Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemåterställning funkar inte


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hoppas jag har lagt denna tråd på rätt plats!? Har Windows 7 Pro på en stationär dator med flera hårddiskar. Operativet ligger på en ssd som är partitionerad så att operativet och de flesta program ligger på en partition. Den andra partitionen har jag bl.a. Photoshop på. Nog om det. Mitt problem är att jag de senaste månaderna inte har lyckats genomföra systemåterställning. Beskedet blir varje gång att den inte gick att genomföra. Jag har gott om plats för återställningspunkter - de är ganska många. Detta är det sätt jag vill backa på - inte använda någon systemavbildning. Vad är det som kan ha hänt? Vad kan jag göra för att få tillbaka möjligheterna till systemåterställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så kan det bli strul med dessa återställningspunkter.

 

Det enklaste att göra, är att ta bort alla återställningspunkter och börja från början.

 

Högerklicka på Den här datorn/Egenskaper/Systemskydd, markera din hårddisk.

Klicka på Konfigurera, klicka längs ner på Ta bort.

Godkänn.

 

Stäng ner fönsterna, och boota/starta om datorn.

 

Gå sedan in igen, och kontrollera att din systemdisk är påslagen enligt bilden.

För säkerhetskull kan du direkt göra en ny återställningspunkt, genom att klicka på Skapa.

post-13429-0-09223500-1365780032_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Litet problem bara: Jag behöver komma åt något som ligger bak i tiden. Det försvinner om jag tar bort mina återställningspunkter. Finns lösning på det också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland fungerar systemåterställning bättre om t ex inte antivirusprogrammet är igång så du kan pröva med en så kallad ren omstart.

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning" (Vista), "Sök bland program och filer" (Windows7), resp. klicka på "Kör" först (XP). Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

 

Steg 2. Försök med systemåterställning

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Denna tråd har gått långt ifrån sitt ursprungliga syfte att reda ut varför det inte gick att göra en systemåterställning. Jag har därför delat tråden. Delen om Baaartils dator finns här: //eforum.idg.se/topic/341224-vad-gor-jag-med-filen-adwcleaner/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...