Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
3DArt

Hur mappa en Qnap NAS 412?

Rekommendera Poster

Jag ser att jag skrivit i samma ämne förrut men fick aldrig riktigt till det. Så hav överseende. Efter en hårdvaru- och en mjukvarukrasch vill jag nu försöka få det rätt. Tyvärr fanns det några .bat filer som löste probblemet riktigt bra men dessa har gått förlorade. Jag har en stationär dator med gott om diskar och till denna är det ansluten en Qnap 412 4x2TB NAS som jag är mycket nöjd med.

Jag har sammanlagt sju mappar på NAS:en men det är bara den som heter "Multimedia" som jag vill mappa upp. Där ligger mina filmer och TV-serier jag emellanåt använder NAS:en till. Helst vill jag bara ha med en mapp (tex y:) för de fyra undermappar det finns där. Men självklart går det precis lika bra med fyra enhetsbeteckningar.

Jag skrev här och fick du tips på hur jag skrev en .bat fil för att lösa detta samt var jag skulle placera den. Är det någon som orkar med mig en gång till för jag förstår inte mycket av det som står i det gamla trådarna. Jag vill gärna på utforskarmaner kunna kopiera och flytta filerna mellan NAS:en och övriga datorn. Har också fått tre 2TB externa diskar som jag tänkte använda till backup av NAS:n. Och då är det väl smidigast att gå via utforskaren?

Så om någon kunde beskriva hurjag skrev dessa .bat filer samt var jag placerade dem är jag mycket tacksam!

MVH//Lars

Jag glömde nämna att jag har en gammal .bat fil som gör jobbet hyfsat. Trodde den gått förlorad. Den ser ut så här. Men var ska den ligga; i autostart eller var?

net use t: \\192.168.1.11\Download

net use u: \\192.168.1.11\Multimedia

net use v: \\192.168.1.11\Public

net use x: \\192.168.1.11\Recordings

net use y: \\192.168.1.11\Usb

net use z: \\192.168.1.11\Web

Problemet är att jag då måste skriva in användarnamn och lösenord varje gång jag startar datorn. Inget större problem men kan man inte "baka" in dessa i bat-filen. Det vore trevligt.

Tackt igen!

MVH//Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var .bat-filen ligger spelar ju inte så stor roll.

Man kan ju "förvara" själva filen någonstans där man inte är beroende av en viss användare, ex. under C:\Batfiler

Sedan kan man ju i Autostart skapa en genväg till den och man kan ju även ha en genväg på Skrivbordet för manuell "start" om något inte fungerade, knas med nätverket osv.

Här ett exempel:

NET USE V: "\\10.10.10.11\01 Exempel" /user:eforum eforum2013 /PERSISTENT:NO

"snuffarna" behövs om det är ett mellanslag någonstans, som i detta fall mellan 01 och Exempel

Blått = användarnamn där eforum är användarnamnet.

därefter ett mellanslag och lösenordet

Jag brukar "avmappa" enheterna innan jag mappar dem.

Detta om det blivit något fel om någon annan enhet knyckt "min" bokstav.

Ex. NET USE /DELETE V:

Medan man håller på och testar är det bra att lägga in pause sist så att man ser ev. felmeddelanden.

NET USE /DELETE V:

NET USE V: "\\10.10.10.11\01 Exempel" /user:eforum eforum2013 /PERSISTENT:NO

pause

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man kan också lägga in en rad med Pause (obs.egen rad) efter varje kommandorad för att se att varje kommando utförs rätt just under testfasen om man har många kommandon som skall köras.

Pause 

Leder till "Tryck valfri tangent för att fortsätta."

Sedan kan man ta bort dessa pause och snygga till batfilen bla. genom att lägga till ny rad 1

Echo off

Då visas inte kommandona på skärmen, dvs kommandon ekar inte tillbaks - men dom utförs och eventuella resultat visas snabbt.

Vill man helt dölja att till och med kommandot Echo Off visas att det körts, så lägger man till ett snabel-a @ före.

Ex. första raden:

@echo off

Har man kommandon i batfilen som man tillfälligt inte vill köra, men ändå behålla i batfilen för framtida bruk, kan man kommentera bort dessa med kommandot REM

Rem (Remark) kan också användas för att skriva in egna kommentarer om vad tex. vad varje enskilt kommando utför i batfilen.

Kom i håg att skriver man kommentarer på flera rader så måste alltid varje ny rad börja med Rem

Stora och små bokstäver spelar ingen roll.

Ex.

@Echo Off
e:
Rem cd (Change Directory) växlar katalog till mappen DVD o Film
cd dvd o film
Rem Dir listar filer och mappar och med /L listas en skärmsida i taget
dir /l
Rem dir /w
pause

Vill man att batfilen skall utföra även dom 'bortkommenterade' kommandona, så tar man bara bort Rem på just den raden.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...