227000-1365924281_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Eforum finns tråden //eforum.idg.se/topic/334882-windows-8-tips-trix/ som innehåller länkar till sidor med information om hur man kommer igång och använder Windows 8. Microsoft har också hjälpsidor: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/support och http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/windows-help#windows=windows-8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
WinGuider.se

Du kan även välja att lägga till IE i aktivitetsfältet.

 

Sedan kan du via skrivbordsappen öppna en "original"version av IE där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...