Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet Explorer 10 (desktop) kör bara i admin.läge


Dunderklumpen

Rekommendera Poster

Dunderklumpen

Skumt problem i Windows 8

 

Har kämpat med att lära mig Windows 8 x64 och kört det ett par månader nu. Rätt okej faktiskt.

 

Internet Explorer 10 (desktop) startar bara om man kör det som administratör, vilket jag anser vara en direkt säkerhetsrisk. Appar från ModernUI använder jag aldrig då jag anser de vara rent skräp. Dessutom kör jag Firefox som standardläsare. Använder egentligen inte IE mer än om sajter är alldeled för inkompatibla med Firefox.

 

Har "avinstallerat" IE10 i Windowskomponenter, startat om datorn och sedan "installerat" det ifrån Windowskomponenter igen och startat om datorn. Vågar man ta bort alla registernycklar som har att göra med Internet Explorer 10 efter en "avinstallation" (tyvärr är det ingen riktig avinstallation/installation som förr - vilket oftast räddade IE från fel).

 

Tyvärr så rensade jag upp i återställningspunkterna med Diskrensning för ett tag sedan, så de äldsta finns inte där. Det hjälpte inte att gå till den äldsta av de som var kvar.

 

Finns det någon medicin mot detta ?

 

Eller måste jag välja att återställa datorn till som den var då jag installerat windows 8 ? Vill minnas 8:an har det alternativet. Innebär detta alternativ att aktiveringen försvinner, eller ligger den kvar efter denna typ av installation ? Eller kan man lika bra blåsa hårddisken och börja om från början ?

 

Vill helst slippa installera om allt igen. Är såååååå trött på att göra detta i alla Windows sedan XP. 2000 rullar fortfarande på som den gjort sedan jag köpte den, fast på en annan dator dock.

 

8:an (64-bitars) körs på en GPT-hårddisk på en UEFI-dator. Finns det något extratrick att använda på sådana, eller är det samma som på en MBR-hårddisk ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om det hjälper att starta datorn med en så kallad ren start, se http://support.microsoft.com/kb/929135/sv eller återställa Internet Explorer genom att klicka på Återställ-knappen i Internet-alternativ.

 

Annars så finns det en reparationsinstallation i Windows 8 som inte rör dina egna filer, se http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-reset-pc där det kallas "Återställ datorn utan att filerna påverkas".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...