Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få fjärrskrivbord att fungera ...


PCsnubben

Rekommendera Poster

Tänkte ansluta till min dator på jobbet, men det funkar inte.

Jag har IP och routern ska vara konfigurerad för det, men icke.

 

Försökte då ansluta till min egen stationära dator på mitt eget interna nät för att testa Fjärrskrivbord lite.

Först konfigurerar jag Fjärrinställningar på min stationära att tillåta anslutningar oavsett vilken version av fjärrskrivbord jag vill använda.

Sedan startar jag "Anslutning till fjärrskrivbord" på min laptop.

Matar in IP för min stationära.

Får upp ett fönster där jag ska ange Autentiseringsuppgifter.

Första valet är Användarnamnet på det inloggade kontot på min stationära, så jag skriver i lösenordet den har och klickar OK.

Då loggas användaren ut på den stationära datorn ... ?!

Och samtidigt får jag upp en blå skärm på min laptop som hänger datorn...

Jag får lov att stänga Fjärrskrivbord med Ctrl-Alt-Del > avsluta program.

 

Funkar alltså inget vidare ..

Win7 på båda datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remote desktop loggar ut den användaren som är inloggad - ja, det är det är så det funkar.

 

Behöver du ngt mer "desktop sharing" så kolla tex på Dameware, Radmin eller Mikogo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att ansluta till min mediadator på samma sätt och då fungerade det fint.

Jag blir heller inte utlogad på mediadatorn.

 

Så varför loggas användaren ut på min stationära, men inte på min mediadator när jag ansluter med Fjärrskrivbord ?

 

Dessutom, när användaren loggas ut så kan jag inte göra något alls, jag ser bara en blå skärm på laptopen jag använder för att ansluta via Fjärrskrivbord.

Och på den stationära där användaren blivit utloggad, går det inte att logga in igen, då sessionen är låst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remote Desktop (RDP) är när man ansluter mot ett klient-OS (WinXP, Win7, etc) byggt för att HELT ta över kontrollern av den datorn. Inte dela med den som sitter där. Om man loggar in med samma user som vanligt, så får man upp sin vanliga desktop - precis som om man satt vid datorn man styr.

 

Dina fel har jag svårt att relatera till. Fullständigt uppdaterad med patchar, WinUpdate, osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag använder Teamviewer privat, men detta är inte på mina grejor, de vill använda Windows inbyggda....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man måste göra som jag kan komma på är att du måste ha en VPN till ditt företag så att du har rätt att ansluta och en portmappning som accepterar din trafik.

 

Det räcker nog inte med en router tror jag.

 

 

(Jag relaterar ditt första inlägg som om du sitter hemifrån och gör fjärranslutningen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en bra guide för att ställa in Remote access, har du gjort dom här stegen?

 

 

Har du kollat så att det inte är någon brandvägg någonstans som förhindrar RDP;n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...