Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur långvarigt blir 3G?


Jodie

Rekommendera Poster

Nja, 2G fungerar ju bra än, det behöver du inte vara orolig för. Näten lever längre än mobilerna. 3G har förövrigt bättre täckningsgrad än 4G, precis som 2G har bättre täckning än 3G.

 

De kommer finnas kvar en tid, du kan lugnt köpa en 3G-telefon idag och närmsta åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, inget att oroa sig för, t.ex. har ingen av operatörerna ens nämnt något slutår, för när dom eventuellt tänker stänga ner 2G, om det blir så, så du kan lugnt köra vidare med din mobil oavsett vilken hastighet du kan använda där du befinner dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, 2G fungerar ju bra än, det behöver du inte vara orolig för. Näten lever längre än mobilerna. 3G har förövrigt bättre täckningsgrad än 4G, precis som 2G har bättre täckning än 3G.

 

De kommer finnas kvar en tid, du kan lugnt köpa en 3G-telefon idag och närmsta åren.

 

 

Håller helt med, inget att oroa sig för, t.ex. har ingen av operatörerna ens nämnt något slutår, för när dom eventuellt tänker stänga ner 2G, om det blir så, så du kan lugnt köra vidare med din mobil oavsett vilken hastighet du kan använda där du befinner dig.

 

Tack för svaren!

 

Eftersom den 3G-smartphone jag funderar på att köpa mest är tänkt som en "nödtelefon" hoppas och tänker jag mig att den kan få ett riktigt långt liv. Och det vore träligt om den skulle bli obrukbar pga nätbrist redan om några år. Kanske vore lika bra satsa på en 4G direkt? Eller kommer en 3G-mobil fortsätta fungera även med bara 4G-nät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nödtelefon, köp en billig och oroa dig inte för om den kommer fungera om tio år. Investeringen som du eventuellt förlorar är liten.

 

2G kommer finnas kvar länge pga den täckning den tekniken ger är vida den 4G och 3G tror jag. En 3G telefon klarar även 2G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på 4G eller inte, beror kanske på hur du tänkt använda den, som ren nödtelefon, som då kanske bara används någon gång i månaden, då räcker nog en vanlig 3G, 4G handlar ju om att 4G finns där telefonen ska användas, 4G är inte så utbyggt ännu, mest vid storstäderna.

 

Min nuvarande är en 3G bara, valde bort 4G, just för att det inte är utbyggt där jag bor, lär inte bli inom det närmaste året heller, och den dagen det blir, så kanske det ändå är dags att byta lur igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget används 4G-nätet till mobildatatrafik, ringer man går det på 3G-nätet, eller 2G. Man kan enkelt ställa in vilket nät som ska användas.

Med Tele2 så kommer jag upp i omkring 80 Mbit/s enligt Bredbandskollen.

Har alltså en 4G telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär skulle jag säga :

 

2G: använd i princip ändast till mobiltelefon-samtal.

3G: Används i allra flesta fall till mobiltelefoner och skillnaden mellan 2g och 3g är att 3g har en bra internetanslutning (några mbit/S)

4G: Används oftast till FASTA bostäder och oftast inte till mobiler.

 

så bara för att 4G utvecklas tror jag inte ens att 2G kommer försvinna på ett bra tag och defenetivt inte 3G

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär skulle jag säga :

 

2G: använd i princip ändast till mobiltelefon-samtal.

3G: Används i allra flesta fall till mobiltelefoner och skillnaden mellan 2g och 3g är att 3g har en bra internetanslutning (några mbit/S)

4G: Används oftast till FASTA bostäder och oftast inte till mobiler.

 

så bara för att 4G utvecklas tror jag inte ens att 2G kommer försvinna på ett bra tag och defenetivt inte 3G

 

Mvh

 

2G=Edge, används till både mobiltelefoner och för mobilt bredband.

3G, Används också till både mobiltelefoner och för mobilt bredband.

4G, Används till mobiltelefoner som har 4G, men utbyggnaden går liter för långsamt, fungerar mest i storstäderna, målet är minst samma täckning som 3G har idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Orsaken till att jag oroat mig för att 3G kanske snart försvinner är nog mycket att jag i en Kjell&Company-katalog läste "alla operatörer stödjer inte 2G", viket jag uppfattade som att de näten håller på att avvecklas, och att nu när 4G byggs ut kommer även 3G snart försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Kan alla 4G-telefoner även utnyttja 2G-nät?

Ja det kan dom hittils. DOCK kan man behöva ställa in det manuellt för tyvär (te.x. iphone) tar en JÄTTESVAG 3g / 4g täckning före en JÄTTESTARK 2g täckning.

men det går som sagt ställa in manuellt på telefonerna men alla som klarar 4g klarar även 2g 3g 4g och GSM.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...