Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[Löst] Lösenord i Firefox - går det kopiera eller exportera?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Har Firefox på Windows 7 och även på en Windows 8 maskin.

 

Går man via Inställningar > Säkerhet > Sparade lösenord => så kan man endast titta på dessa, inte kopiera ut dom direkt.

Ligger lösenorden som jag sparat för diverse sajters inloggningar lagrade i en fil som enkelt kan kopieras över till min andra maskin med FF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för det tipset.:thumbsup:

 

Tog lite tid för det visade sig att jag redan hade ett Sync-konto, fast jag aldrig använt det så jag blev först tvungen att få ett nytt lösenord, sedan återställa sync-nyckeln, men allting synkades perfekt och efter omstart av FF i den andra maskinen så dök även lösenorden upp.:)

 

 

Har ändå en undran ang. lösenordsfilen om det finns en sådan?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del ser jag Firefox' lösenordslista som ett potentiellt säkerhetsproblem, och använder numer Keeper, som är ett bra exempel på den typ av applikationer. Visserligen kostar det om man ska kunna synka mellan datorer, men säkerheten är högre, och lösenorden kan synkas även till andra plattformar såsom telefon och platta.

 

R-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har Norton Internet Security 2013 och där ingår Norton ™ Identity Safe för att ha just säkra lösenord, men jag har endast detta på ena maskinen och faktiskt inte använt det än, men det kanske är något man borde göra.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta att kunna kopiera, eller exportera sina lösenord, borde kunna ingå i en kommande uppdatering, naturligtvis i skyddat läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det tipset.:thumbsup:

 

Tog lite tid för det visade sig att jag redan hade ett Sync-konto, fast jag aldrig använt det så jag blev först tvungen att få ett nytt lösenord, sedan återställa sync-nyckeln, men allting synkades perfekt och efter omstart av FF i den andra maskinen så dök även lösenorden upp.:)

 

 

Har ändå en undran ang. lösenordsfilen om det finns en sådan?

Mvh

Jag tror det är signons.sqlite i Firefox profilmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag tror det är signons.sqlite i Firefox profilmapp.

Jo det verkar vara den filen det lilla man kan få ut av läsbar text i den (inga läsbara lösenord dock) och att jag döpte om samma fil på en Windows XP också med FF och sedan kopierade över Windows 7 FF signons.sqlite dit, men då visade det sig att lösenordslistan på Windows XP FF var tom.

 

Återställde orginalfilen och lösenorden tillbaks.

 

Då är ju frågan varför man inte bara kan kopiera den mellan två FF av samma version?

Eller är det en säkerhetsfunktion, någon nyckel som kopplas ihop med just den FF den tillhör, just därför att den inte skall kunna stjälas och användas av tex. illasinnat program och person?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack igen Cluster :thumbsup:

Alldeles riktigt, testade och det fungerade.

 

Anledningen tilll frågan är att systemet på en bekants dator har kraschat och han vill absolut kunna återställa lösenorden efter ominstallation.

 

För den som är intresserad så är sökvägen:

Windows XP

C:\Documents and Settings\Användarnamn\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\

 

Windows 7 x64

C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\

 

Mvh :)

 

Ps. Jag kan inte ge fler poäng idag :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...