Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skrivningar på SSD...?Vad betyder det?


tuzlak

Rekommendera Poster

Hej, min fråga är det i rött om SSD-diskar...vad menas med skrivningar? Ge mig ett exempel...är det typ ladda hem låtar, filmer, spara filer på disken, vanlig save funktion av bilder, video...överföring från tel till dator...VAd?

 

"Nackdelar med SSD - Högt pris och dålig hållbarhet!

Det är inte bara fördelar med en ssd disk, utan det finns några nackdelar också. Prislappen är väldigt hög för dessa ssd diskar. Man får väldigt få GB (Gigabyte) per krona i jämförelse med de äldre etablerade hårddiskarna. Sen finns en annan nackdel i att ju fler skrivningar som görs på flashminnet minskar livslängden på ssd disken. Dessa problem finns inte hos de äldre traditionella hårddiskarna, men dem har andra problem i form av slitage av rörliga delar.

Ju större SSD disk man skall köpa desto mera kostar den självklart. Idag finns det allt ifrån 40 GB till 500 GB (Ca pris 2500kr i dagsläget). "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ger svaret direkt i ditt inlägg.

 

Skrivningar är kort o gott allt som läggs in på enheten.

Men några av dessa nackdelar kommer att bli bättre ju vanligare det blir med dessa, priserna kommer att gå ner, och det lär komma fler med större kapacitet undan för undan.

 

Ett litet problem med dom små upp till 50GB, är att även om man bara kör dom som systemdisk, så blir dom rätt fort fulla, pga av alla uppdateringar som systemet kräver, många program lägger ju också in olika systemfiler på denna disk.

 

Sen hur länge dom håller, är det kanske ingen som vet, dom är ju ändå ganska nya på den privata marknaden, även om fler och fler byter ut sin vanliga hdd till en ssd.

 

-----------------------------

Flyttar tråden till "Hårddiskar & Lagringsmedia

 

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske skall omformulera frågan. Är det för varje skrivnings tillfälle som livslängden minskar, eller om man kommer upp till 120 på en 128 GB och rensar skit till 50 gb har jag förbättrat livslängen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Livslängden på en SSD för konsumentbruk är idag inget bekymmer om man aldrig fyller en SSD till mer än 80%

För företag finns särskilda Enterprise SSD särskilt framtagna för server-applikationer med extrema skrivningar som aldrig en vanlig användare kommer i närheten av.

 

För att förstå hur det fungerar med läsningar och skrivningar och livslängs på NandFlash minnesceller så rekommenderar jag att läsa på

AnandTech

 

En SSD har begränsat antal skrivningar till minnescellerna.

Ja - i princip rätt, men hur länge pratar vi om?

Anand Lal Shimpi på AnandTech

 

http://www.anandtech...nce-of-tlc-nand

NAND endurance is something that always raises questions among those considering a move to solid state storage. Even though we have showed more than once that the endurance of today's MLC NAND based SSDs is more than enough for even enterprise workloads, the misconception of SSDs having a short lifespan still lives. Back in the day when we had 3Xnm MLC NAND with 5,000 P/E cycles, people were worried about wearing our their SSDs, although there was absolutely nothing to worry about. The move to ~20nm MLC NAND has reduced the available P/E cycles to 3,000, but that's still plenty. We have tested MLC NAND endurance before but with the release of Samsung SSD 840, we had something new to test: TLC NAND. We have explained the architectural differences between SLC, MLC and TLC NAND several times by now, but I'll do a brief recap here (I strongly recommend reading the detailed explanation if you want to truly understand how TLC NAND works):

 

Läs gärna NordicHardwares Svenska SSD Guiden för köptips och allmän information om SSD och hur dessa fungerar.

Likaså är AnandTech en seriös tekniksajt med välgrundade artiklar, tester och analyser. Där finns också Anand Bench SSD där man kan se resultaten från tester och jämföra olika SSD mot varann.

 

M.a.o. är livslängden inte ett bekymmer.

 

Men i förhållande till storlek jmfrt. med en traditionell hårddisk är priset för SSD per MB väldigt högt.

Jag rekommenderar att man har en SSD som systemdisk på säg absolut minst 120GB för operativsystem och utvalda programinstallationer och en vanlig hårddisk för lagring av filmer, foton, musik etc och kanske även vissa programinstallationer.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Själv skulle jag aldrig

köpa en SSD på mindre än 240GB

köpa en SSD med Sandforcekretsar

alltid räkna med strul/radikalt försämrade prestanda om jag fyller den mer än 50%

Själv har jag en Intel 520 SSD på 180GB (SandForce) och har mina flesta programinstallationer på en snabb Western Digital WD Veloci Raptor 450GB 10 000 varv/min samt allt övrigt på andra hårddiskar.

 

När det gäller att fylla en SSD, så för absolut optimal prestanda och detta gäller i princip alla SSD, så gäller max 75%.

Men då pratar vi om sådana extrema skrivningar som återigen en normal användare inte kommer i närheten av.

 

Läs denna: AnandTech

Exploring the Relationship Between Spare Area and Performance Consistency in Modern SSDs

Och hur man enkelt kan säkerställa att man aldrig fyller en SSD genom att endast formatera upp c:a 75-80% av utrymmet, resten av det oformaterade utrymmet kommer ändå att användas av inbyggda SSD-controller framförallt för optimerad prestanda men även livslängd.

 

Mvh

 

[Edit] Min nästa SSD som D-enhet kommer att bli en Samsung 840 Pro 240GB en av dom absolut bästa SSD med verkligt bra prestanda och tillförlitlighet i testerna och Samsung tillverkar också egna minnen, kontrollerkrets samt egen Firmware.

Men jag skall även säga att jag har av olika skäl valt Intel SDD 520 som systemdisk.

För övriga rekommenderar jag Samsung 840 eller Samsung 840 Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket bra läsning, jag glömde nämna att detta gällde ett köp av bärbar dator inte lös SSD. Vill ha SSD. Trodde jag inte behövde ha stor SSD då jag inte har behov av mycket lagring behöver inte stor disk men då läste jag det om skrivningar och nu inser jag att jag kanske skall ha stor SSD trotts allt trotts att jag inte behöver utrymmet utan snabb start, tyst, längre livslängd. Jag kanske skall dummförklaras nu när jag säger att jag bara ska ha vanlig hemdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hemdator menar jag inget spel, inga större avancerade program...bara surf, youtube, betala räkningar, bilder och det vanliga...

Och för att säkerställa att jag inte överskrider 80% på SSD så måste jag kanske ha större SSD för som ni nämnde med alla programuppdateringar så fyller man upp ganska fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har du inte behov av att lagra en massa bilder, foton och annat utrymmeskrävande, så skall du helt klart köpa en laptop (bärbar) med inbyggd SSD - om nu denna har ett utrymme på minst 120GB och samtidigt att du vet med dig att det räcker för dina behov.

 

I annat fall så kommer du billigare undan med en traditionell hårddisk.

Egentligen är dom flesta tillverkarna i dag av SSD bra och märkesdatorerna av laptop brukar ha överlag bra grejor, särskilt om det är en tex. Asus laptop.

 

Men man får vad man betalar för, så är det med dom flesta ting.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...