Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglande hårddisk-Program


kalle2345

Rekommendera Poster

Har en hårddisk som börjat krångla efter att jag blev utsatt för någon form av virus.

Jag har bra virusprogram men trots det så fick jag något då jag klickade på en bild på nätet.

Efter detta har jag haft krångel med uppstarten av win XP. Jag har dual BIOS och laddade in senaste BIOSEN

samt rensade CMOS på kortet, försökte installera om Win XP och det gick till att börja med men sedan kunde inte

Win XP Boota från disken, jag hade också problem att Boota från CD Rom. Någonting har tydligen fastnat på Hårddisken

och ger mig dessa problem. Jag bytte ut Hårddisken och då funkade allt perfekt

 

Jag tänkte försöka laga Hårddisken och använda den som lagringsdisk.

Min fråga är då vilket program är det bästa om man vill ta reda på vad som är fel med disken och laga den?

Jag undrar också hur jag skall koppla in disken på datorn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast är det något fysiskt fel på själva disken. Eftersom disken troligen är infekterad med något skadligt program så bör du helst tömma den. Det gör du säkrast med dd under linux. Ladda ned en lve distribution (SystemRescueCD rekommenderas) och bränn den till CD som avbild. Tag ut din nuvarande disk och lägg in den infekterade disken.

Starta datorn med linux-skivan.Öppna en terminal och kör kommandot: dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=16K. Programmet skriver över hela hårddisken med binära nollor. Det tar lång tid. När överskrivningen är klar är disken helt tom (som en fabriksny) och måste partitioneras och formateras före användning. Orsaken till att du skall ta ut din nuvarande disk är att det annars finns risk att du tömmer fel disk då jag inte kan veta vilken disk som får beteckningen /dev/sda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet vilket märke disken är Seagate, Samsung, Maxtor osv kan du ta hem specifika program för att kolla disken för hårdvarufel. (Framgår av en klisterlapp på disken) Gärna efter att du följt fagerja råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag är ingen expert och det med Linux låter lite svårt.

Har aldrig använt Linux tidigare.

Skulle det gå att installera något liknande program på Win XP pro

och ansluta Hårddisken antingen på moderkortet eller e-sata ?

Det är en Samsung 750 Gb modell HD753LJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns kloningsprogram för Windows. Men en stor fördel med att köra från en live-cd är att ingenting behöver installeras och att inga virus kan spridas dels då linux är immunt mot Windows virus och CD:n går inte att skriva till efter bränninngen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag är ingen expert och det med Linux låter lite svårt.

Har aldrig använt Linux tidigare.

Skulle det gå att installera något liknande program på Win XP pro

och ansluta Hårddisken antingen på moderkortet eller e-sata ?

Det är en Samsung 750 Gb modell HD753LJ.

Seagates (gäller även Samsung-diskar) testprogram "SeaTools for DOS" bränner du på en CD/DVD-skiva som du startar datorn från. Du kan alltså montera tillbaka den gamla hårddisken och starta från CD-skivan och köra testprogrammet för att få reda på om hårddisken är trasig.

http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag skall göra ett försök att testa det ni skriver.

Om jag får problem så kanske jag får fråga er igen om det går bra.

Var kan jag ladda ner Linux System Rescue CD ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får problem så kanske jag får fråga er igen om det går bra.

Självklart kan du fråga om du fastnar på något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...