Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsa hårddisk från windows 7 på XP?


Plaincollar

Rekommendera Poster

Plaincollar

Hej

Jag har en död dator som körts med windows 7. Jag har plockat ur hårddisken och vill nu läsa den med hjälp av min reservdator som körs med Windows XP. Hårdisken har jag placeraat i en usb-docka. Kan jag läsa innehållet på Windows 7-hårdisken med hjälp av min Windows XP-dator? Hårddisken innehåller såväl system som lager.

Någon som har svaret?

 

MVH Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Japp. Du kan läsa och kopiera filer om hårddisken är formaterad i NTFS vilket jag antar den är.

Du kan däremot inte köra installerade program på denna från en annan dator.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Japp. Du kan läsa och kopiera filer om hårddisken är formaterad i NTFS vilket jag antar den är.

Du kan däremot inte köra installerade program på denna från en annan dator.

 

Mvh

 

Bra. Jag testar igen och ser om det fungerar. Återkommer med fb.

Tack.

//Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Bra. Jag testar igen och ser om det fungerar. Återkommer med fb.

Tack.

//Plaincollar

 

Datorn reagerar när jag ansluter disken men det kommer ingen enhetsbokstav upp och går därmed inte att öppna. Bifogar en bild från diskhanteraren. Är det något jag måste göra för att få disken att bli åtkomlig?

 

MVH Plaincollar

post-47489-0-01920300-1365720564_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara USB-dockan som är problemet. Prova med att installera disken i datorn istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Det kan vara USB-dockan som är problemet. Prova med att installera disken i datorn istället.

 

Jag har plats så jag ska prova det.

 

MVH Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hej

Från min tidigare tråd under "Windows 7".

 

Nu sitter jag med en ny Windows 8-maskin och försöker läsa hårddisken från min tidigare dator som var förra årets modell av min nuvarande, dock med Windows 7. Den burken fick "Bios-krasch" och nu MÅSTE :o jag in i min Windows 7-disk via Windows 8 burken.

 

Jag har provat USB-dock vilket inte fungerar. Maskinen pingar till etc men ingen enhetsbokstav dyker upp. Försökte provisoriskt att direktansluta disken till min nya burk som har två utrymmen för hdd. Maskinen ville då inte starta.

 

Vad måste jag göra för att kunna starta datorn och sen kunna läsa Win 7 disken i min Win 8 burk????

 

MVH

 

Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är samma som i din andra tråd med XP och Win 7. Att den inte ville starta i XP maskinen, beror nog på att den försökte starta med Win 7 disken. Du får gå in i Bios och kontrollera att XP disken är satt som första disk. Det händer att inställningarna ändras när man ansluter en disk till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Plaincollar - jag har flyttat och slagit ihop din tråd i Windows 8 forumet med denna eftersom det rör samma ämne.

 

Mvh

Flyfisherman, Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Plaincollar

Okey. Tar upp tråden igen då allt lagrat åter blivit efterfrågat.

När jag ansluter min windows 7 disk från ex-datorn via usb-docka till min nya windows 8 dator, så är det enda som händer är disken dyker upp som icke allokerad.

 

Fråga: Vad händer om jag klickar på "Ny enkel volym..." (se bifogad bild)??? Formatering?

 

Tack på förhand!

 

//Plaincollarpost-47489-0-54219700-1367862785_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om filsystemet på W7-disken eller själva disken är så korrupt att det inte rekogniseras av W8. Om du har data, som du inte vill mista, på W7 disken så skall du INTE partitionera och formatera den. Eftersom Windows hittar disken så bör det gå att återskapa största delen av datat.

Ladda ned SystemRescueCD länk. SystemRescueCD är en linuxdistribution för att systemräddning. Gör en avbild av W7 disken med ddrescue. Du behöver ledigt sammanhängande utrymme som är större än disken. Se tråden: //eforum.idg.se/topic/334173-laga-harddisk/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Verkar som om filsystemet på W7-disken eller själva disken är så korrupt att det inte rekogniseras av W8. Om du har data, som du inte vill mista, på W7 disken så skall du INTE partitionera och formatera den. Eftersom Windows hittar disken så bör det gå att återskapa största delen av datat.

Ladda ned SystemRescueCD länk. SystemRescueCD är en linuxdistribution för att systemräddning. Gör en avbild av W7 disken med ddrescue. Du behöver ledigt sammanhängande utrymme som är större än disken. Se tråden: //eforum.idg.se/topic/334173-laga-harddisk/

 

Det där låter bekant. Jag skall prova ddrescue. Plats har jag och länken fick jag så vi får se?!

 

Tack//Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...